Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5136
    Turbomuumi
    Deltagare

      Tjena.

      Nu när det närmar sig för säsongens först banträff,
      pratas det mycket om bromsar hit och dit.

      Byter ni allt själva ?
      Dvs bromsvätskan och slangar tex…

      Hur krångligt är det ?

      Med vilka åtgärder går man till verkstaden ?

      Har den WRX förresten…….

      // en som försöker stoppa tiden……

      #70573
      Practos
      Deltagare

        kolla på http://www.scoobymods.com/forums/ massor av tips och beskrivningar på sånt som kan göras själv.

        #70577
        Turbomuumi
        Deltagare

          Tänkte inte på det, är ju nybörjare med Subaru.

          Jag som trodde att vi hade alla lösningar i detta forum….. ;-))

          Självklart ska jag dit och kolla,
          kände inte till forumet…..

          //en som fick svar på tal…..

          #70571
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Klart alla svar finns här..men det är inte alltid man orkar rapa ur sig en löpmeter text. 😉

            Kan man få upp bilen på pallbockar så man kan ta av alla hjulen samtidigt är det bara en fråga om att vara lugn och metodisk (och att ha en bromsrörsnyckel i 10 mm till slangarna, en 17 mm öppen nyckel till samma sak, en 14 mm nyckel/spärrskaft till slangkopplingen på oket, och en 8 mm nyckel till luftnippeln).

            Clipsen som håller slangarna kan vara lite bökiga, men med en rejäl tång, och lite våld löser det sig. 😀

            Byt slangarna först (tag bort den gamla, leta på en likadan i påsen, skruva dit), var noga med kopparbrickorna vid banjobulten på oket, en på vardera sida om slangkopplingen.

            Sedan brukar jag tömma systemet helt, ta ett hjul i taget och öppna nippeln, pumpa tills det inte kommer mer – stäng sedan nippeln.

            Fyll behållaren, och börja på det hjul som är längst bort från hyvydbromscylindern, och arbeta dig närmare mot den (höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram).

            Det finns flaskor med backventil som går att använda om man är själv, men då har man inte riktigt koll på när det slutar komma luft…så jag rekommenderar att man tar med någon som bromsar åt en.

            Viktigt är att den som bromsar inte släpper pedalen förräns nippeln är stängd (annars riskerar man att dra tillbaka luft in i systemet).

            Det är bara att vara metodisk så blir det bra.

            Kom ihåg att lufta om efter att ha kört ett tag – det brukar alltid bli lite luft kvar i systemet.

            /J

            Banträffsansvarig SSI
            Stolt ägare till Silverpilen

            #70576
            Mange
            Deltagare

              >Fyll behållaren, och börja på det hjul som är längst bort från
              >hyvydbromscylindern, och arbeta dig närmare mot den (höger bak,
              >vänster bak, höger fram, vänster fram).

              Ska man inte ta dom i denna ordning. höger fram, vänster bak, vänster fram och höger bak??

              Ta det försiktigt när du skruvar bort dom gamla slangarna. Det är lätt att dra av ett bromsrör.

              /Mange

              #70572
              SecretAgentMan
              Deltagare

                LAST EDITED ON Apr-30-03 AT 08:09AM (GMT)
                Det spelar liten roll, har testat båda varianterna, och det blir lika bra varje gång.;)

                Din ordning är mera rätt med tanke på 2-kretssystemets uppbyggnad, men mitt är mera smidigt om man inte kan lyfta i båda ändarna samtidigt. 😀

                /J

                Banträffsansvarig SSI
                Stolt ägare till Silverpilen

                #70578
                Turbomuumi
                Deltagare

                  Juu tack, jag vet.

                  Har dålig erfarenhet angående bromsrör…….

                  Tack för vägledningen,
                  det blir byte när man kan börja mecka ute……

                  // det kan bli ganska rörigt….

                  #70575
                  Allan
                  Deltagare

                    >Byt slangarna först (tag bort den gamla, leta på en likadan i påsen,
                    >skruva dit), var noga med kopparbrickorna vid banjobulten på oket, en
                    >på vardera sida om slangkopplingen.

                    Ehm är inte slangarna fyllda med bromsvätska? Jag menar vore det då smartare att först tömma systemet på bromsvätska ..sedan byter man slangar om man nu skall göra det?


                    I’m a cop and you will respect my authoritah!

                    #70574
                    Janne248
                    Deltagare

                      Lita på Jerry!

                      /Janne

                      SSI Galleri
                      ________________
                      Hemsida

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.