Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #235610
    STIred
    Deltagare

      Tycker de står att man kan plocka 550whp utan förstärka blocket.?

      Hur många har trimmat 2,5över 500whp på forumet?

      Vad får man för symtom när cylinder vägarna flexar rasar allt eller bara packningen som ger upp??

      Mvh

      Jag bromsade 530hk och 730Nm på hjulen på min förra STI med en Cosworth motor(botten+ toppar). Laddade peak 1.8 bar på den, vilket kanske man får nöja sig med på en oförstärkt motor. Den motorn är fortfarande hel, dock inte i mina ägor längre. Körde hyfsat hårt, superstage vid ett par tillfällen t.ex. men även i andra sammanhang.

      Innan Cosworth motorn så rasade jag en dyr men ändå felbyggd motor(som dessutom var fodrat med stålfoder och skulle hålla för “massor” med effekt), så vem som bygger motorn är nog minst lika viktigt som om motorn är förstärkt eller inte. Effektuttaget på den fodrade var dessutom sämre än på Cosworth motorn ändå så gick den åt helvete.
      Så satsa i första hand på att hitta en pålitlig motorbyggare som vet van han gör om du ska ligga nära gränsen. Kan bli tråkigt dyrt annars.

      Har en gammal projekttråd på det bygget men bilderna syns inte längre efter forumbytet http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=85600

      Bilderna finns här om du skulle vara nyfiken:
      http://www.subaruclub.se/expo/view_album.php?set_albumName=projectCDB

      För tillfället har jag en färdig 2.1L motor som jag planerar köra runt 400-450hk på hjulen med och en förstärkt 2.5a som jag får se vart den kommer hamna effektmässigt. Antagligen bra mycket högre om den nu kommer bli klar nångång.

      Såhär ser mitt nuvarande förstärkta block ut och ihop med 14mm bultar:

      dock inga kolvar stakar, etc. än eftersom jag satsade på att få klart 2.1L motorn först. Tänk på att det är viktigt att foder borras/honas efter förstärkning eftersom bitarna man pressar in mellan cylinder och block kommer deformera cylindrarna. Bygger mn seriöst så ska man iofs ändå hona cylindrarna efter den kolven som ska sitta i respektive cylinder.

      Som kvarnis skrev räkna med runt 50k för seriöst byggt förstärkt boten. Sen ska toppar bearbetas, etc. för att matcha förbränningsrum, topparna skall helst portas speciellt om du har new age STI toppar för de flödar relativt kasst(iaf upp till 06-07 STI, de nyaste vet jag inte hur de är), byta kammar kan vara bra ide. I närheten av 100k är inte helt orimligt för en seriöst byggd blueprintad motor inkl bottendel och toppar.

      Hittar du nåt begagnat i bra skick kan du nog komma undan billigare.

      /r

      #235622
      Turbovin
      Deltagare

        50k, då väljer jag en closed deck 2.35:a istället. Men extra vrid är ju trevligt förstås.

        #235611
        STIred
        Deltagare

          50k, då väljer jag en closed deck 2.35:a istället. Men extra vrid är ju trevligt förstås.

          Jepp det är sant med 2.35 får man det bästa av båda världar.

          2.1an blir billigare då den är tänkt för lägre effekt än den förstärkta så man behöver inte lika dyra kolvar/stakar, etc. + att man kan låta bli förstärka som också kostar några tusen. Men den lär hålla för runt 500-550hk ändå. Då kan man även köra med t.ex standard Spec C toppar, alternativt v5-v6 STI toppar. Möjligen behöver man modifiera förbränningsrummet en aning beroende på hur kolvarna ser ut men billigare iaf än att bygga om topparna helt.

          Edit: föresten, min gamla rasade motor var closed deck och dessutom fodrad som sagt(dock uppborrat till 2.5L). Raset hade iofs inte alls med det att göra utan mer med att någon hade klantat sig nånstans under byggets gång…Hittade tom ett par gamla bilder på det. När bilderna togs var jag fortfarande lyckligt ovetande om motorns kommande öde :D.

          /r

          #235623
          Turbovin
          Deltagare

            Jag var inne på en CDB 2.1:a ett tag men jag misstänker att spoolupen blir lite väl lidande om man ska klättra över 500 hk så det får nog bli en 2.35:a byggd av Enginetuner när det är dags även om det nog kostar över 10-15k mer.

            Måste topparna plockas isär helt när man borrar upp för 14mm topplocksskruvar med tanke på metallflisor och sånt, eller går det ändå om man är försiktig?

            #235612
            STIred
            Deltagare

              Jag var inne på en CDB 2.1:a ett tag men jag misstänker att spoolupen blir lite väl lidande om man ska klättra över 500 hk så det får nog bli en 2.35:a byggd av Enginetuner när det är dags även om det nog kostar över 10-15k mer.

              Måste topparna plockas isär helt när man borrar upp för 14mm topplocksskruvar med tanke på metallflisor och sånt, eller går det ändå om man är försiktig?

