› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Check Engine lampan tänds
- Detta ämne har 10 svar, 4,051 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av
Imprezaz.
-
FörfattareInlägg
-
14 september, 2010 kl. 21:57 #24142
Imprezaz
DeltagareHej!
har fått ett problem med imprezan, Check engine börjar lysa när motorn blivit varm.Felkod 22 : knacksensor 1, höger – felfunktion i krets.
Trolig orsak ledningar, knacksensor, motorstyrdon.Var sitter knacksensorn och kan man mäta upp om den är kass?
15 september, 2010 kl. 08:22 #210568Gilarski
DeltagareNästintill omöjligt att hjälpa dig med den felbeskrivnignen tyvärr.
Är motorlampan släckt numera ?
Ryker det nåt nu ?
Läcker det olja någonstans, typ styrservo, bromsolja, ventiltoppkåpa ?
Går bilen som den ska nu ?
Hade du gjort något precis innan (monterat/lossat) ?🙂
15 september, 2010 kl. 17:20 #210570Imprezaz
DeltagareNästintill omöjligt att hjälpa dig med den felbeskrivnignen tyvärr.
Är motorlampan släckt numera ?
Ryker det nåt nu ?
Läcker det olja någonstans, typ styrservo, bromsolja, ventiltoppkåpa ?
Går bilen som den ska nu ?
Hade du gjort något precis innan (monterat/lossat) ?🙂
Röken kom troligtvis från spilld glykol som hamnat i nåt uppsamlings stället under downpipen så när motorn blir varm ångas de och vatten rök ånga uppstår, för jag fyllde nämligen precis innan de hände och råkade spilla ut en del 😮
Men motorlampan var jag nere på autoexperten och fråga om, han tippade på luftmassemätaren eftersom lampan tänds när motorn blir varm och jag kör med öppet filter som enligt han är idiotiskt på en turboladdad bil.
håller ni med om att det kan vara luftmassemätaren ?, är de dåligt för motorn att köra till verkstan eller det går bra?Letar för övrigt efter en original luftfilter box om någon har köper jag den gärna!
15 september, 2010 kl. 17:28 #210564challe
DeltagareOm det är LMM som gått sönder så märker du det ganska tydligt eftersom bilen går skitdåligt då.
Sök här på forumet på luftmassemätare så kommer du hitta mängder med trådar om det15 september, 2010 kl. 18:00 #210571Imprezaz
DeltagareOm det är LMM som gått sönder så märker du det ganska tydligt eftersom bilen går skitdåligt då.
Sök här på forumet på luftmassemätare så kommer du hitta mängder med trådar om detSökte och ja, de verkar inte vara luftmassemätaren som är sönder då bilen går hur fint som hellst, men vad kan de mer vara som gör att check engine lampan går igång? , hört att man kan testa att ta bort minus polen och vänta 5-10 minuter och då nollställa för att sedan se om lampan lyser.
15 september, 2010 kl. 18:29 #210566Koffe
KeymasterAntingen kan du göra som du skrev; ryck minuspolen, ställ dig på bromsen ett par sekunder för att ”blöda ur” det sista ur elsystemet och skruva på ploen igen. Ett annat alternativ ska vara att slå på och av tändningen 5ggr för att sedan starta bilen. Om lampan släcks av någon av dessa åtgärder så är felet borta (åtminstone tillfälligt) och ligger bara kvar i minnet (det går alltså fortfarande att läsa av hos verkstaden). Tänds lampan sen när bilen är varm igen så kvarstår ju felet.
Slocknar inte lampan alls av ovanstående så ligger förmodligen felet kvar.Vad jag hört (ta inte detta som nån universell sanning) så ska det vara OK att köra med lysande motorlampa, men inte med en blinkande. Så så länge som lampan ”bara” lyser ska du kunna köra till verkstaden för att kolla felkoden. Dessutom föreställer jag mig att bilen borde gå ner i limp mode (dvs gå som en påse nötter) om det är nåt jätteallvarligt?
jag skulle nog ta den till verkstaden (för egen maskin). Har gjort det ett antal gånger själv… men jag kan förstås inte garantera att det är rätt sak att göra för just ditt fel 🙂
16 september, 2010 kl. 14:50 #210569Imprezaz
DeltagareFelkoden finns kvar och behöver hjälp med vad jag hittar felsöknings kontakterna man kopplar ihop för att kunna läsa ut blink koderna.
16 september, 2010 kl. 18:03 #210565kamikaze
Deltagare19 september, 2010 kl. 10:07 #210572Imprezaz
DeltagareHar letat säkert i timmar utan att hitta dessa svarta kontakter man ska plugga ihop för att kunna felsöka med blinkkoder, ingen som kan hjälpa mig och säga var dom sitter? (vet att dom ska vara nånstanns under ratten)
19 september, 2010 kl. 10:22 #210567Lirkus
DeltagareHar letat säkert i timmar utan att hitta dessa svarta kontakter man ska plugga ihop för att kunna felsöka med blinkkoder, ingen som kan hjälpa mig och säga var dom sitter? (vet att dom ska vara nånstanns under ratten)
På min sitter de upp till vänster bredvid rattstången typ 🙂 på din sitter de säkert upp till höger.
Bara å kasta sig på rygg me lampa å glo upp under å bredvid ratten!!BILD NEDAN!!
http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/Scooby%20Page/ECU%20Diag%20Page/connectors.jpg
19 september, 2010 kl. 14:10 #210573Imprezaz
DeltagarePå min sitter de upp till vänster bredvid rattstången typ 🙂 på din sitter de säkert upp till höger.
Bara å kasta sig på rygg me lampa å glo upp under å bredvid ratten!!BILD NEDAN!!
http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/Scooby%20Page/ECU%20Diag%20Page/connectors.jpg
Hittade nu, trodde kontakten skulle vara större. Fick 2 långa (tiotal) och 2 korta (ental) signaler vilket ska vara felkod 22 om jag har förstått rätt.
Felkod 22 : knacksensor 1, höger – felfunktion i krets.
Trolig orsak ledningar, knacksensor, motorstyrdon.Var sitter knacksensorn och kan man mäta upp om den är kass?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.