› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Byta olja i låda + Diff, New Age STi
- Detta ämne har 16 svar, 10,250 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av
karlzzon..
-
FörfattareInlägg
-
11 augusti, 2011 kl. 12:54 #26487
Eiiiiik
DeltagareTjabba!
Tänkte bara kolla lite snabbt med folket..
Tänkte slänga i Redline Lightweight Shockproof i lådan. Visst kan jag använda samma olja till diffen bak?
Någon som har bättre koll än jag? 🙂
Går diffen fram på samma olja som växellådan måste det ju gå att fylla på samma olja bak? 😀
11 augusti, 2011 kl. 15:04 #227751Steewe
DeltagareTjabba!
Tänkte bara kolla lite snabbt med folket..
Tänkte slänga i Redline Lightweight Shockproof i lådan. Visst kan jag använda samma olja till diffen bak?
Någon som har bättre koll än jag? 🙂
Går diffen fram på samma olja som växellådan måste det ju gå att fylla på samma olja bak? 😀
Det går alldeles utmärkt.
/Stefan
11 augusti, 2011 kl. 20:32 #227757Eiiiiik
DeltagareTackar och bockar! 🙂
12 augusti, 2011 kl. 08:06 #227748Fricke.w
DeltagareTjabba!
Tänkte bara kolla lite snabbt med folket..
Tänkte slänga i Redline Lightweight Shockproof i lådan. Visst kan jag använda samma olja till diffen bak?
Någon som har bättre koll än jag? 🙂
Går diffen fram på samma olja som växellådan måste det ju gå att fylla på samma olja bak? 😀
NEJ NEJ NEJ!!!!!!!, du ska intu inder några som helst omständigheter ha i redline shokprof i bak diffen, de kommer att sabba den, har du i den oljan så får de till följd att den kommer att låsa upp helt hella tiden och gå en tidig död till mötes, på gammla subaru bilar går de utmärkt med den oljan, men ej på nyare newage STI bilar, köp dig en bra olja med lsd tillsats i.
12 augusti, 2011 kl. 08:21 #227752Steewe
DeltagareNEJ NEJ NEJ!!!!!!!, du ska intu inder några som helst omständigheter ha i redline shokprof i bak diffen, de kommer att sabba den, har du i den oljan så får de till följd att den kommer att låsa upp helt hella tiden och gå en tidig död till mötes, på gammla subaru bilar går de utmärkt med den oljan, men ej på nyare newage STI bilar, köp dig en bra olja med lsd tillsats i.
Det är väl bara Old Age R180 som är riktiga lamell-diffar???
Alla andra R180`s från MY00 och framåt är olika varianter på Torsen och Suretrack-diffar. Detta gäller vanliga New age STi:er. Hur det är med Spec C och andra JDM-modeller har ajg ingen större koll på, men skulle inte tro att detskiljer på diffarna gentemot vanliga STi`n på dessa heller./S
12 augusti, 2011 kl. 08:55 #227754TomK
DeltagareGör det enkelt för dig och kolla i instruktionsboken 🙂
12 augusti, 2011 kl. 09:26 #227758Eiiiiik
DeltagareJag har inte gjort något alls än, så det är ju tur 🙂
Tänkte byta växellådsolja + bakdiff nästa månadslön. Så det va ju skönt =)JRM säger såhär:
Motor:
Motul 15w50 Sommar
Motul 5w40 vinterVäxellåda:
Mutul gear 300 75w90Bakaxel:
Motul gear 300LS 75w90Kan vara bra att skriva det, så kanske någon annan med samma fråga ser trådan 🙂
Jag tänkte mest att det hade varit skönt att skita i Motul. För då kanske man kan gå in på valfri Mekonomen / Ad-center och köpa 🙂
12 augusti, 2011 kl. 09:42 #227753goffemannen
DeltagareJa kör såhär i min Type R:
Motor:
Castrol Edge Sport 10w60 – kör endast sommartidVäxellåda:
Redline Shockproof lightweightBakdiff:
Kommer inte ihåg vad ja hade i den tyvärr. Men nån speciell då det är lamelldiff.12 augusti, 2011 kl. 09:43 #227755TomK
DeltagareKanon! då vet man.
