SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Castrol Magnatec 5w-30 A5

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    -Ponken-
    Deltagare

Castrol Magnatec Pro 5w-30 A5

Castrols hemsida rekommenderar denna olja.

Är det någon som kör denna olja i sin subaru wrx STI 05 uppåt? Passar det bra?

Använder bilen som bruksbil. Kör hårt ibland.

Någon annan olja/viskositet ni rekomenderar? (castrol)

MvH

TypeR
      Deltagare

I run 5-30 in my classic at the moment but I’m going to change to a 10/40 as I’m not happy with the pressure at 90, I us a high performance millers oil though with an oil cooler.

Christian S
        Deltagare

kör Castrol TWS Motorsport 10W60 i min, går dåck inte som brukis och används inte vintertid.

t1hero
          Deltagare

Subaru rekommenderar 5W30 enligt manualen. Alla standardmodeller inlkusive STI (2.0 och 2.5l).
            Diagrammet säger:
            5W30 recommended: för intervallet -30 och lägre till +40
            10w30 eller 10W40: för intervallet -5 till +40 och högre
            I väldigt varmt väder och/eller hård belastning kan man även använda SAE viscosity No.: 30, 40, 10W-50, 20W-40, 20W-50

Är det någon som har manual för specialarna och vet om det står något annat där?

Enligt min oljetepmätere så håller min oljetemp sig väl under 60 vid vardagskörning, landar kring 60-65 på bana, men kryper upp mot 80 vid tommgångskörning i lineup (när inte fartvinden hjälper till).

Utifrån detta har jag valt 5w40 som vinterolja och 10w50 som sommarolja. Hade jag förväntat mig -40 på vintern hade jag valt en 0W.

TypeR
            Deltagare

At 60 the oil additives aren’t doing anything needs to be above 70 for most to react, if you’ve got an oil cooler system fitted its worth checking that its got a thermostat d—0.o—b

Snilsson
              Deltagare

Jag ska byta olja på min STI -03 (2.0) om en halvtimme lite drygt och kan välja på Subarus rekommenderade olja (Midland 5W-30) eller en Castrol olja som BMW använder i M-modellerna. (10W-60)

Det är självklart en prisskillnad men vad tror ni funkar bäst på en bruksbil som körs hårt till och från? 😀

Andersson
                Deltagare

Den sistnämda har jag kört med i många år och flera här i klubben har samma.

Snilsson
                  Deltagare

O så fick det också bli 😀

Christian S
                    Deltagare

eller en Castrol olja som BMW använder i M-modellerna. (10W-60)

kör Castrol TWS Motorsport 10W60 i min,

det är den oljan som är till dom, dåck har dom bytt namn på den nu;)

Den sistnämda har jag kört med i många år och flera här i klubben har samma.

precis och det va den jag skrev i mitt inlägg längre upp i tråden.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.