SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byte av växellåda

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Författare
    J_Erixzzon
    Deltagare

Precis min bil är äldre än 98 och lådan nyare! Men tyckte det gick lätt med pinbultarna och hade lite problem vid turbon. Men var aldrig så jag behövde kapa eller slipa nått 🙂
      Men får ge mig på att göra gängor i hålet och dra en bult där som i gamla lådan så borde det ju funka.

J_Erixzzon
      Deltagare

Hur gjorde du vid turbon då?

Vi fick dit min låda ikväll, men trots att jag slipat bort ena fästet på lådan så gick det icke, så fick lossa turbon från uppipen så man kunde vika upp den några millimeter och få dit lådan. Om du inte kapade bort nåt så måste du ju plockat bort turbon helt, eller?!

jag trädde bara på den på pinbultarna och vek upp lådan, tog ju i lite vid turbon men inte mer än att det inte skulle gå. Vet inte hur jag ska förklara det på nått annat sätt 🙂

kleinis
        Deltagare

jag trädde bara på den på pinbultarna och vek upp lådan, tog ju i lite vid turbon men inte mer än att det inte skulle gå. Vet inte hur jag ska förklara det på nått annat sätt 🙂

säg så här det går med lite våld 🙂 jag har också lyckats att få på 754 lågan med turbo och up-pipe monterat 🙂

J_Erixzzon
          Deltagare

säg så här det går med lite våld 🙂 jag har också lyckats att få på 754 lågan med turbo och up-pipe monterat 🙂

Ja så kan man säga!;)

Fick för övrigt ihop allt idag, men klicka bara om startmotorn? Är det vara batteriet eller kan det vara nått annat? Vore jobbigt och riva ner IC och det igen

Christian S
            Deltagare

om det bara klickar kan det mycket väl vara batteriet, testat med startkablar?

J_Erixzzon
              Deltagare

om det bara klickar kan det mycket väl vara batteriet, testat med startkablar?

Tappade lusten helt när den inte ville starta, så ska sätta på en laddare imorgon och låta det ladda sen prova igen om ingen har någon annan idé på vad det kan vara

Fricke.w
                Deltagare

Inte glömt nå kablar till startmotorn?
                  Eller kastat om, glömt att skruva dit jorden.

J_Erixzzon
                  Deltagare

Inte glömt nå kablar till startmotorn?
                    Eller kastat om, glömt att skruva dit jorden.

Nej, plus och minus passa ju bara på ett sätt så dom sitter rätt 🙂

kleinis
                    Deltagare

Ja då lär ni ju ha våldat ordentligt för det tog i mycket på min låda iaf.. 🙂 Med fäste bortkapat så gick det halvvägs till det började ta emot så då rörde det sig om ett par tre millimeter typ, så hade kanske gått att pressa på med turbon fast, men inte utan att ta bort fästet, inte på min bil iaf.. 🙂

Konstigt för mig blev det bara en repa på lådan, då hade jag tur eller så har du en feting turbo 😉

kleinis
                      Deltagare

Har en TD05 16g, men avgasflänsen är ju inte större för det.. Konstigt. 🙂

Fast din bil är ju en ´99? Eller är det en annan bil du syftar på?

okej 🙂

både min 99a o en äldre men är det skillnad på dom ? blocken och fästena är väll samma ? det var de jag upplevde när jag bytte iallafall på båda 😛

J_Erixzzon
                        Deltagare

Fick ordning på min bil igår, får tacka alla här för hjälpen jag fått! Så nu ska jag ut i snön och busa! 😉

kleinis
                          Deltagare

Ja det är skillnad, har du satt 754 låda på en motor äldre än 99?

89-96 = fas 1, här hamnar min Legacy, och pga nedre pinnbultar gick inte nya lådan på.

97-98 = fas 1.5, samma antal bult som fas 1, osäker på om dom har nedre pinnbultar men troligvis har dom det..?

99-00 = fas 2 och härifrån kommer 754 lådan och dessa blocken har inga nedre pinnbultar så här är det inga konstigheter… Avsaknaden av pinnbultar på dessa blocken är högst troligt pga problemen jag upplevde med att turbon tar i annars…

fas 1 och 1.5 har 752 växellådshus som bara är 4 bultat jämfört med 754 som är 8 bultat.

Har nedre pinnbultar på min motor som är en 99 :S har bild om du vill se XD

kleinis
                            Deltagare

Det är inte standard iaf, du menar inte styrstiften då…?

okej konstigt :S detta är när vi bytte koppling på min gt99
                              sorry för att jag kanske skapar mardrömmar men du ser ena pinnbulten iallafall 😛

Christian S
                              Deltagare

det är pinnbultar även på nyare, va det på den 02 STI:n vi bytte koppling på några dagar innan jul.

FiddeFuling
                                Keymaster

Vill bara tacka för denna tråden! Super bra att läsa nu när man skall byta själv =)

Blir bilder på
                                  http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=85408&album=17530

både ifrån lådbyte o allat annat trams jag gjort/gör

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.