VCRacing.se levererar blixtsnabbt om man vill ha Motul
12 augusti, 2011 kl. 11:09 #227759Eiiiiik
DeltagareKanon! då vet man.
VCRacing.se levererar blixtsnabbt om man vill ha Motul
Va ju bra priser också känns det som 🙂
Dock hade dom ju inte olja till bakdiffen där 🙁 Någon med alternativa förslag på olja till diffen då?
Redline Shockproof lightweight verkar ju många åka i lådan iaf.
12 augusti, 2011 kl. 21:01 #227749Fricke.w
DeltagareJag har inte gjort något alls än, så det är ju tur 🙂
Tänkte byta växellådsolja + bakdiff nästa månadslön. Så det va ju skönt =)JRM säger såhär:
Motor:
Motul 15w50 Sommar
Motul 5w40 vinterVäxellåda:
Mutul gear 300 75w90Bakaxel:
Motul gear 300LS 75w90Kan vara bra att skriva det, så kanske någon annan med samma fråga ser trådan 🙂
Jag tänkte mest att det hade varit skönt att skita i Motul. För då kanske man kan gå in på valfri Mekonomen / Ad-center och köpa 🙂
Exakt så kör jag i min pärla 🙂
Kan till lägga att när jag köpte min bil hade föregående ägare varit på en subaru verkstad vars namn jag inte nämner, som lurat på honom att ha i just redline schokprof light wheigt i min bil, upptäckte ganska fort jag kommit hem med bilen att något inte stog rätt till, då diffen bak i princip diffade 100% så körde den till en subaru verkstad här hemma efter som jag fort farande hade nybils garanti på bilen, dom vart typ galen på mig när dom upp täckte att de var schok prof i diffen och jag svor mig fri från dumheter genom att vissa dom service kvitto på oljebytet på den andra kända subaru firman, tur i detta var att oljan inte han vara i specielt länge några mil bara, anars hade de kunnat gåt illa med diffen.
Så till de andra, på PSE-3 i alla fall verkar de onekligen som de är lamell diff då de inte funkade med den oljan 😀12 augusti, 2011 kl. 21:28 #227756TomK
DeltagareVa ju bra priser också känns det som 🙂
Dock hade dom ju inte olja till bakdiffen där 🙁 Någon med alternativa förslag på olja till diffen då?
Redline Shockproof lightweight verkar ju många åka i lådan iaf.
Finns här annars.
http://racefactory.jetshop.se/oljor-och-kemikalier/motul-c-236-1.aspx13 augusti, 2011 kl. 07:28 #227760Eiiiiik
DeltagareMen vad skiljer diffen fram mot diffen bak då? Varför gillar dom inte samma olja? 🙂
13 augusti, 2011 kl. 07:40 #227761Eiiiiik
DeltagareFinns här annars.
http://racefactory.jetshop.se/oljor-och-kemikalier/motul-c-236-1.aspxFint som fan TomK! Där hade dom oljan till diffen! 😀
Men då kör jag:
Växellåda:
Redline Lightweight chockproofBakdiff:
Motul gear 300ls75w90Någon som sparkar bakut denna gången? 😛
13 augusti, 2011 kl. 10:58 #227750Fricke.w
DeltagareFint som fan TomK! Där hade dom oljan till diffen! 😀
Men då kör jag:
Växellåda:
Redline Lightweight chockproofBakdiff:
Motul gear 300ls75w90Någon som sparkar bakut denna gången? 😛
ja kör så du 🙂 tänk bara på att redline oljan med plast kulor i, tenderar att bli lite väl trög växlad när oljan är kall, om du ska bruka bilen på sena hösten vintern, granen tycker då att han upplever de med sin bil, men de är i och för sig en 2008 ford focus st.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.