SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta oljetryckssensor vid inst av oljetrycksmätare

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Har läst på lite om hur man installerar sensorn för oljetryck och blir lite förvånad då man kopplar bort bilens egna sensor för att koppla in mätaren. Kommer inte ECUn gnälla då sladden till sensorn inte längre är en sluten krets?

Måste man hälla ur oljan för att byta sensorn eller ligger oljenivån ”under” sensorns hål i blocket så man kan skruva av den utan att det börjar rinna olja?

I steg-för-steg manualerna på nätet verkar det inte så svårt att montera oljetrycksmätaren. Är det lika enkelt att montera av generatorn som att montera av dumpen? Klarar man det som relativt okunnig lekman?

Funderar på oljetryck, voltmätare och insugstemp nästa år. Låter det som en bra trippel när jag redan har laddtryck och oljetemp? Vissa kör på avgastemp istället för insugstemp.

Har en tempmätare som mäter utetemp och innetemp i bilen. Man kanske skulle dra om utetemp och sätta den precis innan ICn för att mäta motorns luft istället. Var det inte någon i klubben som hade gjort så? Har för mig att det var Larsa – funkar det bra?

Många frågor så här inför julen. 😛

SecretAgentMan
      Deltagare

På A svarar vi – nej, inget underlig händer när du låter originalsladden från den gamla tryckregulatorn hänga, kontakten sluter en jordkrets helt sonika, isolera kontakten bara.

B – Det är enkelt att demontera generatorn, kika lite på hur det hänger ihop och låt hjärnkontoret jobba lite (hint – remspännaren :D)

C – Skippa insugstemp och gå på avgas.

/J

Niklas
        Deltagare

Du är som ett lexikon Jerry. Tack o bock.

/N – som googlar loss efter avgastempsinstallationsmanualer

2ny
          Deltagare

har du fått bort generatorn redan? annars har jag redan gjort ett sådan byte på min wrx går jävligt smidigt men det du bör tänka på när du vill vinkla upp generator är att du stoppar en lång ganska tjock mejsil i hålen för skruven som håller den , för annars får man kämpa o ta i som tusan för att få den på plats igen eller rättare sagt få i igenom bulten. 😀

kör hårt! 😉

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.