› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byte av oljetråg…
- Detta ämne har 9 svar, 1,339 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 10 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
3 juli, 2007 kl. 14:33 #3797
Manor
Deltagare…måste göras vid nästa service. Jag har bytt olja så ofta så att gängorna i princip var helt slut i tråget, så vid oljebytet idag så var det knappt att det gick att dra åt (den nya) oljepluggen.
Det är väl sådana världsliga problem man kan råka ut för när man är snäll och byter olja var 625 mil :). Att laga gängorna verkar för knöligt då det är otroligt lite gods det rör sig om. Det kanske går att hitta en modell större av oljepluggen, men det finns väl en risk att detta bara slutar i läckage… Det får nog bli ett nytt oljetråg. Kostnad 1000:- från Subaruaffären.
3 juli, 2007 kl. 14:38 #61450Strat
DeltagareFixa ett nytt sti-tråg så kan du du tjacka fräsiga lika-långa grenrör sen 😉
/Claes
3 juli, 2007 kl. 14:51 #61457Mats
DeltagareO byta till twinscroll. VF36 e fiina turbosar det…
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg3 juli, 2007 kl. 17:09 #61454Manor
DeltagareFixa ett nytt sti-tråg så kan du du tjacka fräsiga lika-långa grenrör sen ;)/Claes
O byta till twinscroll. VF36 e fiina turbosar det…Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Ni är mycket mycket sjuka människor :P.
4 juli, 2007 kl. 06:33 #614537 juli, 2007 kl. 16:33 #61451Subarumicke
Deltagare…måste göras vid nästa service. Jag har bytt olja så ofta så att gängorna i princip var helt slut i tråget, så vid oljebytet idag så var det knappt att det gick att dra åt (den nya) oljepluggen.Det är väl sådana världsliga problem man kan råka ut för när man är snäll och byter olja var 625 mil :). Att laga gängorna verkar för knöligt då det är otroligt lite gods det rör sig om. Det kanske går att hitta en modell större av oljepluggen, men det finns väl en risk att detta bara slutar i läckage… Det får nog bli ett nytt oljetråg. Kostnad 1000:- från Subaruaffären.
Det är ju bara att dra i en helicoil och en ny plugg
7 juli, 2007 kl. 16:39 #61449SecretAgentMan
DeltagareNja, jag skulle inte göra så utan att ta ned tråget, det kommer ofrånkomligen komma spån i tråget när man borrar upp hålet och drar gängan till helicoilgängan. 🙂
Och gängan går ”in” en liten bit i tråget, så det är mer eller mindre helt omöjligt att komma åt att göra rent från utsidan med tråget på plats.Byta tråg med motor på plats i bilen skulle jag heller inte ge mig på, risken att dra med sig skräp vid montering av det nya är maximal (och de trågen jag tagit bort har alla suttit lite eländigt till, de är limmade på plats med packningssilikon, och bultade på det).
Kort sagt, skulle jag göra det, och vara väldigt noga, så är det motor ur – men Hymfenhofen har säkert specialknep att lösa det med.
/J
7 juli, 2007 kl. 18:39 #61455Manor
DeltagareNja, jag skulle inte göra så utan att ta ned tråget, det kommer ofrånkomligen komma spån i tråget när man borrar upp hålet och drar gängan till helicoilgängan. :)Och gängan går ”in” en liten bit i tråget, så det är mer eller mindre helt omöjligt att komma åt att göra rent från utsidan med tråget på plats.Byta tråg med motor på plats i bilen skulle jag heller inte ge mig på, risken att dra med sig skräp vid montering av det nya är maximal (och de trågen jag tagit bort har alla suttit lite eländigt till, de är limmade på plats med packningssilikon, och bultade på det).Kort sagt, skulle jag göra det, och vara väldigt noga, så är det motor ur – men Hymfenhofen har säkert specialknep att lösa det med./J
Det lät ju rejält trist. Jag trodde det skulle vara en ”enkel” match att byta oljetråget. Tidsuppskattningen var en timme vill jag minnas.
8 juli, 2007 kl. 15:31 #61452Subarumicke
DeltagareNja, jag skulle inte göra så utan att ta ned tråget, det kommer ofrånkomligen komma spån i tråget när man borrar upp hålet och drar gängan till helicoilgängan. :)Och gängan går ”in” en liten bit i tråget, så det är mer eller mindre helt omöjligt att komma åt att göra rent från utsidan med tråget på plats.Byta tråg med motor på plats i bilen skulle jag heller inte ge mig på, risken att dra med sig skräp vid montering av det nya är maximal (och de trågen jag tagit bort har alla suttit lite eländigt till, de är limmade på plats med packningssilikon, och bultade på det).Kort sagt, skulle jag göra det, och vara väldigt noga, så är det motor ur – men Hymfenhofen har säkert specialknep att lösa det med./J
Givetvis ta bort tåoget innan åtgärd 😉
8 juli, 2007 kl. 19:03 #61456Manor
DeltagareGivetvis ta bort tåoget innan åtgärd 😉
Tråget kostar ”bara” 1000:-, så det känns bättre att byta det än att mickla.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.