Hejsan….
Jag har varit i kontakt med min lokala Subaru verkstad, men dom verkar inte vara så intresserade av att hjälpa mig med mina frågor angående ämnet.
Så jag vänder mig hit, om i hopp om att någon eller några har någon erfarenhet av detta:
Jag har en importerad Impreza WRX -2010 från USA.
Jag undrar om jag kan byta hastighetsmätarinstrumentet utan att det blir några problem med bilen? Tex. att den inte kommer att starta eller något sånt?
Jag har fått tag på ett instrument som har suttit i en Impreza WRX -2008.
Samt om det går att ändra den digitala visningen av bensinförbrukning till L/km istället för miles, samt ODO:n?
Mvh Fredrik
Enligt vad jag förstår så ska det gå att byta. Det finns ett chip på kretskortet i mätarhuset som lagrar hur långt bilen har gått osv. Vid ett byte av hastighetsmätare programmeras detta chip på verkstad (gamla mätaren går sönder, byte till ny -> gamla värdet läggs in i nya mätaren). Vad jag däremot inte vet är om detta chip även lagrar parametrar som vilka enheter som ska användas, eller om det skiljer mycket mellan olika årsmodeller.
Jag har mer info om det här nånstans, ska se om jag kan hitta en länk.
Edit: Hittar ingen länk, har letat igenom bokmärken, Evernote och Pocket utan framgång. Sorry.