› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byte av växellåda
- Detta ämne har 47 svar, 7,194 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av
kinugawa.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2012 kl. 15:56 #29667
J_Erixzzon
DeltagareHejsan, ska ge mig på att byta min växellåda i helgen. Vet att jag har läst ”bra att veta” saker här på forumet. Men nu när jag vill kolla igenom det igen hittar jag inte det…
Så vad bör jag tänka på?
Hur svårt är det?
Några tips att tänka på?//Johan
19 december, 2012 kl. 16:54 #251666Mumin
DeltagareGlöm inte loss kopplings gaffeln sitter en 10 insexa bakom startmotorn, lossa den sen tar du en m6 bult gängar in den i ”staven” och drar ut den. Gör det innan ni börjar slita i lådan 😉 annars är det väldigt basic kan vara smart att tömma vxl oljan innan man tar bort kardanen samt drivaxlarna. 😉
19 december, 2012 kl. 17:42 #251689J_Erixzzon
DeltagareOkej, tack för tipset! 🙂
19 december, 2012 kl. 21:49 #251663kamikaze
DeltagareImprezagurun Jerry skrev ihop en guide för några år sedan som kan vara till hjälp
”Det är lite meckigt, och förenklas av tillgång till lyft.
Jag gör det inte för nöjes skull i alla fall – och då har jag gjort det flera gånger..Bort med ic:n, skruva bort hundbenet och plocka bultarna du når på låda och downpipe, ta isär kontakter (3 st som nås under huven -lambda, hastighetsgivare och en som kommer från bakkant av lådan, neutral och back) – upp med bilen och fortsätt undertill.
Töm lådan på olja, annars blir det kladd överallt, och det luktar inte pannkakor direkt.
Avgassystemet måste ned, kardanaxel likaså och att ta ut undre kulbulten i spindlarna fram underlättar när drivaxlarna skall loss (sitter med en sprint).
Sedan är det egentligen bara att plocka loss startmotor och slavcylindern till kopplingen och ta ned lådan.Många missar en liiiiiiiten insexplugg bakom slavcylindern (10 mm insex) – ur med den, gänga i en lite längre M6-bult i hålet innanför pluggeb och dra ut kopplingsarmen.
Tar man inte ut den kan man slita tills fan själv tar en utan att lådan kommer ned.Något som behövs är ett centreringsverktyg, och möjlighet att vinkla motorn lite, den hålls vinklad av lådan – tar man ut den så ställer sig motorn betydligt mera rakt, och det blir lurigt att få i ingående axel i lamell och pilotlagret.
Lycka till!
/J”
Du skriver byte i ämnesraden, vad byter du ut och vad stoppar du in ?
/ Tobias – som bara är lite nyfiken så här på kvällen 🙂
19 december, 2012 kl. 22:35 #251667Mumin
DeltagareDock skulle jag inte röra kulbultarna. Du har ju 2 19mm som håller fjäderbenet lossa dom samt Abs och bromsslangen sen tar du ur drivaxeln. Sen brukar jag ta en domkraft med gummi / trä och hissa motorn lite så lådan tiltas neråt när lådan ska ner och upp. OBS hissa inte i tråget 😉
20 december, 2012 kl. 17:37 #251687fiskman
DeltagareDet finns video på internet när de byter koppling på en wrx. Tror de är wheelers dealers som gjorde de. Där ser man hur det tar bort lådan
22 december, 2012 kl. 10:37 #251690J_Erixzzon
Deltagareska börja idag med bytet. Men hängde inte riktigt med på vad ni menade om fjäderbenen?
Ska dom bort?
22 december, 2012 kl. 13:09 #251664kamikaze
DeltagareNej dom ska inte bort, däremot måste du släppa på dom två stora bultarna som sitter nere vid hjulnavet för att sedan kunna vinkla hela navet utåt så drivaxeln lossnar från lådan. Drivaxeln sitter på en splinesad axeltapp med en låssprint (nr 1) som man slår ut med ett drivdon, glöm inte att lossa muttern (nr 12)
Den övre bulten som håller fjäderbenet i hjulnavet är oval och det är den man använder för att ställa in cambervinkeln så när du satt ihop alltihop igen så är en hjulinställning att rekomendera
22 december, 2012 kl. 13:40 #251691J_Erixzzon
DeltagareOkej nu förstår jag lite mera, tack så mycket! 🙂
22 december, 2012 kl. 16:25 #251668Mumin
DeltagareTa en huggmejsel och gör jack i både övre bulte samt på fjäderbenet så slipper du göra framvagnsinställning.
6 januari, 2013 kl. 13:55 #251692J_Erixzzon
DeltagareHej igen!
Bytet av lådan vart lite försenat, men idag plockade jag iaf ner lådan. Men ramlade ner en sak som jag inte vet vad det är för något. Så grejen finns på bilden i min länk så någon som kan säga vad det är och vart den ska sitta? 🙂
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=78009&image=1843678
(vet inte hur man lägger upp bilder i forumet)
6 januari, 2013 kl. 13:59 #251677TomK
DeltagareHej igen!
Bytet av lådan vart lite försenat, men idag plockade jag iaf ner lådan. Men ramlade ner en sak som jag inte vet vad det är för något. Så grejen finns på bilden i min länk så någon som kan säga vad det är och vart den ska sitta? 🙂
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=78009&image=1843678
(vet inte hur man lägger upp bilder i forumet)
Det är kopplings gaffeln.
Sitter i urtrampningslagret och så axeln du drog ur när du skulle dela motor och låda går igenom gaffeln.6 januari, 2013 kl. 14:20 #251693J_Erixzzon
DeltagareDet är kopplings gaffeln.
Sitter i urtrampningslagret och så axeln du drog ur när du skulle dela motor och låda går igenom gaffeln.Okej tack! då är det bara att sätta dit nya lådan imorgon 🙂
6 januari, 2013 kl. 15:57 #251680kleinis
DeltagareOkej tack! då är det bara att sätta dit nya lådan imorgon 🙂
kom ihåg att sätta i kopplingsgaffeln innan du trycker på lådan helt och redan då sätta i den i urtrampningslagret och se till att den sitter rätt. (det är svårt att se när lådan är helt monterad)
6 januari, 2013 kl. 18:41 #251694J_Erixzzon
Deltagarekom ihåg att sätta i kopplingsgaffeln innan du trycker på lådan helt och redan då sätta i den i urtrampningslagret och se till att den sitter rätt. (det är svårt att se när lådan är helt monterad)
Okej tack för tipset! 🙂 Men en annan blygsam nybörjarfråga, hur vet man att den sitter rätt då?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.