› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta toppackning på impreza wrx sti -95
- Detta ämne har 38 svar, 4,051 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av
J_Erixzzon.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2014 kl. 12:58 #263148
Christian S
Deltagareär ju sträckbultar så det är väll att rekomendera att byta dom 😉
8 januari, 2014 kl. 08:14 #263169J_Erixzzon
Deltagareär ju sträckbultar så det är väll att rekomendera att byta dom 😉
Då var det som jag trodde då! Men vart kan man köpa originalbultar? Hittar bara arp bultar och tycker det känns rätt dyrt med sånna.
8 januari, 2014 kl. 16:19 #263154t1hero
Deltagareär ju sträckbultar så det är väll att rekomendera att byta dom 😉
Om jag fattar killen som i tubfilmerna jag postade så behöver de inte bytas, men då skall de inte sträckas utan bara momentdras.
8 januari, 2014 kl. 17:08 #263159kleinis
DeltagareDå var det som jag trodde då! Men vart kan man köpa originalbultar? Hittar bara arp bultar och tycker det känns rätt dyrt med sånna.
handla allt på http://www.importcarparts.co.uk går på en vecka att få hem sakerna och de är mycket billigare 🙂 samt att de blir ingen tull på sakerna så de behöver man inte vara orolig för.
något som är vanligt är att höger ventilkåpspackning börjar läcka eftersom up pipet är där och torkar ut packningen :/
hade jag bytt topplockspackning och kamrem hade jag nog också bytt
oljepump till större bara för att vara säker att vevlagrena får olja
och packboxarna till kammarna och oljepumpenmen pumpen kanske är skit samma de är ju roligt o köra vevlager ras XD hehe
8 januari, 2014 kl. 18:10 #263149Christian S
DeltagareOm jag fattar killen som i tubfilmerna jag postade så behöver de inte bytas, men då skall de inte sträckas utan bara momentdras.
så här står det i den här guiden http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/Impreza-STi-2004/2._Engine_Section_(Sti)/04._Mechanical/19._Cylinder_Head_Assembly.Pdf att man ska dra topparna.
INSTALLATION
1) Install the cylinder head and gaskets on cylinder block.
NOTE:
• Use new cylinder head gaskets.
• Be careful not to scratch the mating surface of cylinder head and cylinder block.
2) Tighten the cylinder head bolts.
(1) Apply a coat of engine oil to the washers and bolt threads.
(2) Tighten all bolts to 29 Nm (3.0 kgf-m, 22 ftlb) in alphabetical sequence.
(3) Tighten all bolts to 69 Nm (7.0 kgf-m, 51 ftlb) in alphabetical sequence again.
(4) Back off all bolts by 180° first; back them off by 180° again in reverse order of installation.(5) Tighten all bolts to 49 Nm (5.0 kgf-m, 36 ftlb) in alphabetical sequence.
(6) Tighten all bolts 80 to 90° in alphabetical sequence.
(7) Tighten all bolts by 40 to 45° in alphabetical sequence again.
NOTE:
Do not tighten the bolts by more than 45
°.
(8) Further tighten all bolts (A) and (B) by 40 to 45°.
NOTE:
Ensure that the total “re-tightening angle
9 januari, 2014 kl. 08:07 #263170J_Erixzzon
Deltagarehandla allt på http://www.importcarparts.co.uk går på en vecka att få hem sakerna och de är mycket billigare 🙂 samt att de blir ingen tull på sakerna så de behöver man inte vara orolig för.
något som är vanligt är att höger ventilkåpspackning börjar läcka eftersom up pipet är där och torkar ut packningen :/
hade jag bytt topplockspackning och kamrem hade jag nog också bytt
oljepump till större bara för att vara säker att vevlagrena får olja
och packboxarna till kammarna och oljepumpenmen pumpen kanske är skit samma de är ju roligt o köra vevlager ras XD hehe
Har handlat där en gång tidigare, riktigt bra! Men toppbultarna och packningarna skiljer dom sig
Nått åt på olika årsmodeller? För min gamla motor verkar skilja sig från dom andra gt motorerna när man kollar skillnad på dom. Vart kan jag se vad min
motor heter så jag köper rätt grejer ifall det är speciellt. Vet att det är en 280hk motor original.9 januari, 2014 kl. 15:52 #263150Christian S
Deltagarenä det är ingen skillnad på packningarna men frågan är vilken tjocklek du ska ha då det finns några att välja imellan http://importcarparts.co.uk/parts.asp?cat=96&sub=97&sec=142&var=68&dc=y
att din motor inte ser likadan ut som på tex en GT 99 beror på att din är mycket äldre.
