- Detta ämne har 18 svar, 2,395 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av pettsun.
-
FörfattareInlägg
-
18 maj, 2012 kl. 10:14 #28377pettsunDeltagare
Nu är det så att jag håller på att sälja gammel GT’n för att byta upp mig till en Forester 2.5xt, antigen manuell eller automat har inte riktigt bestämt vad jag vill ha .
Min tanke är att uppgradera boxersnurran med lite smått, men har några funderingar.
Tanken just nu är väll; Större stressfläkt, STI laddluftkylare, 3″ downpipe,bättre bränslepump och annan dump(?) Med en mappning efter detta borde man väll kunna kräma ur kanske 280-300hk?
Tänkte då att det är lika att kanske slänga på större spridare och fulerail för att få ut några fler hästkrakar.
Slutligen är målet cirka 350hk 500NM. Håller kolvar och stakar för det? Hur är växellådan håller den för vridet? Hur håller automatlådan om man skulle köpa en sådan?
Hur är forestern annars? Bra bil?
Tänke är väll att ha en bil med lika mycke köra med som en Impreza sti men bekvämare att åka runt i 🙂Eller blir det bara massa rasade drivlinor och kolvar?
18 maj, 2012 kl. 11:14 #242978bobbanDeltagareHmm Maskinen håller ganska bra för 280 300 hk men när jag tänkte göra detsamma med min XT blev jag tillsagd att drivlinan inte håller för mer än 350 hk typ.Så bättre med säkra hästar och en hållbar bil.. Men glöm Automaten ta en fozzie med manuell satan så mycket trevligare mitt råd är att satsa på väghållning och bromsar först för fozziens bromsar är helt värdelösa pallar inte mycket innan de blir överhettade och fördelen är att 04:ans STI brembo gold bromsar passar rakt på med skivor men tänk på att du måste ha rätt ET på hjulen jag hade spacers på 15mm i fram för att slippa byta fälgarna.. Mitt råd är att du känner lite på bilen innan du trimmar den..
Köp andra krängare fram och bak sedan ett fjäderbensstag bak och ciolisar plus större bromsar och känn sedan hur bilen funkar för bilen är riktigt kul 😛
Saknar min fozzie så det blir nog en till igen 🙂18 maj, 2012 kl. 13:13 #242991pettsunDeltagareTack för ett bra svar.
så skivor och ok(fram och bak) passar rakt av från en sti(04 och nyare?)
Men man måste ha fälgar med 15mm mindre ET än original?Vars får man tag i tillbehör inom EU till skogssubban? t ex Coilovers, större schoop, fjäderbensstag, grövre stabilisatorstag?
Hur är dom annars att åka i? Lever det om lika mycket som i en impreza?
18 maj, 2012 kl. 15:57 #242979bobbanDeltagareskickar ett pm om mer info vart du kan handla prylar mm mm
🙂
18 maj, 2012 kl. 16:18 #242989JommieDeltagareHåller med Bobban. Väghållning först, sen effekt. Kul med mycket HK, men vad hjälper det om du inte kan ta en kurva 😉
Och Forester på bana är ju bara så coolt.
18 maj, 2012 kl. 16:47 #242985Christian SDeltagaredu har inte funderat på att köpa en Forester STI? det är ju samma motor och drivlina i dom som på Impreza STI förutom att dom inte har DCCD.
18 maj, 2012 kl. 17:34 #242992pettsunDeltagarejo. Det hade inte varit helt fel med en Forester STI. Men då ska den importeras från Japan osv. Sen är jag inte så sugen på att sitta på fel sidan.
18 maj, 2012 kl. 18:09 #242982NickeHDeltagareHär har du en vänsterstyrd, lite trång att ha ungar i, är ju byggd på samma platta som imprezan, annars hade jag nog köpt en själv.
http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_Forester_WRX_STI_40170996.htm?ca=2&w=3&last=1
18 maj, 2012 kl. 18:30 #242993pettsunDeltagaredet är ingen sti.. Den är en vanli 2.5xt som är trimmad hos JRM
18 maj, 2012 kl. 20:19 #242980bobbanDeltagareHär har du en vänsterstyrd, lite trång att ha ungar i, är ju byggd på samma platta som imprezan, annars hade jag nog köpt en själv.
http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_Forester_WRX_STI_40170996.htm?ca=2&w=3&last=1
Där har du en som är klar ju förutom coilisar och bromsar kööööp bare 🙂
19 maj, 2012 kl. 05:34 #242986Patrick P931Deltagareskickar ett pm om mer info vart du kan handla prylar mm mm
🙂
Hallå där, vi är nog fler som vill ha den infon! 😉
Sedan håller jag med om att bromsarna är något sämre än önskvärt och väghållningen lämnar också lite att önska – men det är ganska enkelt att få den att bli snabb rakt fram. 😀
Jag har införskaffat bakre krängningshämmare från en 04 sti, har dock inte haft tid att montera. Enligt det jag har läst ska det vara den enskilt största och enklaste väghållningsuppgraderingen.
Ang. växellåda skulle jag tveklöst säga automat. Men jag bor i en stad med köbildning då och då. Ska du köra bana med en Forester vill du nog ha manuell, men då är det väl en 6 växlad dccd låda som gäller. 😉
Sedan har automaten vdc, Subarus esp. Nog så viktigt insåg jag då jag provade stänga av denna då det var vinter.
Inte så snygg men väldigt trevlig är väl en bra sammanfattning, ungefär samma som man kan säga om de flesta Subaru. 😉
19 maj, 2012 kl. 10:22 #242981bobbanDeltagarehuvscoopet köpte jag från Japanparts
http://www.japanparts.com/db/parts_d…&SEARCH_page=4
eftersom ni funderar på större ic köpte jag denna del till huvscoopet den passar klockrent till STI ic:n 😛
http://www.subtle-solutions.com/prod…products_id=37Köpte sedan från http://www.advan.se/app/index.html finnes utanför Norrköping
Whiteline krängare och stag mm mm
Tror du även kan best COOB prylar men då får ni best från USAD2 coilovers från Street Performance men hårdare fjädrar 8 och 10 kg
Ang bromsar så räcker det med fram bromsarna byt bara till lite hårdare belägg i bak och STI brembo gold bromsarna måste ha en bultdelning på 5/100 så från 02-04 sti bromsarna passar till forestern om du vill ha orginalskivorna från sti:n Hittar du brembo bromsar från en Nissan 350z passar de med på forestern enklast är att sätta sig några timmar och googla lite på delar och även på Ebay typ
Sedan finnes det en hel del delar lite här och var jag hade många timmar framför datorn innan jag hittade prylar som inte kostade mig en förmögenhet22 maj, 2012 kl. 06:31 #242988Impreza99Deltagarehttp://www.garaget.org/?car=226737 Min gamla..
Underbara bilar.. Bästa bil jag ägt.. Hade en XT -06 Manuell Sjuk bil på gå..
Har lite fler bilder samt acc test under filmer..22 maj, 2012 kl. 12:14 #242990pettsunDeltagareVad tror ni om denna http://www.blocket.se/uppsala/Subaru_Forester_WRX_STI_40170996.htm?ca=1_9&w=3 ?
Är grymt sugen. Men håller original växelådan för så mycket vrid?
27 maj, 2012 kl. 17:35 #242983NickeHDeltagaredet är ingen sti.. Den är en vanli 2.5xt som är trimmad hos JRM
Nej helt rätt, jag blev lite lurad av länken, bara en vanlig xt men det duger rätt långt. Annars skulle jag titta på en legacy spec b.
Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.