              Jepp kan vara risk för det med 2.1an. Annars är billet sc46an från scoobyclinic rätt trevlig turbo på en 2.1a. Man kommer inte över några 500hk men iaf hyfsat nära 500hk skulle jag tro med E85. Minns inte exakt vad de plockade ur den som mest men tror det var nåt sånt. Funderar själv på en SC46a för 2.1L motorn. Räcker säkert ett tag 🙂

              Mina toppar blev isärplockade då det byttes ventilstyrningar med bl.a., men skulle nog tro att det kan gå utan att plocka isär de helt om man gör det försiktigt. Fast det går hyfsat snabbt plocka isär topparna.

              /r

              #235608
              Impreza112
              Deltagare

                Som du säger Raul Sc46 är riktigt trevlig snurra och de har plockat ganska exakt 500hk på en 2liters spec-c motor(etanol). Både jag och Raul har denna turbo i tankarna på våra bruksmotorer=) sen får det bli större på leksakerna.
                Angående borrning så ska allt plockas isär så du kan tvätta allt kemiskt rent, kan komma skit som du inte ser och vips blir det dyrt. bättre lägga lite mer tid pengar direkt och få det bra. Som Raul säger blir det dyrt med riktigt byggt, toppar är i stora drag lika dyr bit det för högre effektutag än du tänkt. Sen kommer allt runt omkring på det. Tror bara 14mm bultar inkl montering kostar över 10k Raul kan rätta mig om jag har fel här.
                Mvh/Christian

                #235624
                Turbovin
                Deltagare

                  Roger Clarks 14mm kitt kostar 390 pund, går verkligen bearbetning av block och toppar på över 5k? Borde gå att få en bra deal om man köper ett shortblock tycker jag.

                  http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=158

                  #235613
                  STIred
                  Deltagare

                    Roger Clarks 14mm kitt kostar 390 pund, går verkligen bearbetning av block och toppar på över 5k? Borde gå att få en bra deal om man köper ett shortblock tycker jag.

                    http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=158

                    Jag betalade mellan 4-5k för bearbetning av block så Christian har nästan rätt ang priset. Det landade på nära 9k för 14mm konverteringen. Borra gänga blocket kostade nästan 4k, sen var det några hundralappar för att borra upp packningarna med.

                    I mitt fall hade jag lite missflyt med valutakursen när detta blev gjort, då det gjordes i Australien och AU dollarn ligger högt som fan. Men även med en normalare dollarkurs hade det ändå kostat runt 7k för bultar+bearbetning.

                    Roger Clark kittet blir ju 4k med dagens låga pund kurs för bara bultarna. Sen blir det nog en tre fyra tusen till för jobb antgligen om du inte gör det på egen hand. Möjligt att man kan få nån deal och pruta ner nån tusenlapp. Jag valde att lämna bort alla jobb som innebär mekanisk bearbetning av toppar/ botten. Kändes bättre att nån med erfarenhet gör det även om borra upp och gänga om block/toppar för större bultar känns inte som jättekomplicerat.

                    Edit:

                    Föresten här har ju RCM pris för bearbetning av bara blocket för 14mm bult blir runt 3k: http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=1457

                    England är nog helt rätt ställe bygga motor på med dagens pundkurs. Hade jag börjat bygga idag så hade jag nog med all sannolikhet vänt mig till RCM för bottendelsbygge/toppar. Men nu har jag 2.1L motor redan färdig och den andra har också kommit en liten bit på väg, så för min del kör jag vidare med MRT i AU.

                    /r

                    #235639
                    iron m///
                    Deltagare

                      Vissa brittiska tuners (Enginetuner.co.uk t.ex) plockar ogärna över 450 hk på EJ257 utan att förstärka blocket med nedsänkta stavar kring fodren eller med closed deck inserts.

                      Verkar va andra meningar i USA men jag har större förtroende för britterna som kör bilarna HÅRT i time attack.

                      Men tycker det borde vara hur många bar man laddar i inte hk som säger stopp..

                      För har du 550whp på 1,4bar är de i inte så höga cylinder tryck, men har 550whp och laddar 2,4bar måste de ju vara avsevärt högre cylinder tryck.

                      #235614
                      STIred
                      Deltagare

                        Men tycker det borde vara hur många bar man laddar i inte hk som säger stopp..

                        För har du 550whp på 1,4bar är de i inte så höga cylinder tryck, men har 550whp och laddar 2,4bar måste de ju vara avsevärt högre cylinder tryck.

                        Tror bara det är lättare prata hästkrafter. De som specar tänker nog sig ett turboagg i lämplig storlek och vet ungefär vilka ladd som krävs för att plocka en viss effekt.

                        För 550 på hjulen skulle jag nog räkna med åtminstone en GT35 och kring 1.8 bar ladd vilket är antagligen nära gränsen för en oförstärkt motor. Eller tom. förbi gränsen, enligt vissa.

                        /r

                        #235604
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Visst kan Ej257 hålla för över 500, men det är inte rekommenderat.
                          Om man tittar på cylinder tjockleken så fattar man varför.

                          Sen beror det på vad bilen ska anvädas till, bankörning stressar en motor långt mycket än vad ex 402m gör.

                          Sen kan man ha tur eller otur med ett motor bygge, mändags exemplar på block m.m
                          Men att följa rekomedationer från tunners som kan uppvisa resultat är en bra början.

