› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Chippa en ny 2.5l 06:a?
- Detta ämne har 12 svar, 1,091 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 9 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
8 november, 2006 kl. 19:43 #3527
PPP
DeltagareHej!
Har just hämtat hem en mörkgrå WRX sedan, en 06 med 2.5l. Mycket rolig vilket nog lär vara ett bra tag :-), men så småningom vill man kanske trycka in ännu mera ös.
Nu har jag ju dock ingen pejl på vad man borde göra när det blir dags. Min första ide’ är att åka in till någon verkstad i Sthlm-trakten (Furstenhoff kanske) och be dem byta chip. Men, ni som tänkt lite mer och varit mer om lite mer, har ni några förslag på vad man skulle kunna göra, eller tankar kring ämnet?
// Per
8 november, 2006 kl. 20:35 #59435Twinturbo
DeltagareHar du provat att söka? 😉
8 november, 2006 kl. 22:06 #59428STIred
DeltagareGå in här: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=search&select_forum= och sök på ecutek 😉
Finns inget som heter byta chip föresten, antingen byter du styrsystem(ECU) eller så mappar du, går iofs köra piggyback med men tror inte det är så populärt längre 😉
/r
[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————
I can live with the despair, it’s the hope that kills me
———————————————————————————-9 november, 2006 kl. 00:01 #59432Addson
Deltagaretror det blir svårt att få füstenhof att trimma bilen… det e ju en subaru återförsäljare o ingen trimm firma… Vänd dig till http://www.jrm-racing.se om du vill trimma..
mvh Adde9 november, 2006 kl. 01:07 #59429STIred
DeltagareVänd dig till http://www.jrm-racing.se om du vill trimma..mvh Adde
eller så skickar du ett PM till Addson med vad du hade tänkt o göra så fixar han fram pris åt dig 😉 😀 }(
/r
———————————————————————————-9 november, 2006 kl. 07:53 #59425simo
DeltagareHej!Har just hämtat hem en mörkgrå WRX sedan, en 06 med 2.5l. Mycket rolig vilket nog lär vara ett bra tag :-), men så småningom vill man kanske trycka in ännu mera ös.Nu har jag ju dock ingen pejl på vad man borde göra när det blir dags. Min första ide’ är att åka in till någon verkstad i Sthlm-trakten (Furstenhoff kanske) och be dem byta chip. Men, ni som tänkt lite mer och varit mer om lite mer, har ni några förslag på vad man skulle kunna göra, eller tankar kring ämnet? // Per
Innan dess kommer du att ha en massa andra saker att fundera över, nya däck, bromsar, isdäck, div oljor, förarutbilning osv…
/U – funderar mindre o kör mer 🙂
9 november, 2006 kl. 10:53 #59426Micke81
DeltagareHej!Har just hämtat hem en mörkgrå WRX sedan, en 06 med 2.5l. Mycket rolig vilket nog lär vara ett bra tag :-), men så småningom vill man kanske trycka in ännu mera ös.Nu har jag ju dock ingen pejl på vad man borde göra när det blir dags. Min första ide’ är att åka in till någon verkstad i Sthlm-trakten (Furstenhoff kanske) och be dem byta chip. Men, ni som tänkt lite mer och varit mer om lite mer, har ni några förslag på vad man skulle kunna göra, eller tankar kring ämnet? // Per
Du kan nog åka till Fürsten om du vill men jag skulle nog styra kosan till JRM och inhandla lämpliga komponenter, ett helt kit alltså. Sen är det bara ut och roa dig med nya kärran… Lycka till! Kika på deras sida för mer info. http://www.jrm-racing.se
/M
9 november, 2006 kl. 11:33 #59433Addson
DeltagareVänd dig till http://www.jrm-racing.se om du vill trimma..mvh Adde
eller så skickar du ett PM till Addson med vad du hade tänkt o göra så fixar han fram pris åt dig 😉 😀 }( /r[font FACE=”Arial” size=-2]———————————————————————————I can live with the despair, it’s the hope that kills me———————————————————————————-rödSTI
Fan vad tröttsamt… Ja det kan han göra om han vill…
Mvh Adde som e väldigt lätt retad idag..
9 november, 2006 kl. 12:15 #59427Lefty
DeltagareÄr du säljare hos JRM nu Adde?
9 november, 2006 kl. 22:13 #59434Addson
DeltagareÄr du säljare hos JRM nu Adde?
Nej men gör reklam åt ett fantastiskt företag. Tipsar mer än gärna om ecutek åt folk som vill trimma..
9 november, 2006 kl. 23:48 #59430STIred
DeltagareNej men gör reklam åt ett fantastiskt företag. Tipsar mer än gärna om ecutek åt folk som vill trimma..
Det gör jag med 😉
/r
———————————————————————————-12 november, 2006 kl. 00:56 #59436PPP
DeltagareTack för alla tips!
Jag har två funderingar kvar, om någon har några goda råd:
1: Förarutbildning (som Simo nämnde) vore både roligt och en bra ide’. Innan jag köpte bilen så kollade jag lite på detta forum och det sades något om några kurser som ordnades ibland (om jag kommer ihåg rätt). Vad finns det för förarutbildningar att gå?
2: Är det någon skillnad som man ska tänka på om man ska trimma (mappa om) 2.5 liters motorn jämför med 2-liters motorn? Jag har lite svårt att få fram det på forumet.
Jag vill också säga att jag är så gott som helt nöjd med bilen och att det här forumet var en bidragande orsak till att jag valde just den. Tack!
// Per
12 november, 2006 kl. 01:35 #59431STIred
DeltagareFörarutbildning (som Simo nämnde) vore både roligt och en bra ide’. Innan jag köpte bilen så kollade jag lite på detta forum och det sades något om några kurser som ordnades ibland (om jag kommer ihåg rätt). Vad finns det för förarutbildningar att gå?2:
Håll utkik efter SAD Jannes inlägg, det är framförallt han som håller i förarutbildningana, men sen finns ju en del träffar åka på med. Kolla på forumet under träffar, finns det nåt så lär det komma upp där.
Är det någon skillnad som man ska tänka på om man ska trimma (mappa om) 2.5 liters motorn jämför med 2-liters motorn? Jag har lite svårt att få fram det på forumet.
Ingen större skillmad egentligen, inget som du behöver tänka på. Skillnaden kommer vara att du får lite mer vrid än 2litarna. Det du behöver till ett lagom steg 1 trim är avgassystem, soppapump och mappning (ecutek är att föredra tycker jag iaf). Lägg till en laddtrycksmätare och knocklink med kanske.
/r
———————————————————————————- -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.