Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    dustrat
    Deltagare

Hej! Jag har en Legacy från 2006 som har en tråkig inbyggd stereo med bara CD-spelare och Radio. Finns det någon som kan byta ut denna mot en modernare med aux och iPod-stöd och dylikt? Jag bor i Norrköping så bra om det finns i Östergötland åtminstone.

/P

dustrat
      Deltagare

Hej, eftersom ingen svarat på detta antar jag att ingen har nåt vettigt förslag. Men däremot har jag hittat en lösning, och det är Kenwoods media controller KOS-A210. Den installeras bakom den integrerade bilstereon och jackar upp sig på radioantennen eller eventuell aux-ingång som finns på baksidan av stereon. Man får väldigt bra ljudsignal av detta och information visas på den inbyggda bilstereons display med hjälp av RDS. Saknar man RDS har kenwood en extern display.

/Patrik

GrizzlyBear
        Deltagare

Kan du installera den där Kenwood-prylen kan du nog byta hela paketet själv också 😉
          Det svåra är inte att byta utan att få tag på delar. Du behöver en ny ACC/radio-konsol samt en 2DIN-huvudenhet. Tror att konsolen finns på Japanparts.com.

Detta har diskuterats lite här:
          http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about719.html
          Det finns lite länkar till bilder på det färdiga resultatet längre ner i tråden.

dustrat
          Deltagare

JAG installerade inte kenwoodprylen (jag har bara sönder saker) 🙂 Bra ljud i bil i Norrköping gjorde det för en tusenlapp (var tydligen rätt bökigt enligt dem). Men det blev bra i alla fall.

/P

tommy m
            Deltagare

Hej, eftersom ingen svarat på detta antar jag att ingen har nåt vettigt förslag. Men däremot har jag hittat en lösning, och det är Kenwoods media controller KOS-A210. Den installeras bakom den integrerade bilstereon och jackar upp sig på radioantennen eller eventuell aux-ingång som finns på baksidan av stereon. Man får väldigt bra ljudsignal av detta och information visas på den inbyggda bilstereons display med hjälp av RDS. Saknar man RDS har kenwood en extern display.

/Patrik

Hej, hur funkar inkopplingen?
              Var din radio utan RDS? Ser du kanalnamn i radiodisplayen nu?
              Söker radion automatiskt bättre sändare när du kör?
              Var det en usb-inkång till Ipoden?

Tommy

dustrat
              Deltagare

Hej, hur funkar inkopplingen?
                Var din radio utan RDS? Ser du kanalnamn i radiodisplayen nu?
                Söker radion automatiskt bättre sändare när du kör?
                Var det en usb-inkång till Ipoden?

Tommy

Hej!

Min radio har RDS och Kenwoodprylen kopplas in på radioantenningången och får då en förvald frekvens som man måste ratta in på stereon (runt 80 Mhz nånting). Medans Kenwoodprylen är aktiv kan man inte lyssna på radio, utan man måste stänga av den först. Den använder RDS för att visa information om vilken låt som spelas och även andra inställningar som finns.

När jag fick den installerad monterade de en usb-sladd och en vanlig 3.5 mm jack i handskfacket. Väldigt bra stöd för iPods och inte så bra stöd för vanliga usb-minnen (även om det funkar oftast). En iPod är bara att koppla in så funkar det sen. Lösa usb-minnen upplevde jag dels att det tog väldigt lång tid att byta låt och ibland kraschade enheten helt.

/Patrik

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.