› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta soppapump i GT-kombi?
- Detta ämne har 7 svar, 1,017 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av
hermelinen.
-
FörfattareInlägg
-
27 september, 2010 kl. 13:46 #24244
xevz
Jahapp, detta börjar bli tjatigt… =/
Efter att bilen började gå rejält dåligt på väg till jobbet häromveckan blev min första reaktion och felsökning LMM:en. Gick ut och ryckte den, provkörde, bilen gick bättre.
Efter att ha köpt en ny LMM och monterat gick bilen dessvärre fortfarande inte bra när den kom upp i temperatur (antagligen därför den gick bra när jag ryckte LMM:en första gången, den hade svalnat).
I fredags lämnade jag därför in den hos Fürstenhoff för lite kontroll av sensorer och annat tänkbart.
Hördes av nu och det visar sig att soppatrycket är nere på noll, behöver med andra ord antagligen en ny pump.
Dessvärre så sitter det tydligen ingen ”servicelucka” för soppapumpen på kombi.Någon (Mumin kanske?) som bytt pump på sin GT-kombi och vet om man kan göra något annat än att plocka ner bakvagn och tank?
På det spåret undrar jag även om det finns någon eftermarknadspump som är lite billigare än orginal (6 900 kronor).Tack på förhand!
/ Mikael
27 september, 2010 kl. 14:50 #211224Lirkus
DeltagareÖÖÖÖÖÖööö??
Ja bytte till walbro pump på min GT -00 kombi för några veckor sen, bara bort me bagagemattan så sitter locket till pumpen bakom sätet 🙂
Precis som Oskar90 skriver.
Så på min fanns de iallafallVar enkelt å byta, köpte min pump ny från England.
27 september, 2010 kl. 17:08 #211226xevz
Säger bara vad Fürstenhoff sa. Gregor var visserligen inte där och vet inte hur duktig den andra killen/killarna är, men det känns inte som något man borde missa?
I vilket fall, Gregor är tillbaka imorgon och ska prata med dem igen då.Har ju dock en MY97, så med lite otur (vilket är vanligt för mig :() kanske det skiljer på dem… =/
Mjo, Walbro var väl ungefär den jag tänkte på. 🙂
Vill minnas att jag läst att den är hyfsat bult-on?Hur lång leveranstid är det från Scoobyparts ungefär? JRM har ju också Walbropumpen, men är en tusenlapp dyrare. :p
27 september, 2010 kl. 17:38 #211225Mumin
DeltagareJag bytte till walbro pump.. och tar ca 20 min att byta. sitter höger bak på kombin.. fäl ner höger stolsrygg och bort med mattan i bagerummet så har du luckan där med pump och allt.
Iaf på 99-00 ska inte vara skillnad på äldre tror jag!Edit: läste in hela tråden din fråga är nu svarad av 3st 😀
27 september, 2010 kl. 18:02 #211222hermelinen
DeltagareJag har en helt ny GSS341 till salu.
27 september, 2010 kl. 18:19 #211227xevz
Jag har en helt ny GSS341 till salu.
Trevligt, trevligt, vart i Stockholm finns den och vad vill du ha för den? 🙂
27 september, 2010 kl. 18:30 #211228goffemannen
DeltagareSäger bara vad Fürstenhoff sa. Gregor var visserligen inte där och vet inte hur duktig den andra killen/killarna är, men det känns inte som något man borde missa?
I vilket fall, Gregor är tillbaka imorgon och ska prata med dem igen då.Har ju dock en MY97, så med lite otur (vilket är vanligt för mig :() kanske det skiljer på dem… =/
Mjo, Walbro var väl ungefär den jag tänkte på. 🙂
Vill minnas att jag läst att den är hyfsat bult-on?Hur lång leveranstid är det från Scoobyparts ungefär? JRM har ju också Walbropumpen, men är en tusenlapp dyrare. :p
Scoobyparts brukar leverera på ca 3-4 dagar. Iaf när jag handlat. Beställde senast en mätarhållare till a-stolpen. 90kr i frakt. Beställde på torsdagen och betalade samma dag. Kunde hämta ut paketet på måndagen. Idag beställde jag en mätarpod till mittkonsollen och monteringssats till oljetemp och oljetryck. 140kr infrakt. De är billigt :).
27 september, 2010 kl. 19:09 #211223hermelinen
DeltagareTrevligt, trevligt, vart i Stockholm finns den och vad vill du ha för den? 🙂
Finns i Älvsjö. 1000:-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.