Har funderat ett bra tag på att fixa ett catback på min bil för att få fram ljudet istället för att den ska låta som en symaskin.
När jag surfade lite på det för någon dag sedan så dök jag på att många bara verkar plocka bort bakre ljuddämparen och vissa byter ut den mot någon annan. Vad är egentligen bäst, behöver man verkligen catback?
Om jag har fattat rätt verkar det lite som att man slipper motorvägsbrölet om man bara pillar med bakre ljuddämparen vilket vore skönt, är det så?
det finns desstutom en resonator efter kat och innan ljuddämpare. plocka bort resonator och ljuddämpare låter bilen skit. att plocka bort ljuddämpare på en turbo bil går oftast, låter fet nice men väldigt högljudat.
Nja är inte ute efter nåt jättebrölande, snarare tvärtom. Vill undvika motorvägsbrölet som man får om man kör större rör hela vägen eftersom det är min bruksbil året runt.
Vill dock gärna få fram lite av ljudet från bilen så man känner att man kör en rolig bil och inte en prius.
Av vad jag har sett på muffler delete klipp på youtube känns det som att man får relativt diskret ökning av ljudet vid just gaspådrag om man tar bort bakre ljuddämparen, är dock svårt att avgöra på ett filmklipp hur högt nåt egentligen låter.