Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Subaru-Calle
    Deltagare

Tjena!
      Joo , det är så att jag tänkte byta ratt i min bil, som är en STI 05. Och innan jag började pilla så kollade jag in en tråd här för lite tips.

Och då hittade jag sidan : http://http://www.seabeach.se/rattnav/subaru/impreza-c-792-1.aspx

Jag beställde nämligen navet genom Meca. Och jag fick hem nav nr 2 (sett från vänster)(säkerhetsnavet).
      När jag skummade igenom texten upptäckte jag att det står att den är för bilar som EJ har vart utrustade med airbag. Medans den längst till höger är det.

Är det så att det är helt fel och jag bör lämna tillbaka eller funkar det också?

Tacksam för snabba svar ( Har inte lusta att tappa ratten 😮 )

//Calle

Adam K
      Deltagare

Länken funkade inte när jag tittade, men sedan när det nu är så underkänner bilprovningen bilar som inte har fungerande airbag om bilen hade det vid leverans.

Subaru-Calle
        Deltagare

Problemet löst, men tack ändå 😛
          Hmm , det där med bes. När jag kollat upp den frågan så har jag fått svaret: Så länge inga lampor eller dylikt lyser så ska den gå igenom utan problem.

Men nu blev jag ju genast fundersam :p haha

Martin á la Impreza
          Deltagare

Problemet löst, men tack ändå 😛
            Hmm , det där med bes. När jag kollat upp den frågan så har jag fått svaret: Så länge inga lampor eller dylikt lyser så ska den gå igenom utan problem.

Men nu blev jag ju genast fundersam :p haha

tja det kan väl bero på var du gör din besiktning,
            senast i vintras rullade jag ut med rena papper, trots Airbaglampan lös som ett rödljus mitt i panelen.:rolleyes:

kamikaze
            Deltagare

Jag har besiktigat 2 år (tror jag) i rad utan anmärkning, förra gången frågade jag va han ansåg om sportratt och så länge den är hel, alltså ingen flygplanstyp och det inte sticker ut något spett i mitten som borrar sig in i pannan vid en krock så tyckte han det va ok.

Men det är som sagt ett lotteri varje gång

TomK
              Deltagare

Är inte Airbag reglerna väldigt nya?

kamikaze
                Deltagare

Jag tror också det, kom väl typ vid nyår.

Där ser man har inte besiktigat i år så det ger väl sig då 🙂

TomK
                  Deltagare

Från bilprovningens hemsida
                    Ny föreskrift från Transportstyrelsen – kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning:

Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101.

Twinturbo
                    Deltagare

Då får man gå in och plocka bort den felkoden med enginuity isåfall, så löser man det 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.