SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byte av oljetråg…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

…måste göras vid nästa service. Jag har bytt olja så ofta så att gängorna i princip var helt slut i tråget, så vid oljebytet idag så var det knappt att det gick att dra åt (den nya) oljepluggen.

Det är väl sådana världsliga problem man kan råka ut för när man är snäll och byter olja var 625 mil :). Att laga gängorna verkar för knöligt då det är otroligt lite gods det rör sig om. Det kanske går att hitta en modell större av oljepluggen, men det finns väl en risk att detta bara slutar i läckage… Det får nog bli ett nytt oljetråg. Kostnad 1000:- från Subaruaffären.

Strat
      Deltagare

Fixa ett nytt sti-tråg så kan du du tjacka fräsiga lika-långa grenrör sen 😉

/Claes

Mats
        Deltagare

O byta till twinscroll. VF36 e fiina turbosar det…

Mats GBG
          Regionsansvarig Göteborg

Manor
          Deltagare

Fixa ett nytt sti-tråg så kan du du tjacka fräsiga lika-långa grenrör sen ;)/Claes

O byta till twinscroll. VF36 e fiina turbosar det…Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Ni är mycket mycket sjuka människor :P.

Blocken
            Deltagare

Torrsump till HusvagnsRääjzern vore ju kalajs! 😀

/Klick
              …………………..
              ThaiPerr!

Subarumicke
              Deltagare

…måste göras vid nästa service. Jag har bytt olja så ofta så att gängorna i princip var helt slut i tråget, så vid oljebytet idag så var det knappt att det gick att dra åt (den nya) oljepluggen.Det är väl sådana världsliga problem man kan råka ut för när man är snäll och byter olja var 625 mil :). Att laga gängorna verkar för knöligt då det är otroligt lite gods det rör sig om. Det kanske går att hitta en modell större av oljepluggen, men det finns väl en risk att detta bara slutar i läckage… Det får nog bli ett nytt oljetråg. Kostnad 1000:- från Subaruaffären.

Det är ju bara att dra i en helicoil och en ny plugg

SecretAgentMan
                Deltagare

Nja, jag skulle inte göra så utan att ta ned tråget, det kommer ofrånkomligen komma spån i tråget när man borrar upp hålet och drar gängan till helicoilgängan. 🙂
                  Och gängan går ”in” en liten bit i tråget, så det är mer eller mindre helt omöjligt att komma åt att göra rent från utsidan med tråget på plats.

Byta tråg med motor på plats i bilen skulle jag heller inte ge mig på, risken att dra med sig skräp vid montering av det nya är maximal (och de trågen jag tagit bort har alla suttit lite eländigt till, de är limmade på plats med packningssilikon, och bultade på det).

Kort sagt, skulle jag göra det, och vara väldigt noga, så är det motor ur – men Hymfenhofen har säkert specialknep att lösa det med.

/J

Manor
                  Deltagare

Nja, jag skulle inte göra så utan att ta ned tråget, det kommer ofrånkomligen komma spån i tråget när man borrar upp hålet och drar gängan till helicoilgängan. :)Och gängan går ”in” en liten bit i tråget, så det är mer eller mindre helt omöjligt att komma åt att göra rent från utsidan med tråget på plats.Byta tråg med motor på plats i bilen skulle jag heller inte ge mig på, risken att dra med sig skräp vid montering av det nya är maximal (och de trågen jag tagit bort har alla suttit lite eländigt till, de är limmade på plats med packningssilikon, och bultade på det).Kort sagt, skulle jag göra det, och vara väldigt noga, så är det motor ur – men Hymfenhofen har säkert specialknep att lösa det med./J

Det lät ju rejält trist. Jag trodde det skulle vara en ”enkel” match att byta oljetråget. Tidsuppskattningen var en timme vill jag minnas.

Subarumicke
                    Deltagare

Nja, jag skulle inte göra så utan att ta ned tråget, det kommer ofrånkomligen komma spån i tråget när man borrar upp hålet och drar gängan till helicoilgängan. :)Och gängan går ”in” en liten bit i tråget, så det är mer eller mindre helt omöjligt att komma åt att göra rent från utsidan med tråget på plats.Byta tråg med motor på plats i bilen skulle jag heller inte ge mig på, risken att dra med sig skräp vid montering av det nya är maximal (och de trågen jag tagit bort har alla suttit lite eländigt till, de är limmade på plats med packningssilikon, och bultade på det).Kort sagt, skulle jag göra det, och vara väldigt noga, så är det motor ur – men Hymfenhofen har säkert specialknep att lösa det med./J

Givetvis ta bort tåoget innan åtgärd 😉

Manor
                      Deltagare

Givetvis ta bort tåoget innan åtgärd 😉

Tråget kostar ”bara” 1000:-, så det känns bättre att byta det än att mickla.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.