› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byte remskiva! :S
- Detta ämne har 11 svar, 2,167 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 3 månader sedan av
jontegt-08.
-
FörfattareInlägg
-
2 december, 2008 kl. 20:03 #4290
jontegt-08
Deltagaretja, har börjat märka av remgnissel/kvitter:(
jag beställde hem en ny generator rem direkt idag, och ska byta den så fort den kommer.
Men när jag tittade lite närmare på allt så låter det som oväsendet kommer från remskivan, som sitter på vevaxeln. (om jag inte har helt fel) ringde och kollade priset på den och det låg på 1400:- på subaru.någon som varit med om att ha behövft byta remskiva? är det krångligt?
om jag nu måste byta, ska jag kanske satsa på någon ”trim”-remskiva om det nu finns. eller vad tycker ni?
tack på förhand 🙂
kanske ska nämna att jag har ac, och det ändras ingenting ljudmässigt om den är på eller av.
3 december, 2008 kl. 15:47 #64573jontegt-08
Deltagareingen som bytt på sin innan som har lite erfarenhet om det hela`?
21 december, 2008 kl. 04:02 #64572kaakaa
Deltagaredet är inte krångligt alls att byta remskiva se bara till att dra åt den med rätt moment när du sätter den nya…
21 december, 2008 kl. 10:35 #64566FeA
DeltagareHur ska en remskiva kunna gnissla? 😮
21 december, 2008 kl. 10:37 #64567specialized
Deltagaretja, har börjat märka av remgnissel/kvitter:(jag beställde hem en ny generator rem direkt idag, och ska byta den så fort den kommer. Men när jag tittade lite närmare på allt så låter det som oväsendet kommer från remskivan, som sitter på vevaxeln. (om jag inte har helt fel) ringde och kollade priset på den och det låg på 1400:- på subaru.någon som varit med om att ha behövft byta remskiva? är det krångligt?om jag nu måste byta, ska jag kanske satsa på någon ”trim”-remskiva om det nu finns. eller vad tycker ni?tack på förhand 🙂 kanske ska nämna att jag har ac, och det ändras ingenting ljudmässigt om den är på eller av.
http://www.outdoorexperten.se/images/PRODUCT/large/50731.jpg
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg21 december, 2008 kl. 14:47 #64565Mats
DeltagareHepp. Såntdär gunk är aja-baja på allt annat än en kilrem.
Gegget du dprutar på gör att spåren i remskivan blir fyllda med gunk och du kan aldrig spänna remmen tillräckligt. hjälper inte ens att byta rem sen. Du måste skrapa ur gunket med en träpinne ur varje spår för o få tyst på remmen.Been there, done that om man säger så.
Men jag skulle tro att det är remmen som behöver bytas. Pröva med det först innan du beställer nya remskivor.
Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson21 december, 2008 kl. 15:32 #64568specialized
DeltagareHepp. Såntdär gunk är aja-baja på allt annat än en kilrem.Gegget du dprutar på gör att spåren i remskivan blir fyllda med gunk och du kan aldrig spänna remmen tillräckligt. hjälper inte ens att byta rem sen. Du måste skrapa ur gunket med en träpinne ur varje spår för o få tyst på remmen.Been there, done that om man säger så.Men jag skulle tro att det är remmen som behöver bytas. Pröva med det först innan du beställer nya remskivor.MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson
Har själv haft gnissel/kvitter och ett sprut på 2-3 sekunder mot remmarna med motorn igång avhjälpte det hela, de har varit helt tysta sen dess och detta var 2-3 tusen mil sen 🙂
Så jag tror mer du hade otur eller att du körde motorn nere i ett sandtag 😉
Så länge man använder lite sunt förnuft så tror iaf jag det inte är något problemMvh.Mattias – Som inte pluggat verkstadshandböcker 🙂
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg27 december, 2008 kl. 10:25 #64571xzeus
DeltagarePlocka bort remmarna och provstarta, blir det inte tyst så skulle jag va ganska orolig över kamremen, blir det tyst så snurrar du på alla hjulen å generatorn å kollar om det glappar eller låter illa.
mvh Tomas2 januari, 2009 kl. 00:23 #64569sti_erik
DeltagareHej!
Har aldrig någonsin i hela mitt liv som bilmeckaniker hört talas om en vevaxelremskiva som orsakat ett gnisselljud och kan inte få i hopp i mitt huvud hur remskivan ska kunna orsaka oljudet
visst om en generator, en servopump, spännhjul, löphjul, vattenpump, ac kompressor låter men aldrig ett vevremhjul
2 januari, 2009 kl. 14:29 #64574jontegt-08
Deltagaretja remmen är bytt och blev av med gnisslet, anledningen till min tanke om remskivan var eftersom jag var på subaru, och då berättade killen där att det var gummi mellan dem olika remplatserna som gjorde att det gnissla.
På honom lät det som han var säker på att det var remskivan. enligt han hade han bytt ett flertal sådanna förut. ingen anning.simma lugnt grabbar 🙂
2 januari, 2009 kl. 14:50 #64570sti_erik
DeltagareOm det sitter dubbelmasseremhjul som gett upp så brukar det ändå inte bli ett gnissel ljud.
3 januari, 2009 kl. 00:49 #64575jontegt-08
DeltagareOkej, det sa dem på Subaru här i Visby 😛 han stod till och med och lyssna på det, när han berätta att han trodde det var det. Han kanske trodde att han skulle lyckas kränga på mig ett nytt, men det kunde han fetglömma 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.