SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta toppackning på impreza wrx sti -95

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Författare
    J_Erixzzon
    Deltagare

Tjabba!

Tycker min impreza har stått för länge nu och ska ta tag i att fixa till den.
      Felet är att den trycker ur sig avgaser i vattnet, så antar att ena toppackningen har gått.

Så nu när jag ska byta den. Hur ska man gå till väga? Tipps tas gärna emot 🙂
      Och när motorn är ur och isär bör jag passa på att byta något mer?

Tack på förhand, Johan

hedberg____
      Deltagare

ta av ventilkåpan ta bort kamdrev ta bort kammarna lossa på toppen..sen när du ska dra åt är de visst mönster du ska dra åt å visst åtdragningsmotment.. passa på att byta kamrem å tändstift

Mumin
        Deltagare

Sedan kan du byta packbox mellan motor och låda den brukar läcka.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

t1hero
          Deltagare

Bästa filmen jag hittat: http://www.youtube.com/watch?v=ddFsFfiyOvg
            Resten av motorn: http://www.youtube.com/watch?v=-gmtEQ1GpmA
            Komplettera med servicemanualens instruktioner om moment.

hedberg____
            Deltagare

här kommer två bilder på åtdragnings momenten å mönstret.

J_Erixzzon
              Deltagare

Hur är det med vattenpumpen, måste den med bytas?
                Ska även kolla på det från youtube, och hoppas på att det kan vara nått 🙂

Men bilderna funka inte?

J_Erixzzon
                Deltagare

Åkt på ett problem nu när motorn ska ur. Vart sitter motorfästena? Lossade på 2st skruvar under i motorbalken. Sen det som sitter i torpedväggen. Men motorn vill inte komma ur. Har jag missat nått eller nått jag ska tänka på? Växellådan sitter kvar på motorn, men den är helt loss.

kleinis
                  Deltagare

Du har missat axeln som sitter i kopplingsgaffeln, en insex skruv (st 10 tror jag) sitter bakom startmotorn ta bort den, sen för att få ut axeln så tar du en helt vanlig m6 bult ca 30-70mm lång och drar ut axeln, kan kärva lite men brukar gå bra att ta en halvstor kofot,
                    När axeln är ur tar du och lyfter ur kopplingsgaffeln ut urtrampningslagret sen kan du ta ut motorn 🙂

J_Erixzzon
                    Deltagare

Du har missat axeln som sitter i kopplingsgaffeln, en insex skruv (st 10 tror jag) sitter bakom startmotorn ta bort den, sen för att få ut axeln så tar du en helt vanlig m6 bult ca 30-70mm lång och drar ut axeln, kan kärva lite men brukar gå bra att ta en halvstor kofot,
                      När axeln är ur tar du och lyfter ur kopplingsgaffeln ut urtrampningslagret sen kan du ta ut motorn 🙂

Kanske var lite otydlig, men jag ska lyfta med växellådan med motorn ur. Då behöver jag väl inte lossa på den?

kleinis
                      Deltagare

Kanske var lite otydlig, men jag ska lyfta med växellådan med motorn ur. Då behöver jag väl inte lossa på den?

okej nej de behöver du inte 😛

har du lossat växellådsbaklarna ? eller ja de är 2st bultar fram storlek 17 tror jag och 4 st bultar bak storlek 14

sen även växellänkaget

J_Erixzzon
                        Deltagare

okej nej de behöver du inte 😛

har du lossat växellådsbaklarna ? eller ja de är 2st bultar fram storlek 17 tror jag och 4 st bultar bak storlek 14

sen även växellänkaget

Allt det är loss, provade även att hissa lite försiktigt på lådan när jag lyfte motorn med men det ville inte komma ändå.
                          Sen när ni lyfter motorn, vad lyfter ni i? Jag lyfte i insuget då jag inte hitta något annat lämpligt.

kleinis
                          Deltagare

Hum konstigt, jag har aldrig tagit ut motor och låda i en del,

Down pipet sitter med en fästpunkt också i lådan har du glömt den ?

Även en jord kabel ska sitta i de övre bultarna i lådan men då borde du fått ut lådan en bit :p

Finns inga bra fäst punkter, motorn vill hur man än gör tippa lite åt sidan :p men jag brukar använda ena hålet som fäster servopumpen och bak brukar jag använda hålet som ic staget sitter i på vänstersidan då

J_Erixzzon
                            Deltagare

Hum konstigt, jag har aldrig tagit ut motor och låda i en del,

Down pipet sitter med en fästpunkt också i lådan har du glömt den ?

Även en jord kabel ska sitta i de övre bultarna i lådan men då borde du fått ut lådan en bit :p

Finns inga bra fäst punkter, motorn vill hur man än gör tippa lite åt sidan :p men jag brukar använda ena hålet som fäster servopumpen och bak brukar jag använda hålet som ic staget sitter i på vänstersidan då

Hmm, min downpipe sitter inte fast i lådan vad jag vet. Kanske inget som sitter på mitt system, är 3″ hela vägen. Men hela avgassystemet är borta och alla kablarna till lådan har jag tagit bort.

Okej ska prova lyfta så med, men känns som jag glömt något då bilen gärna vill med upp när jag hissar i motorn.

kleinis
                              Deltagare

Hmm, min downpipe sitter inte fast i lådan vad jag vet. Kanske inget som sitter på mitt system, är 3″ hela vägen. Men hela avgassystemet är borta och alla kablarna till lådan har jag tagit bort.

Okej ska prova lyfta så med, men känns som jag glömt något då bilen gärna vill med upp när jag hissar i motorn.

nä bara originaldownpipe som gör de vad jag vet 🙂

men lådan är ju lång och väger mycket så har du sett att dom 2 motorfästena i frambalken har hoppat ur ? annars kan de säkert vara så att de spänner är och gör så du får med dig hela bilen upp 🙂

J_Erixzzon
                                Deltagare

nä bara originaldownpipe som gör de vad jag vet 🙂

men lådan är ju lång och väger mycket så har du sett att dom 2 motorfästena i frambalken har hoppat ur ? annars kan de säkert vara så att de spänner är och gör så du får med dig hela bilen upp 🙂

Nej har inte kikat om dom hoppat ur. Men provade med att hissa lådan med en domkraft för jag tänkte med att det kunde vara så att den vart tung i bakänden.

En annan fråga du eller någon kanske kan svara på. Har fått höra olika om toppbultarna, måste dom bytas eller kan man fortfarande använda dom som sitter? Var ju inte gratis med nya bultar precis 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.