- Detta ämne har 12 svar, 1,687 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av Building Micke.
-
FörfattareInlägg
-
10 juli, 2007 kl. 21:03 #22198Building MickeDeltagare
Har tagit bort topparna på min subaru legacy turbo. Har högt lyftar knack vid kall motor som blir tyst sen när motorn är varm.
Har provtryckt å så, och topparna var hela otroligt nog:), Nu ska de fräsas ur ventilsäten och så, Fast de var tät men lika Bra när de är borta.
Nu till frågan. Lyftarna kostar en del, och har lite snålt me pengar nu. hur ska man göra kan jag köra länge till me dessa eller tycker ni de ska bytas när topparn ändå är ur? Måste motorn ur sen om jag vill byta dessa?
kan de blir bättre nu när man fixat topparn och så gjort rent å så?
13 augusti, 2007 kl. 18:06 #190709Legacy92DeltagareKnacket brukar tydligen bero på skit i oljeledningarna. En åtgärd som e mycket billigare än att byta lyftarna är att blåsa rent dom små oljekanalerna som går till lyftarna. Det sitter en rätt stor insex som man kan ta bort och blåsa i. Det går ju även att rensa lyftarna i oljebad.
Annars är väl knacket lite av charmen med Legacyn…
Hörsägen säger att det inte är skadligt för något annat än din självkänsla./Jesper
14 augusti, 2007 kl. 16:06 #190707KvarnisDeltagareKlart bättre i så fall att satsa på toppar från tidig GT/Wrx, eller leva med det, om den inte slänger cell och backar tändning så är det ganska lungt ‘:D
4 september, 2007 kl. 19:50 #190711Building MickeDeltagareOkej är de Inte hydraliska lyftare på dom modellerna då? passar de rakt av på legacyns block?
7 september, 2007 kl. 18:37 #190710Legacy92DeltagareJag tror att det bara är STI som inte har hydraliska lyftare. Däremot är konstruktionen av lyftarna helt annorlunda på imprezan. Legacyn har ju vipparmar där lyftaren sitter som det andra mothållet (ej vid ventilen alltså). Imprezan har lyftaren direkt vid ventilen och en bättre design på oljeledningarna.
Om du byter till impreza-toppar måste även kolvar bytas.
Enklast är nog att lära sig leva med det…/Jesper
7 september, 2007 kl. 21:01 #190708KvarnisDeltagareNja det är tom endast Ra modelrna som har icke hyrauliska dvs <96, även 97/98 topapr passar men det krävs tjokare packing.
11 september, 2007 kl. 16:24 #190712Building MickeDeltagareJag byter de där förbaskade lyfarna nu när jag ändå håller på. va rekomenderas för olja, mineral har ante j tipsat mig om. men många säger att man ska hålla sig borta från de.
12 september, 2007 kl. 19:27 #190717DesenDeltagareEn bra mineralolja e fin skit för motorn. Säkert mycket bättre än många syntetoljor enligt mig. Särskilt på en turbobil med lite äldre motor.
Själv körde jag på Motul syntet ett tag men har bytt tebax till Quaker State Performance 20w50.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!20 september, 2007 kl. 16:58 #190713Building MickeDeltagareokej nu har de känt på lyftarna å de verka reko, de verka inte trötta. Hur länge håller såna igentligen om jag nu är ur me motorn igen? Så Inte nån sån kolapsar så man får riva igen.
eller tycker ni jag ska be verkstaden ta ur dom å göra rent?
13 oktober, 2007 kl. 18:00 #190718PajenDeltagaretjoho 😛 ja har hört mig för från min egna legacy me skapliga knackande ventiler att man får leva me de… ja provar just nu att byta oljepumpen (2500:-) billigt… Enligt Fredrik från http://www.frontbage.se så tickar alla legacy pga sina värdelösa top-konstruktioner, han sa att de e svårt å bli av me knackandet… ja kommer iof bara att ha min legacy på vintern nu så skiter väl i om den tickar men visst faan ere tråkigt me de jädrans tickandet, men men ja har iaf provat o byta pumpen.. hoppas på de bästa 😛
17 oktober, 2007 kl. 13:49 #190714Building MickeDeltagareJo men dom där lyftarna vrkar ju ha en tendens å ge upp också. Så när man ändå har i sär skiten så är de väl lika bra byta fast de kostar skjortan:(
7 december, 2007 kl. 12:12 #190715Building MickeDeltagareHar fått bilen nu efter ett halvår typ, lyftarna bytt och topparna genom gångna, de där knacket verkar inte gå bort på dessa modeller asså,tråkigt nog fast de är nytt. när den är varm å så är tyst men i kallstart så låter den, men ej lika mycket som förut alla fall.
Ioch för sig har jag castrol syntet olja 10W 40W. kanske ska byta till shells mineral olja, hur är den för turbo motorer?
17 december, 2007 kl. 21:56 #190716Building MickeDeltagareNu har jag ju kört en del mil sen jag fick i motorn igen men de har ju inte efterdargit topparna, ingen sa de heller på verkstaden. behövs de på dessa? Jag har ju laddat på några gånger, gör de nått nu?”
Blir lite orolig när man läser att de ska efterdras:(
Men då måste man ju typ ur me motorn igen och byta ventilkåpspackning.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.