SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byte av växellåda

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #251678
    TomK
    Deltagare

      Okej tack för tipset! 🙂 Men en annan blygsam nybörjarfråga, hur vet man att den sitter rätt då?

      Kan bara sitta på ett sätt.
      Du ser var cylindern ska trycka på gaffeln.

      #251695
      J_Erixzzon
      Deltagare

        Kan bara sitta på ett sätt.
        Du ser var cylindern ska trycka på gaffeln.

        Okej då borde det lösa sig då, bara hoppas man får ordning på det imorgon! 🙂

        #251665
        kamikaze
        Deltagare

          Armarna på kopplingsgaffeln ska sitta i ”örnonen” på urtrampningslagret som nu troligen sitter kvar på din koppling, ta loss urtrampningslagret från kopplingen och sätt det på ingånde axel i lådan tillsammans med kopplingsgaffeln som du sätter på plats med den axeln som du drog ur ifrån sidan när lådan skulle ner

          När lådan och motor är ihop tar du tag i den uppstickande delen av kopplingsgaffeln och trycker mot torpedväggen så urtampningslagret greppar tag om kopplingen igen, du kan behöva ta loss slavcylindern till kopplingen för att kunna trycka gaffeln tillräckligt långt

          #251670
          Christian S
          Deltagare

            kom ihåg att sätta i kopplingsgaffeln innan du trycker på lådan helt och redan då sätta i den i urtrampningslagret och se till att den sitter rätt. (det är svårt att se när lådan är helt monterad)

            det där verkar jävligt krångligt, bättre att göra som tobias skrev nämligen att man delar urtrampningslagret och sen monterar dit gaffeln med urtrampningslagret innan man lyfter upp lådan, sen när den uppe så klickar man i den i kopplingen igen.

            #251681
            kleinis
            Deltagare

              sorry menade mer att komma ihåg att sätta i/upp kopplingsgaffeln eftersom den inte kommer ner i hålet den tittar upp igenom.

              det där verkar jävligt krångligt, bättre att göra som tobias skrev nämligen att man delar urtrampningslagret och sen monterar dit gaffeln med urtrampningslagret innan man lyfter upp lådan, sen när den uppe så klickar man i den i kopplingen igen.

              #251661
              .zip
              Deltagare

                Hittade en tydlig guide med bilder för att byta koppling.
                http://www.iwsti.com/forums/how-install/189630-how-replace-clutch-transmission-removal-driveway-method-gd.html

                Iofs en GD, men man får lite bättre insikt i det hela.

                Ska ge mig in på samma sak snart och har gruvat mig nog länge 😛
                Känns aldrig bra att ligga och meka under en bil som inte står på en lyft.

                Julklappstips 2013… Smörjgrop.

                #251696
                J_Erixzzon
                Deltagare

                  Jag tog bort drivaxelmutter men märkte att det inte behövdes, lossade sen bara camber-bulten sen den under och vek ut det och drivaxeln följde med så fint. 🙂

                  #251697
                  J_Erixzzon
                  Deltagare

                    Är i garaget och har lite problem med urtrampningslagret, hur får man loss det? Är en pinkbox koppling 🙂

                    #251671
                    Christian S
                    Deltagare

                      sitter en ring på insidan mot lammen, du måste ta bort tryckplattan för att få bort den.

                      #251672
                      Christian S
                      Deltagare

                        Det måste man inte alls, man tar en spårskruvmejsel mellan lager och tryckplatta när det sitter på plats, med lagret INTRYCKT (mycket mycket viktigt) och viker mejseln och lagret lossnar direkt. Jag gjorde misstaget att försöka dra i lagret samtidiigt i början, det går icke, det måste vara intryckt!

                        ok, så det går utan att ta ner det? där ser man.
                        har aldrig provat ta bort den på plats då dom gångerna vi haft nere lådan har vi alltid bytt koppling.

                        #251698
                        J_Erixzzon
                        Deltagare

                          Lyckades med en mejsel att få bort det, nu sitter det mesta på plats! Bara en annan sak som jävlas!!!!

                          På min gamla låda så satt startmotorn med en lång skruv uppe och en kort nere, då lådan var gängad i det hålet. Men i den nya lådan är det inte gängat där och den långa skruven var lite för tunn, någon som vet vad det kan tänkas passa för skruv där?

                          Sen hur många liter olja ska jag ha i lådan? 🙂

                          #251673
                          Christian S
                          Deltagare

                            det ska vara ca 4 liter olja i lådan.

                            #251662
                            .zip
                            Deltagare

                              Köper du liter flaskor så köp 5st. Det går alltid i en skvätt till efter den 4:e flaskan 🙂

                              Tapatalk @ GT-I9100

                              #251699
                              J_Erixzzon
                              Deltagare

                                Ingen som vet vad man kan göra åt skruven? Eller är det bara att gänga hålet som är?

                                #251679
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Det går också bra att bara gänga direkt i lådan och dra in en bult till startmotorn 🙂

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.