i MY92-MY96 (V1&V2) så sitter det fas 1 motorer och dom ser ut som din gör.
i MY97&MY98 (V3&V4) så sitter det fas 1,5 motorer och ser ut som min med tändmodulen mitt på insuget.
i MY99&MY00 (V5&V6) så sitter det fas 2 motorer och dom ser nästa ut som i min fast tändmodulen sitter på ena sidan av insuget.9 januari, 2014 kl. 16:11 #263162TypeR
DeltagareIf you changethe head bolts you need to make sure the bolt holes are completly clean before setting in new bolts and then make sure to measure the length so that the are all equal or your head torque will be all wrong. VERY VERY important on a kettle 😉
Head gasket thickness will depend on what compression ratio you are going for plus what power you are going to run.
16 januari, 2014 kl. 15:04 #263171J_Erixzzon
Deltagarenä det är ingen skillnad på packningarna men frågan är vilken tjocklek du ska ha då det finns några att välja imellan http://importcarparts.co.uk/parts.asp?cat=96&sub=97&sec=142&var=68&dc=y
att din motor inte ser likadan ut som på tex en GT 99 beror på att din är mycket äldre.
i MY92-MY96 (V1&V2) så sitter det fas 1 motorer och dom ser ut som din gör.
i MY97&MY98 (V3&V4) så sitter det fas 1,5 motorer och ser ut som min med tändmodulen mitt på insuget.
i MY99&MY00 (V5&V6) så sitter det fas 2 motorer och dom ser nästa ut som i min fast tändmodulen sitter på ena sidan av insuget.Bilen ligger runt 300-350hk beroende på vad jag kör med för ladd 🙂 vill att det ska kunna hålla när man åker med högt laddtryck!
1 mars, 2014 kl. 17:38 #263172J_Erixzzon
Deltagare2 stycken frågor nu!
Vad är det för hylsa till toppbultarna?
Hur ska markeringarna stå när motorn är i noll-läge när jag lägger på kamreren?1 mars, 2014 kl. 20:22 #263151Christian S
Deltagareundra om det inte va en 12 kantig 14mm hylsa till bultarna.
finns markeringar att gå efter, monterade kamrem på min nya motor idagd—0.o—b
markeringen på tandhjulet som sitter på vevaxeln ska vara mot markeringen på oljepumpen.
– markeringen på kamremshjulen ska vara mot – markeringen på kåpan och då är = sträcken på hjulen mot varandra.1 mars, 2014 kl. 23:22 #263180adrenalin
Deltagare2 stycken frågor nu!
Vad är det för hylsa till toppbultarna?
Hur ska markeringarna stå när motorn är i noll-läge när jag lägger på kamreren?Om du kollar på filmen som länkades tidigare så har du svar på båda dina frågor om jag inte minns fel d—0.o—b
2 mars, 2014 kl. 13:14 #263173J_Erixzzon
DeltagareKollade ena klippet och fick svar på det med hylsan 🙂
Men ska ta en titt på det till kamreren, kamdreven har jag hittat markeringarna på men inte på nått annat. Men ska ut nu och förhoppningsvis få bort topparna 🙂
2 mars, 2014 kl. 13:29 #263181adrenalin
DeltagareKollade ena klippet och fick svar på det med hylsan 🙂
Men ska ta en titt på det till kamreren, kamdreven har jag hittat markeringarna på men inte på nått annat. Men ska ut nu och förhoppningsvis få bort topparna 🙂
Han visar i ena filmen precis hur du ska ställa in allt och montera kamremmen 🙂
11 mars, 2014 kl. 18:43 #263174J_Erixzzon
DeltagareÅkte på ett riktigt bakslag idag, båda mina toppar har spruckit så måste köpa 2 andra nu.
Har då hittat 2st här på forumet och han har även sti v4 kammar. Vad behövs för att det ska funka att köra med dom, eller är det bara att sätta i och tuta och köra? Har svårt att tro det men. Är Sti v2 toppar jag ska köpa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.