SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Cat-back

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    joxo
    Deltagare

Hej, efter mycket läsande här på forumet och fortfarande väldigt mycket osäkerhet så känner jag att det är bättre att fråga först.
      Går i tankarna i att slänga på ett lite roligare cat-back system typ HKS, Perrin eller Invidia. Bilen är en STI från 2010 (hatch) helt orginal.

Vad jag har förstått så om man byter down-pipen måste man mappa om, men gäller det även om man bara byter från cat’en???

Vidare undrar jag ifall nån förespråkar någon av ovan nämda märken? mest ute efter ljudet men kommer nog höja effekten då garantin på bilen löpt ut. Vad kan/får man ändra utan att bryta garantin?

Mvh Novisen Jocke

Hagsen
      Deltagare

Tjenare!
        Har en Sti-2008 och jag köpte ett rostfritt system från Simons. Fick klubb rabatt och betalade 5500 kr för systemet!
        Vart en klar skillnad på ljudet och vet inte om ja känner nå speciell skillnad på drag, men gott ljud i alla fall:-)! Du behöver inte mappa om bilen om du endast byter till ett cat-back system! Tror inte att det är populärt med ett system! Jag jobbar på en auktoriserad Audi verkstad och om det skulle hända något med en bil med garanti så kan det bli strul med garantier men brukar oftast lösas i alla fall!

Mvh

Mvh

Zlasher
        Deltagare

Tjena, har också en sti hatch, fast 08.
          Är väl precis som du mest ute efter ljudet.
          Det jag hört är att folk fått motorlampan att tändas efter att ha bytt till nytt catback, och att den går sämre än orginal om du inte mappar om den.

Jag har fått rekomendationen att spara ihop till allt som behövs för att köra steg 1 på bilen, alltså nya spridare, tändstift och soppapump, + 3″ hela vägen då. Och sen mappa om den.
          Det ger då ca 350-360 hk.
          Men kostar också 25K++

Men jag vet inte om detta stämmer… bara vad jag hört.
          Om jag ska byta bakre systemet så vill jag nog fortfarande ha kvar samma look, som orginal, så ett invidia q300 skulle nog sitta fint.
          Annars är väl Perrins gymkhana kitt roare. 2×5″:D

.db.
          Deltagare

Satte för 2 veckor sen på ett Invidia N1 på min 2007:a.
            Låter sjukt bra! Får det riktiga boxerljudet.
            Beställde genom PBZ som skötte allt perfekt.
            Kan klart rekomendera det systemet.(Om det finns till din modell)

Joakimgabrielsson
            Deltagare

Kör med HKS 3″ och en Cobb 3″ downpipe, med bortplockad bakre ljudämpare och cat. Låter!! Har hört att systemet i sig gör 15-20 hk?

När vi ändå är inne på ämnet… någon som har tips på framför allt billig cat som skulle kunna passa? sti -07. 300 cells kanske.

Hagsen
              Deltagare

Haft systemet på sen i vintras och inga motor lampor eller felkoder finns och den går bra! Har svårt att tänka mig att systemet skulle börja felkoda för det. Hade tidigare-07 sti med alldeles för stor downpipe utan cat och då både över laddade den och tände upp motor lampan. Bilen var ej mappad då så det var inte så konstigt! Har Hawk performence klossar fram och bak om någon är intresserad?? Man kan köpa bra system på ebay så ni vet! Letade först där först men frakten är sjukt dyr efter som det är större slut burk till 2008 och frakten räknas på vikt. Men kolla annars där.

Zlasher
                Deltagare

Haft systemet på sen i vintras och inga motor lampor eller felkoder finns och den går bra! Har svårt att tänka mig att systemet skulle börja felkoda för det. Hade tidigare-07 sti med alldeles för stor downpipe utan cat och då både över laddade den och tände upp motor lampan. Bilen var ej mappad då så det var inte så konstigt! Har Hawk performence klossar fram och bak om någon är intresserad?? Man kan köpa bra system på ebay så ni vet! Letade först där först men frakten är sjukt dyr efter som det är större slut burk till 2008 och frakten räknas på vikt. Men kolla annars där.