                          500cc spridare räcker till ~400 kusar, du ska nog inte jämföra dina egna resutlat med en som mappat över 1000 subarus 😀
                          Dom har lärt sig ett och annat genom åren.

                          Att säga hur mycket effekt ett blcok klara är inte lätt, men att lyssna på rekommendationer från UK vs. Usa är en bra början.

                          Sen kan man få ut över 500 på en Sc46 billet men det beror på toppar kammar med m.m, en GT35 är ex god för 700 på en kokare med rätt ecu m.m
                          En billet ytterligare 50 😀

                          #235615
                          STIred
                          Deltagare

                            Visst kan Ej257 hålla för över 500, men det är inte rekommenderat.
                            Om man tittar på cylinder tjockleken så fattar man varför.

                            Sen beror det på vad bilen ska anvädas till, bankörning stressar en motor långt mycket än vad ex 402m gör.

                            Sen kan man ha tur eller otur med ett motor bygge, mändags exemplar på block m.m
                            Men att följa rekomedationer från tunners som kan uppvisa resultat är en bra början.

                            500cc spridare räcker till ~400 kusar, du ska nog inte jämföra dina egna resutlat med en som mappat över 1000 subarus 😀
                            Dom har lärt sig ett och annat genom åren.

                            Att säga hur mycket effekt ett blcok klara är inte lätt, men att lyssna på rekommendationer från UK vs. Usa är en bra början.

                            Sen kan man få ut över 500 på en Sc46 billet men det beror på toppar kammar med m.m, en GT35 är ex god för 700 på en kokare med rätt ecu m.m
                            En billet ytterligare 50 😀

                            Jepp finns nog som sagt ingen magisk gräns där en motor går sönder. Varierar nog från fall till fall. Hade iaf inte laddat över 1.7-1.8 bar på oförstärkt 2.5 oavsett effekt. Vill man vara helt säker på att det håller så skaffar man förstärkt och slipper vara orolig för att det ska gå sönder, förutsatt att allt annat är ihopbyggt på rätt sätt. Vill man inte förstärka blocket så får man vara medveten om att det kan gå sönder och det kan bli ännu dyrare. Ganska enkelt egentligen.

                            Jämförde inte några resultat med någon annan utan konstaterade bara att jag hade bromsat över 500hk på min hjulen med oförstärkt motor och att motorn var fortfarande hel. Men för den sakens skull behöver det inte vara en regel att det kommer hålla för alla. Kanske jag hade tur.. Vem vet… Precis som jag hade otur med den fantastiska close deckade 2.2litaren som dessutom var fodrad och ihopsatt av en tuner som hade gjort 1000-tals subaru bilar 😉 😀

                            /r

                            #235605
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Jepp finns nog som sagt ingen magisk gräns där en motor går sönder. Varierar nog från fall till fall. Hade iaf inte laddat över 1.7-1.8 bar på oförstärkt 2.5 oavsett effekt. Vill man vara helt säker på att det håller så skaffar man förstärkt och slipper vara orolig för att det ska gå sönder, förutsatt att allt annat är ihopbyggt på rätt sätt. Vill man inte förstärka blocket så får man vara medveten om att det kan gå sönder och det kan bli ännu dyrare. Ganska enkelt egentligen.

                              Jämförde inte några resultat med någon annan utan konstaterade bara att jag hade bromsat över 500hk på min hjulen med oförstärkt motor och att motorn var fortfarande hel. Men för den sakens skull behöver det inte vara en regel att det kommer hålla för alla. Kanske jag hade tur.. Vem vet… Precis som jag hade otur med den fantastiska close deckade 2.2litaren som dessutom var fodrad och ihopsatt av en tuner som hade gjort 1000-tals subaru bilar 😉 😀

                              /r

                              Fast den skruvades ju ner Svergie 😉 😀

                              Fodring har vissat sig vara ett problem, då fodren har tendens att sätta sig. Hoppas det funkar på mitt fodra Block..

                              Ditt foder delade ju på sig vill jag minnas, antaligen material fel.

                              Hört fler motorer som fodren satt sig på, men när dom gör det är skrivet i stjärnorna…

                              har hört andra motorer som klar 5-600 medans visa spräckt fodren vid strax över 400.

                              #235616
                              STIred
                              Deltagare

                                Fast den skruvades ju ner Svergie 😉 😀

                                Ditt foder delade ju på sig vill jag minnas, antaligen material fel.

                                Jepp var säkert det som avgjorde det hela :rolleyes:. Ganska oväsentligt nu i vilket fall som helst och ingen diskussion jag orkar spamma tråden med heller. Känns aningen överspelat idag, snart tre byggda motorer senare :D.

                                Tog upp det mest som ett bra exempel på att bara för att nån motorbyggare säger att nåt håller så behöver det inte alltid stämma.

                                /r

                                #235606
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  Nä dom snackar alltid en massa, Micke är väl bästa exempelt på det.
                                  Inne på företag 5 eller nått i den stilen…

                                  Du och jag behöver dela på en större mängd sprit igen var för länge sedan 😀

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 46 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.