- Detta ämne har 8 svar, 1,345 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 7 månader sedan av Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
29 april, 2003 kl. 08:32 #5136TurbomuumiDeltagare
Tjena.
Nu när det närmar sig för säsongens först banträff,
pratas det mycket om bromsar hit och dit.Byter ni allt själva ?
Dvs bromsvätskan och slangar tex…Hur krångligt är det ?
Med vilka åtgärder går man till verkstaden ?
Har den WRX förresten…….
// en som försöker stoppa tiden……
29 april, 2003 kl. 08:38 #70573PractosDeltagarekolla på http://www.scoobymods.com/forums/ massor av tips och beskrivningar på sånt som kan göras själv.
30 april, 2003 kl. 05:11 #70577TurbomuumiDeltagareTänkte inte på det, är ju nybörjare med Subaru.
Jag som trodde att vi hade alla lösningar i detta forum….. ;-))
Självklart ska jag dit och kolla,
kände inte till forumet…..//en som fick svar på tal…..
30 april, 2003 kl. 05:25 #70571SecretAgentManDeltagareKlart alla svar finns här..men det är inte alltid man orkar rapa ur sig en löpmeter text. 😉
Kan man få upp bilen på pallbockar så man kan ta av alla hjulen samtidigt är det bara en fråga om att vara lugn och metodisk (och att ha en bromsrörsnyckel i 10 mm till slangarna, en 17 mm öppen nyckel till samma sak, en 14 mm nyckel/spärrskaft till slangkopplingen på oket, och en 8 mm nyckel till luftnippeln).
Clipsen som håller slangarna kan vara lite bökiga, men med en rejäl tång, och lite våld löser det sig. 😀
Byt slangarna först (tag bort den gamla, leta på en likadan i påsen, skruva dit), var noga med kopparbrickorna vid banjobulten på oket, en på vardera sida om slangkopplingen.
Sedan brukar jag tömma systemet helt, ta ett hjul i taget och öppna nippeln, pumpa tills det inte kommer mer – stäng sedan nippeln.
Fyll behållaren, och börja på det hjul som är längst bort från hyvydbromscylindern, och arbeta dig närmare mot den (höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram).
Det finns flaskor med backventil som går att använda om man är själv, men då har man inte riktigt koll på när det slutar komma luft…så jag rekommenderar att man tar med någon som bromsar åt en.
Viktigt är att den som bromsar inte släpper pedalen förräns nippeln är stängd (annars riskerar man att dra tillbaka luft in i systemet).
Det är bara att vara metodisk så blir det bra.
Kom ihåg att lufta om efter att ha kört ett tag – det brukar alltid bli lite luft kvar i systemet.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen30 april, 2003 kl. 05:46 #70576MangeDeltagare>Fyll behållaren, och börja på det hjul som är längst bort från
>hyvydbromscylindern, och arbeta dig närmare mot den (höger bak,
>vänster bak, höger fram, vänster fram).Ska man inte ta dom i denna ordning. höger fram, vänster bak, vänster fram och höger bak??
Ta det försiktigt när du skruvar bort dom gamla slangarna. Det är lätt att dra av ett bromsrör.
/Mange
30 april, 2003 kl. 06:08 #70572SecretAgentManDeltagareLAST EDITED ON Apr-30-03 AT 08:09AM (GMT)
Det spelar liten roll, har testat båda varianterna, och det blir lika bra varje gång.;)Din ordning är mera rätt med tanke på 2-kretssystemets uppbyggnad, men mitt är mera smidigt om man inte kan lyfta i båda ändarna samtidigt. 😀
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen4 maj, 2003 kl. 10:26 #70578TurbomuumiDeltagareJuu tack, jag vet.
Har dålig erfarenhet angående bromsrör…….
Tack för vägledningen,
det blir byte när man kan börja mecka ute……// det kan bli ganska rörigt….
4 maj, 2003 kl. 15:06 #70575AllanDeltagare>Byt slangarna först (tag bort den gamla, leta på en likadan i påsen,
>skruva dit), var noga med kopparbrickorna vid banjobulten på oket, en
>på vardera sida om slangkopplingen.Ehm är inte slangarna fyllda med bromsvätska? Jag menar vore det då smartare att först tömma systemet på bromsvätska ..sedan byter man slangar om man nu skall göra det?
—
I’m a cop and you will respect my authoritah!4 maj, 2003 kl. 16:06 #70574Janne248Deltagare -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.