Okej. har du nå bilder på ditt system? Blev det märkbar skillnad mot orginal? ljudmässigt alltså?
                  har spejat lite på ebay men var inge vidare utbud. frakten är väl på några 100. Men om man får ett bra system från simons för 5500 med klubbrabatt så är det nästan bättre.:-P

joxo
                  Deltagare

Tack för alla svar .. fortfarande lite kluven men kanske ska testa något billigare alternativ.. då de dyrare värkar utlova större effektökning och får en känsla att det är då lampan tänds?!? Sedan vore det ju bra om garantin inte förbrukas i förtid. Vart är det man kan få klubbrabbat på simons?

Markus
                    Deltagare

Den största effektökningen fås av en stor downpipe som effektivt kan kyla avgaserna efter avgashuset. Bara fram till turbon det ska vara varmt. När tempen sjunker sänks trycket och avgaserna försvinner ut enklare. Alltså behöver man inte ha 3″ hela vägen utan 2.5″ räcker gott och väl till 5-600hk, om inte mer, när man har exempelvis 4″ downpipe. Tror detta tagits upp i Gilarskis ”motorskola” här på forumet.

Däremot som Hagsen skrev, laddet kan skena med stor downpipe. Det går att lösa med en Dawes device men det enda riktigt rätta är att mappa bilen för det. En Dawes är långt från optimalt. Vad jag har förstått så går Imprezor snålt när de varvas och elaka spikningar är lätt att få om man inte stryper laddet lite och mappar lite fetare på höga varv…

Kollat vad Ferrita tar? En kompis köpte ett komplett system till en Honda V6 för bara 8tkr (V6=dubbla rör) för några år sedan så de behöver inte vara så dyra alltid.

Zlasher
                      Deltagare

Jag har kollat lite, Och Ferrita ska ha 7495:- för sitt system. Bara catback.
                        Jag har nu hittat ett Cobrasports catback system för 525 pund.
                        560 med frakt.
                        Så runt 5700 för att få hem det från england.

De har massa alternativ också, om man vill ha 2.5″ eller 3″ och vilka utblås man vill ha. Och om du vill ha med eller utan Mellan dämpare.

http://www.cobrasport.com
                        Är grymt sugen på att beställa…
                        Men om någon annan också vill ha kanske vi kan få det billigare…

Hagsen
                        Deltagare

Tjenare!
                          Vet inte riktigt hur ja får in bilder här på systemet, men kolla mitt album så ser du hur det ser ut!
                          Ljudet är mycke bättre än orginal och låter riktigt rapp när man gasar på. Det som är skönt är att det inte låter något störande ljud vid motorvägs fart, förutom om du börjar gasa kraftigt givetvis!
                          Om du ska köpa Simons så får du gå in på den här länken: http://www.simons.se/Katalog/PDF-katalog/SUBARU_2010.pdf Ringde dit och uppgav mitt medlems nr bara!
                          Om du ska köpa Cobra, så ska du nog ha utan mellan dämpare! Mitt system är utan mellan dämpare.
                          Ja hoppas att ni har fått hjälp och det är bara å fråga om det är något.

Mvh Hagsen

Fricke.w
                          Deltagare

Om vi nu pratar impreza 2008-2010 ”kött bulle” så tycker då jag om man lysnar på klipp på tuben, att cobb cat bak låter klart bäst för priset man betalar, och då är ändå cobb ett väldigt stort märke i usa, dom gör ju även för gämförelse viss ett ecu flash system, som är störst i usa skulle jag vilja säga, funkar ju på samma sätt som ecutek, i eropa, men i princip alla subaru i staterna är mappad med cobb ecu flash.

Ljudet ur cobb cat bak: http://www.youtube.com/watch?v=gDcGBTxy8Kg

http://www.cobbtuning.com/

Hagsen
                            Deltagare

De håller jag med om! Men för 1200 dollar + frakt som säkert ligger på minst 500 dollar så är ferrita eller simons ett bra alternativ för dom pengarna!

Fricke.w
                              Deltagare

Cobb går att få tag på för 1000$ hos vissa återförsäljare, sen är de ju upp tille en själv hur pass mycket man förhandlar med firman om vad som ska stå på kvittot vid tullning, samt vilket frakt sätt som ska användas.
                                Men de kan säkert bli biligare att köpa svenskt avgas som du säger, biligast är de vell att göra själv 🙂

Zlasher
                                Deltagare

Jo Cobb är ju bra och känt, och tar dessvärre betalt där efter också.
                                  Tror jag tänker testa cobrasports grejer, då frakten även är billigare.

Fast kanske borde höra vad simons tar, bra länk där.

Billigast är väl att ta fram kapen och ta bort mellan dämpen och borra hål i slutdämparen:D

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.