Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #38984
    jraberg
    Deltagare

      ang. den andra bilen.. ;(
      inte finns det ngn garanti på rutor inte.. OCH tydligen så är vindrutan en bärande del numera(säkert gammal info men jag e lite långsam) då den är limmad till karossen så kan den tydligen spricka även ifall bilen har “satt” sig..

      så tänk på det när ni leker wally 😉

      edit. 1700 kostade min (salus)
      -JR somvillhabur

      #38969
      GrizzlyBear
      Deltagare

        På min ser det ut att bara vara att peta in lite klister under listen och trycka dit den. Jag skulle kanske kunna göra det själv, men jag har ju betalt dem för att göra det… x(
        Frågan är om jag verkligen ska behöva lämna in den igen för det…? De borde de kunna göra på en gång. Men de kanske måste ta bort listen och börja om för att göra det ordentligt…

        /Björn

        #38970
        GrizzlyBear
        Deltagare

          Jag syftar på den här listen:
          http://grizzlybear35.tripod.com/List.htm

          >åk till carglas i Kista nästa gång du byter ruta

          Man får nog göra det 😉 Verkar ju som alla som varit där är nöjda iaf.

          /Björn

          #38988
          Plogen
          Deltagare

            >På min ser det ut att bara vara att peta in lite klister
            >under listen och trycka dit den. Jag skulle kanske kunna göra
            >det själv, men jag har ju betalt dem för att göra det… x(
            >Frågan är om jag verkligen ska behöva lämna in den igen för
            >det…? De borde de kunna göra på en gång. Men de kanske måste
            >ta bort listen och börja om för att göra det ordentligt…
            >
            >/Björn

            Tror att man måste plocka ur rutan för att åtgärda det på “rätt” sätt 🙁

            åk till carglas i Kista nästa gång du byter ruta 😉

            #38999
            nisse
            Deltagare

              precis mats! men då ska den ju se snygg ut också, inte stå ut…

              #38997
              nisse
              Deltagare

                nope, inte orginal. men den går att få både som grön och blå…

                #38996
                nisse
                Deltagare

                  överlisten till imprezan är svår att få snygg, det finns en list från legacy(tror jag…) som är av plast istället för metall. Den blir mycket snyggare. eller också får dom köpa in en ny metall list…tror inte det sitter i clipsen.

                  #38968
                  GrizzlyBear
                  Deltagare

                    Jaha, det är alltså Trygg-Hansa man ska ha om man ska byta ruta 😉

                    Men nu har jag fått min ruta utbytt. Så nu kan man se ut igen 🙂
                    Och 1842kr fattigare är man.
                    Jag lämnade min till Carglass i Skärholmen, men vet inte riktigt vad jag ska tycka om resultatet…
                    Precis som någon annan här skrev så blev listen som sitter ovanför rutan inte riktigt bra utan här och där är det en liten glipa på nån millimeter. Så det blir nog till att åka tillbaka och ta ett snack med dem igen 🙁

                    /Björn

                    #38991
                    migu
                    Deltagare

                      Himla käckt att man får lånebil under tiden! Låter som ett
                      bra alternativ för mej (är mycket lat 😉 )
                      Hittar dock inget “Roslagens bilglas” i gula sidorna…
                      Hur som haver, återkom gärna med ett “kvalitetsutlåtande” när du
                      ser resultatet.

                      /Micke

                      #38990
                      migu
                      Deltagare

                        Det börjar bli lite väl många stenskott i vindrutan, så jag
                        funderar på att passa på och byta nu när vägarna är nysopade.
                        Genast inställer sej några frågor:

                        1. Är vindrutebyte en enkel operation som kan anförtros vilken bilglasmästare som helst?
                        2. Någon som kan rekommendera någon bra bilglasfirma i Stockholmsområdet?
                        3. Mera specifikt: någon som anlitat Carglass Sweden i Kista?
                        4. En kollega till mig påstod att han fått höjd försäkringspremie
                        efter att han tagit ut en ny ruta på försäkringen. Kan det verkligen
                        stämma? Inte ska väl det påverka premien, man kan ju inte rå för att
                        man får stenskott?!

                        /Micke

                        #38989
                        Plogen
                        Deltagare

                          >Nej rutan ska inte behöva tas bort. Min uppfattning är att
                          >den list som åtminstone jag pratar om inte har någon annan
                          >funktion än att se “snygg” ut.
                          >
                          >mvh Mats N

                          Enligt glasmästaren så behövs det…

                          #38976
                          Manor
                          Deltagare

                            …det var jag som också fick en glipa i den övre listen. Jag är välkommen att lämna in bilen igen, men varje gång tar det “dyrbar” tid…så man drar sig för det. Om jag för “tummen ur…” så bokar jag väl upp en ny tid…pust.

                            mvh Mats N

                            #38971
                            Manor
                            Deltagare

                              >1. Är vindrutebyte en enkel operation som kan anförtros
                              >vilken bilglasmästare som helst?
                              >2. Någon som kan rekommendera någon bra bilglasfirma i
                              >Stockholmsområdet?
                              >3. Mera specifikt: någon som anlitat Carglass Sweden i
                              >Kista?
                              >4. En kollega till mig påstod att han fått höjd
                              >försäkringspremie
                              >efter att han tagit ut en ny ruta på försäkringen. Kan det
                              >verkligen
                              >stämma? Inte ska väl det påverka premien, man kan ju inte rå
                              >för att
                              >man får stenskott?!

                              1. Ja, det tror faktiskt jag. Det kan ju inte krävas att man är “raketforskare” att byta en ruta. Det är väl ett “hantverk” som så mycket annat, och de som arbetar med detta bör väl klara av det som krävs. Jag har dock läst ett svar tidigare i forumet som indikerade att om jobbet görs felaktigt så kan det börja rosta. Jag har dock inte råkat ut för detta, men har bara bytt en vindruta i mina dar… Jag har precis bokat tid på Roslagens bilglas för ett byte av vindrutan på Imprezan (den 6/5), den ligger lokalt – hade gratis lånebil – samt bjussar på nya vindrutetorkarblad :). Det fällde avgörandet för mig.
                              2. Kanske kan jag rekommendera Roslagens bilglas efter den 6/5…det hoppas jag åtminstone ;).
                              3. Nej, jag har inte anlitat den firman…men har heller inte hört något negativt (eller positivt) om dem.
                              4. Jag tror inte att premien höjs efter vindrutebytet…det skulle vara väldigt underligt i så fall.

                              mvh Mats N

                              #38972
                              Manor
                              Deltagare

                                Hej igen !

                                Firman heter Roslagens Glas, och bytet fungerade bra. Firman bytte alltså vindrutan till en med mycket toning upptill (frivilligt val), och jag fick låna en bil gratis samt fick nya vindrutetorkarblad :). Det enda jag inte är helt nöjd med är att den övre listen inte sitter helt tight mot vindrutan. Det ingick visst inte nya “clips” till den övre listen utan bara till sidolisterna. Om jag inte var nöjd så skulle jag stöta på, vilket jag ska göra för att se om även detta kan ordnas.

                                Jag passade även på att etsa regnumret på samtliga rutor som en extra stöldmärkning.

                                mvh Mats N

                                #38973
                                Manor
                                Deltagare

                                  Tack för tipset Nisse.

                                  mvh Mats N

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.