SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Byta olja i låda + Diff, New Age STi

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Eiiiiik
    Deltagare

Tjabba!

Tänkte bara kolla lite snabbt med folket..

Tänkte slänga i Redline Lightweight Shockproof i lådan. Visst kan jag använda samma olja till diffen bak?

Någon som har bättre koll än jag? 🙂

Går diffen fram på samma olja som växellådan måste det ju gå att fylla på samma olja bak? 😀

Steewe
      Deltagare

Tjabba!

Tänkte slänga i Redline Lightweight Shockproof i lådan. Visst kan jag använda samma olja till diffen bak?

Går diffen fram på samma olja som växellådan måste det ju gå att fylla på samma olja bak? 😀

Det går alldeles utmärkt.

/Stefan

Eiiiiik
        Deltagare

Tackar och bockar! 🙂

Fricke.w
          Deltagare

Tjabba!

NEJ NEJ NEJ!!!!!!!, du ska intu inder några som helst omständigheter ha i redline shokprof i bak diffen, de kommer att sabba den, har du i den oljan så får de till följd att den kommer att låsa upp helt hella tiden och gå en tidig död till mötes, på gammla subaru bilar går de utmärkt med den oljan, men ej på nyare newage STI bilar, köp dig en bra olja med lsd tillsats i.

Steewe
            Deltagare

NEJ NEJ NEJ!!!!!!!, du ska intu inder några som helst omständigheter ha i redline shokprof i bak diffen, de kommer att sabba den, har du i den oljan så får de till följd att den kommer att låsa upp helt hella tiden och gå en tidig död till mötes, på gammla subaru bilar går de utmärkt med den oljan, men ej på nyare newage STI bilar, köp dig en bra olja med lsd tillsats i.

Det är väl bara Old Age R180 som är riktiga lamell-diffar???
              Alla andra R180`s från MY00 och framåt är olika varianter på Torsen och Suretrack-diffar. Detta gäller vanliga New age STi:er. Hur det är med Spec C och andra JDM-modeller har ajg ingen större koll på, men skulle inte tro att detskiljer på diffarna gentemot vanliga STi`n på dessa heller.

/S

TomK
              Deltagare

Gör det enkelt för dig och kolla i instruktionsboken 🙂

Eiiiiik
                Deltagare

Jag har inte gjort något alls än, så det är ju tur 🙂
                  Tänkte byta växellådsolja + bakdiff nästa månadslön. Så det va ju skönt =)

JRM säger såhär:

Motor:
                  Motul 15w50 Sommar
                  Motul 5w40 vinter

Växellåda:
                  Mutul gear 300 75w90

Bakaxel:
                  Motul gear 300LS 75w90

Kan vara bra att skriva det, så kanske någon annan med samma fråga ser trådan 🙂

Jag tänkte mest att det hade varit skönt att skita i Motul. För då kanske man kan gå in på valfri Mekonomen / Ad-center och köpa 🙂

goffemannen
                  Deltagare

Ja kör såhär i min Type R:

Motor:
                    Castrol Edge Sport 10w60 – kör endast sommartid

Växellåda:
                    Redline Shockproof lightweight

Bakdiff:
                    Kommer inte ihåg vad ja hade i den tyvärr. Men nån speciell då det är lamelldiff.

TomK
                    Deltagare

Kanon! då vet man.

VCRacing.se levererar blixtsnabbt om man vill ha Motul

Eiiiiik
                      Deltagare

Kanon! då vet man.

VCRacing.se levererar blixtsnabbt om man vill ha Motul

Va ju bra priser också känns det som 🙂

Dock hade dom ju inte olja till bakdiffen där 🙁 Någon med alternativa förslag på olja till diffen då?

Redline Shockproof lightweight verkar ju många åka i lådan iaf.

Fricke.w
                        Deltagare

Jag har inte gjort något alls än, så det är ju tur 🙂
                          Tänkte byta växellådsolja + bakdiff nästa månadslön. Så det va ju skönt =)

JRM säger såhär:

Motor:
                          Motul 15w50 Sommar
                          Motul 5w40 vinter

Växellåda:
                          Mutul gear 300 75w90

Bakaxel:
                          Motul gear 300LS 75w90

Kan vara bra att skriva det, så kanske någon annan med samma fråga ser trådan 🙂

Jag tänkte mest att det hade varit skönt att skita i Motul. För då kanske man kan gå in på valfri Mekonomen / Ad-center och köpa 🙂

Exakt så kör jag i min pärla 🙂
                          Kan till lägga att när jag köpte min bil hade föregående ägare varit på en subaru verkstad vars namn jag inte nämner, som lurat på honom att ha i just redline schokprof light wheigt i min bil, upptäckte ganska fort jag kommit hem med bilen att något inte stog rätt till, då diffen bak i princip diffade 100% så körde den till en subaru verkstad här hemma efter som jag fort farande hade nybils garanti på bilen, dom vart typ galen på mig när dom upp täckte att de var schok prof i diffen och jag svor mig fri från dumheter genom att vissa dom service kvitto på oljebytet på den andra kända subaru firman, tur i detta var att oljan inte han vara i specielt länge några mil bara, anars hade de kunnat gåt illa med diffen.
                          Så till de andra, på PSE-3 i alla fall verkar de onekligen som de är lamell diff då de inte funkade med den oljan 😀

TomK
                          Deltagare

Va ju bra priser också känns det som 🙂

Dock hade dom ju inte olja till bakdiffen där 🙁 Någon med alternativa förslag på olja till diffen då?

Redline Shockproof lightweight verkar ju många åka i lådan iaf.

Finns här annars.
                            http://racefactory.jetshop.se/oljor-och-kemikalier/motul-c-236-1.aspx

Eiiiiik
                            Deltagare

Men vad skiljer diffen fram mot diffen bak då? Varför gillar dom inte samma olja? 🙂

Eiiiiik
                              Deltagare

Finns här annars.
                                http://racefactory.jetshop.se/oljor-och-kemikalier/motul-c-236-1.aspx

Fint som fan TomK! Där hade dom oljan till diffen! 😀

Men då kör jag:

Växellåda:
                                Redline Lightweight chockproof

Bakdiff:
                                Motul gear 300ls75w90

Någon som sparkar bakut denna gången? 😛

Fricke.w
                                Deltagare

Fint som fan TomK! Där hade dom oljan till diffen! 😀

Men då kör jag:

Växellåda:
                                  Redline Lightweight chockproof

Bakdiff:
                                  Motul gear 300ls75w90

Någon som sparkar bakut denna gången? 😛

ja kör så du 🙂 tänk bara på att redline oljan med plast kulor i, tenderar att bli lite väl trög växlad när oljan är kall, om du ska bruka bilen på sena hösten vintern, granen tycker då att han upplever de med sin bil, men de är i och för sig en 2008 ford focus st.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.