› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Byta vindruta impreza
- Detta ämne har 14 svar, 1,961 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av
rb.wrx.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2014 kl. 20:45 #31925
rb.wrx
DeltagareÄr det någon som själv bytt vindruta på en Impreza -04?
Jag byter själv rutor på jobbet men bara på volvo,ford och Renault då jag jobbar på volvo. Nu har rutan spruckit och tänkte byta den själv men rutlisten ser helt annorlunda ut än dom jag jobbar med. Vad ska man ha för lim? Funkar volvolimmet som man värmer?
mvh4 mars, 2014 kl. 20:49 #265490pettsun
Deltagareta bort listerna och skär lös som vanligt. Och limma på samma sätt som på Volvo, ford,osv. Ingen skillnad mot nå annat märke.
4 mars, 2014 kl. 20:57 #265487TomK
DeltagareLånar tråden lite, ni säger skär som vanligt?
Vad skär man med? Någon form av vajer?
Tänkte skära ur min bakruta.4 mars, 2014 kl. 21:08 #265483rb.wrx
DeltagareEn rutkniv eller tråd (typ vajer)men finns fler sätt. Dom är dock enklast och göra hemma.
4 mars, 2014 kl. 21:14 #265488TomK
DeltagareEn rutkniv eller tråd (typ vajer)men finns fler sätt. Dom är dock enklast och göra hemma.
Hur ser en rutkniv ut?
5 mars, 2014 kl. 07:54 #265491pettsun
Deltagareantigen rätt sätt med vajer och vevar. Har man inte till gång till de så funkar de med en kantig vajer och två hantag att skära med. prima rutan och skär ner fogen på bilen till 1-2mm och limma med tvåkomponents rutlim. För bakrutan funkar en komponents.
5 mars, 2014 kl. 10:02 #265484rb.wrx
DeltagareHur ser en rutkniv ut?
Spetsig kniv med eller utan räfflor på bladet.
Böjd 90 grader med handtag och en vajer med handtag.
Svårt att förklara men funkar så att man drar kniven med
vajerhandtaget och styr med det andra.5 mars, 2014 kl. 10:05 #265485rb.wrx
Deltagareta bort listerna och skär lös som vanligt. Och limma på samma sätt som på Volvo, ford,osv. Ingen skillnad mot nå annat märke.
Skillnaden är att det kan vara olika sorters lim till olika bilmärken.
6 mars, 2014 kl. 16:34 #265494STi2003
DeltagareKan tillägga att det är starkt rekommenderat att använda primer och aktivator på båda sidor innan limmet appliceras. Blir inte särskilt bra annars.
6 mars, 2014 kl. 20:19 #265492pettsun
DeltagareFast på en ny skuren fog ska man inte ha primer. om fogen har stått ner skuren över 60min så måste man prima. limmet fäster allra bäst på en ny skuren limyta. rutan gnuggar man av med scotsduk innan man lägger primer för att få bort släppmedel som kan ligga kvar sen tillverkning.
Man får komma ihåg att man har 8min på sig när man börjar limma innan limmet börjar härda.6 mars, 2014 kl. 20:27 #265495STi2003
DeltagareFast på en ny skuren fog ska man inte ha primer. om fogen har stått ner skuren över 60min så måste man prima. limmet fäster allra bäst på en ny skuren limyta. rutan gnuggar man av med scotsduk innan man lägger primer för att få bort släppmedel som kan ligga kvar sen tillverkning.
Man får komma ihåg att man har 8min på sig när man börjar limma innan limmet börjar härda.Primar alltid för det rätt ofta är rost(vilket såklart slipas ned) eller lite nedskavt av rakbladskniven som man skär fogen med..
Har varit med om ett flertal gånger när jag skurit ut rutorna att limsträngen släpper från rutramen (dvs har inte fäst bra)
Är enkelt att prima & får mig att sova gott om nätterna, hehe.
6 mars, 2014 kl. 20:33 #265489TomK
DeltagareVad för primer?
Även på plastruta?6 mars, 2014 kl. 20:53 #265493pettsun
Deltagareför plast ruta vet jag inte men antar att man kan köra med samma.
Man ska använda primer med aktivator som är lämplig för tvåkomponentigt rutlim. brukar köra med wurths grejer på jobbet.12 juni, 2014 kl. 18:23 #265496xxxstoffexxx
DeltagareHur får man bort listen ovanför framrutan?
12 juni, 2014 kl. 19:55 #265486rb.wrx
DeltagarePilla upp den i nåt av nedre hörnen och dra upp den. Kan sitta hårt som f a n.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.