SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Centreringsdon till koppling!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    timpO
    Deltagare

Tjabba!!

Det är så här att jag ska byta koppling när som helst, väntar fortfarande på rätt tajming där garage blir ledigt och min mekaniker inte är full eller bakfull som verkar inträffa dom flesta helgerna..

Nog om det, har en Exedy pink box som ligger och väntar. Och inför bytet så har jag förstått att ett centreringsdon gör jobbet bra mycket enklare än att lira med ögonmått.

Då tänkte jag fråga om någon av er vet vilken diameter det är på hålet i svänghjulet?

Tänkte svarva till något don innan så man slipper göra det när lådan är nere då garaget är på annan ort än jobbet.

Är det någon som är intresserad av centreringsdon så kan ni ju hojta till!

Jocke.T
      Deltagare

Är det inte ett centreringsdon med kopplingskittet? Det fick jag till min ACT-koppling.
        Men om ingen annan är före så kan jag mäta det donet jag har i garaget i morgon när jag är där.

timpO
        Deltagare

Jag köpte grisen i säcken alltså 😉 Följde inte med något i mitt kopplingskitt..

Det skulle vara super om du kunde göra det =)

Jocke.T
          Deltagare

Sådär, nu har jag mätt donet.

Där är (förhoppningsvis) alla måtten som kan behövas 🙂

sladden
            Deltagare

ja vill oxå ha centrerings don 🙁

Mumin
              Deltagare

Men va fan ta ett vanligt typ slagdon som har ca storlek som växellådans ingående axel sen tejpar du donet tills lamellns splines går på trögt tada hemma gjort centrerings don. Gjorde så när jag bytte på axels wrx här på forumet 😉

Nikke McRae
                Deltagare

Fick heller inte med något när jag köpte min Pink Box Exedy 6sp. Letade som en galning på Ebay och nätet.
                  Tillslut köpte jag ett härifrån: http://www.advancedclutch.com/
                  Donet kostade 40 kr, men frakten bra mycket mer. Men det fick det vara värt, man vill ju inte ha en taskigt centrerad koppling när man ska försöka hänga tillbaka lådan. 🙂

timpO
                  Deltagare

Tackar tackar Jocke.T, splinesen behövs väl inte göras?! Då är det väl bara göra den inre diametern på splinesen antar jag.

Alltså den dia jag ska köra på = 23.4mm,

Men du missade nog att skriva mått på den axeln som går in i svänghjulet?

”Sladden” är du intresserad i ett don så kan jag tillverka ett åt dig när jag väl ska göra ett åt mig själv!

Någon mer som är sugen så är det bara hojta till. Behöver inte göra det för nå vinstintresse men kan vara kul att hjälpa andra med det då donen inte växer på träd och alla inte har tillgång till material och maskin =)

”Mumin” det är nog en bra vedbolösning men jobbar på verkstad så kan lika gärna få lite övertid på hem-pulande och samtidigt ha kul med att köra supportsvarv som det sällan blir av med nuförtiden 😉

”Nikke Mcrae” hur har du upplevt kopplingen? Var den bra? =)

Jocke.T
                    Deltagare

Nee, splinesen är nog lite overkill.
                      Japp. Det missade jag. Kan återkomma med dom måtten om du vill 🙂

timpO
                      Deltagare

Japp dom struntar jag nog i =)
                        Det skulle vara super!!

Mumin
                        Deltagare

Timpo jag jobbat på verkstad har jobbat på Subaru 3 år nu är jag på Audi 😉

timpO
                          Deltagare

Jag sa aldrig att din lösning var dålig, riktigt fiffig faktiskt om jag ska vara ärlig! Men jobbar som fräsare just nu så det är kul att få hoppa till en svarv en sväng då och då =) Lite roligare att ha ett fint svarvat don! Men jag ska helt klart lägga ditt tips uppe i minnesbanken för andra tillfällen =)

timpO
                            Deltagare

Men mumin då är du ju säkert riktigt meckarkunnig samt enormt sugen på att byta kopplingen i min kärra?! 😉

Mumin
                              Deltagare

Hahah visst skulle jag kunna byta koppling med har lite mycket nu. Ska fixa tjejens bil nu sen ska min nya motor lyftas i osv 😉

sladden
                                Deltagare

Tackar tackar Jocke.T, splinesen behövs väl inte göras?! Då är det väl bara göra den inre diametern på splinesen antar jag.

Alltså den dia jag ska köra på = 23.4mm,

Men du missade nog att skriva mått på den axeln som går in i svänghjulet?

”Sladden” är du intresserad i ett don så kan jag tillverka ett åt dig när jag väl ska göra ett åt mig själv!

Någon mer som är sugen så är det bara hojta till. Behöver inte göra det för nå vinstintresse men kan vara kul att hjälpa andra med det då donen inte växer på träd och alla inte har tillgång till material och maskin =)

”Mumin” det är nog en bra vedbolösning men jobbar på verkstad så kan lika gärna få lite övertid på hem-pulande och samtidigt ha kul med att köra supportsvarv som det sällan blir av med nuförtiden 😉

”Nikke Mcrae” hur har du upplevt kopplingen? Var den bra? =)

Jo jag är helt klart intresserad av ett centrerings dom. 🙂

Jo visst kan man göra egna verktyg med lite tejp osv. Men imprezan är så jävla kännslig om den ligger lite fel. Skönt att veta att man är 100% säker på att den är rätt. så slipper man lyfta i å ur en extra gång

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.