SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byte av växellåda

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29667
    J_Erixzzon
    Deltagare

      Hejsan, ska ge mig på att byta min växellåda i helgen. Vet att jag har läst ”bra att veta” saker här på forumet. Men nu när jag vill kolla igenom det igen hittar jag inte det…

      Så vad bör jag tänka på?
      Hur svårt är det?
      Några tips att tänka på?

      //Johan

      #251666
      Mumin
      Deltagare

        Glöm inte loss kopplings gaffeln sitter en 10 insexa bakom startmotorn, lossa den sen tar du en m6 bult gängar in den i ”staven” och drar ut den. Gör det innan ni börjar slita i lådan 😉 annars är det väldigt basic kan vara smart att tömma vxl oljan innan man tar bort kardanen samt drivaxlarna. 😉

        #251689
        J_Erixzzon
        Deltagare

          Okej, tack för tipset! 🙂

          #251663
          kamikaze
          Deltagare

            Imprezagurun Jerry skrev ihop en guide för några år sedan som kan vara till hjälp

            ”Det är lite meckigt, och förenklas av tillgång till lyft.
            Jag gör det inte för nöjes skull i alla fall – och då har jag gjort det flera gånger..

            Bort med ic:n, skruva bort hundbenet och plocka bultarna du når på låda och downpipe, ta isär kontakter (3 st som nås under huven -lambda, hastighetsgivare och en som kommer från bakkant av lådan, neutral och back) – upp med bilen och fortsätt undertill.

            Töm lådan på olja, annars blir det kladd överallt, och det luktar inte pannkakor direkt.

            Avgassystemet måste ned, kardanaxel likaså och att ta ut undre kulbulten i spindlarna fram underlättar när drivaxlarna skall loss (sitter med en sprint).
            Sedan är det egentligen bara att plocka loss startmotor och slavcylindern till kopplingen och ta ned lådan.

            Många missar en liiiiiiiten insexplugg bakom slavcylindern (10 mm insex) – ur med den, gänga i en lite längre M6-bult i hålet innanför pluggeb och dra ut kopplingsarmen.
            Tar man inte ut den kan man slita tills fan själv tar en utan att lådan kommer ned.

            Något som behövs är ett centreringsverktyg, och möjlighet att vinkla motorn lite, den hålls vinklad av lådan – tar man ut den så ställer sig motorn betydligt mera rakt, och det blir lurigt att få i ingående axel i lamell och pilotlagret.

            Lycka till!

            /J”

            Du skriver byte i ämnesraden, vad byter du ut och vad stoppar du in ?

            / Tobias – som bara är lite nyfiken så här på kvällen 🙂

            #251667
            Mumin
            Deltagare

              Dock skulle jag inte röra kulbultarna. Du har ju 2 19mm som håller fjäderbenet lossa dom samt Abs och bromsslangen sen tar du ur drivaxeln. Sen brukar jag ta en domkraft med gummi / trä och hissa motorn lite så lådan tiltas neråt när lådan ska ner och upp. OBS hissa inte i tråget 😉

              #251687
              fiskman
              Deltagare

                Det finns video på internet när de byter koppling på en wrx. Tror de är wheelers dealers som gjorde de. Där ser man hur det tar bort lådan

                #251690
                J_Erixzzon
                Deltagare

                  ska börja idag med bytet. Men hängde inte riktigt med på vad ni menade om fjäderbenen?

                  Ska dom bort?

                  #251664
                  kamikaze
                  Deltagare

                    Nej dom ska inte bort, däremot måste du släppa på dom två stora bultarna som sitter nere vid hjulnavet för att sedan kunna vinkla hela navet utåt så drivaxeln lossnar från lådan. Drivaxeln sitter på en splinesad axeltapp med en låssprint (nr 1) som man slår ut med ett drivdon, glöm inte att lossa muttern (nr 12)

                    Den övre bulten som håller fjäderbenet i hjulnavet är oval och det är den man använder för att ställa in cambervinkeln så när du satt ihop alltihop igen så är en hjulinställning att rekomendera

                    #251691
                    J_Erixzzon
                    Deltagare

                      Okej nu förstår jag lite mera, tack så mycket! 🙂

                      #251668
                      Mumin
                      Deltagare

                        Ta en huggmejsel och gör jack i både övre bulte samt på fjäderbenet så slipper du göra framvagnsinställning.

                        #251692
                        J_Erixzzon
                        Deltagare

                          Hej igen!

                          Bytet av lådan vart lite försenat, men idag plockade jag iaf ner lådan. Men ramlade ner en sak som jag inte vet vad det är för något. Så grejen finns på bilden i min länk så någon som kan säga vad det är och vart den ska sitta? 🙂

                          http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=78009&image=1843678

                          (vet inte hur man lägger upp bilder i forumet)

                          #251677
                          TomK
                          Deltagare

                            Hej igen!

                            Bytet av lådan vart lite försenat, men idag plockade jag iaf ner lådan. Men ramlade ner en sak som jag inte vet vad det är för något. Så grejen finns på bilden i min länk så någon som kan säga vad det är och vart den ska sitta? 🙂

                            http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=78009&image=1843678

                            (vet inte hur man lägger upp bilder i forumet)

                            Det är kopplings gaffeln.
                            Sitter i urtrampningslagret och så axeln du drog ur när du skulle dela motor och låda går igenom gaffeln.

                            #251693
                            J_Erixzzon
                            Deltagare

                              Det är kopplings gaffeln.
                              Sitter i urtrampningslagret och så axeln du drog ur när du skulle dela motor och låda går igenom gaffeln.

                              Okej tack! då är det bara att sätta dit nya lådan imorgon 🙂

                              #251680
                              kleinis
                              Deltagare

                                Okej tack! då är det bara att sätta dit nya lådan imorgon 🙂

                                kom ihåg att sätta i kopplingsgaffeln innan du trycker på lådan helt och redan då sätta i den i urtrampningslagret och se till att den sitter rätt. (det är svårt att se när lådan är helt monterad)

                                #251694
                                J_Erixzzon
                                Deltagare

                                  kom ihåg att sätta i kopplingsgaffeln innan du trycker på lådan helt och redan då sätta i den i urtrampningslagret och se till att den sitter rätt. (det är svårt att se när lådan är helt monterad)

                                  Okej tack för tipset! 🙂 Men en annan blygsam nybörjarfråga, hur vet man att den sitter rätt då?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.