› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bytte uppipe = 2 bars laddtryck
- Detta ämne har 5 svar, 1,045 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 1 månad sedan av
p_ilis.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2008 kl. 11:41 #4180
p_ilis
DeltagareHej!
Min Helix uppipe började läcka så jag vart tvungen att byta den. Bytte till en HKS då det var det som gick att få tag på med kort varsel. Skulle köra på Gotland ring i helge så det blev lite bråttom.. 🙂
Hittade iallafall en firma som kunde byta den precis innan och efter det så kändes bilen frisk igen – laddade bra o så.
När jag kom till banan så körde jag några varv och tyckte den gick bra. Slängde ett öga på laddtrycksmätaren och den visade då 2bar+ och en avgastemp på 1100 grader.. 😮
Släppte gasen omedelbart och rullade runt för att låta den svalna och sen rullade jag av ut i depån.
Har två mappar för turbotrycket på Ecuteken men det gjorde ingen skillnad alls när man bytte mellan dem så det är något galet med styrningen av laddtrycket..
Fick tips att lossa en vakuumslang (skulle enligt källa göra att den går med öppen wastegate) men det gjorde ingen skillnad heller.. 🙁
Nån idé?
Peter
28 juli, 2008 kl. 14:11 #63998veilside
DeltagareDet måste va att en slang har spruckigt eller lossnat!
Finns väl bara två om du kör orginal laddtrycksstyrnig så det är bara ut å titta lite.Fick samma problem med Silverpilen då var det vakumslangen på turbinhuset som hade lossnat!
Om du inte hittar nån läcka kan du ju alltid sätta en slang mellan turbinhuset och wategaten så ska bilen gå på grundtryck brukar va nånstans mellan 0,5-09 bar beroende på turbostorlek.
Finns det ingen läcka så måste det va laddtryckssoleonioden som inte öppnar!
Mvh/Mathias
28 juli, 2008 kl. 14:30 #63999Adam K
DeltagareMin gissning är att det hänt nåt med waste-gaten i samband med bytet av up-pipen. Något kommit snett och ikläm eller så. Om du inte kommer åt att ta bort up eller down-pipe så kläm/försök öppna wastegaten för hand, se om den rör sig som den ska (men något kan vara galet under skalet på turbon även om det ser normalt ut utifrån.)
Lycka till!
28 juli, 2008 kl. 14:35 #63996p_ilis
DeltagareTack för tipsen båda två! Jag var nere och grävde lite vid turbon alldeles nyss och då visade det sig att slangen från wastegaten bara gick rakt ut i luften och samma lika med slangen från turbotrycksstyrningen. Kopplade ihop dem igen och *simsalabim* – rätt ladd och sjukt drag igen. 😀
28 juli, 2008 kl. 16:01 #64000Adam K
DeltagareBra!
Och nu så går du ut och sätter mätarnas larmnivåer på sådana värden att du reagerar när nåt tjuter 😉28 juli, 2008 kl. 16:24 #63997p_ilis
DeltagareBra!Och nu så går du ut och sätter mätarnas larmnivåer på sådana värden att du reagerar när nåt tjuter 😉
Hehe, har redan det men för att överrösta pärlans ljuva stämma på rakorna så behövs något mer än den lilla viskning som mätarna avger. Typ en mistlur eller liknande. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.