› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Chippa
- Detta ämne har 27 svar, 2,332 deltagare, och uppdaterades senast för 22 år, 7 månader sedan av
Todos.
-
FörfattareInlägg
-
20 februari, 2003 kl. 02:24 #80598
Floppy
DeltagareAll hjälp är bra hjälp enligt mitt tycke, men jag är ju bara en nybliven subbaägare, så vad vet jag. Själv tycker jag nog att JRM:s inlägg varit sakliga.
Det finns ju inte så många svar angående andra mappningsmetoder, vilket skulle vara intressant att höra. Tex unichip-vilka använder det, funkar det bra etc.
Ja, ja, det är ju bara vad jag tycker.
Skriv om era erfarenheter och berätta för mig.
Personligen tycker jag att ECU 3:an verkar vara ett stabilt system. Men jag kanske bara har fallit för reklamen!20 februari, 2003 kl. 07:41 #80575SecretAgentMan
DeltagareVaresig man använder ecutek, unichip, motec, link, autronic eller gems så förlitar sig alla de på sensorer.
Ett väl mappat Unichip är inte sämre än ett lika väl mappat EcuTEK – men rasar säg en luftmassemätare så strular båda systemen lika mycket…eller har EcuTEK något magiskt sätt att förbigå detta?😉
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen20 februari, 2003 kl. 07:53 #80576SecretAgentMan
DeltagareFör att förenkla det hela:
Hur man än gör det så handlar det om att ställa in styrboxen så att motorn får rätt mängd soppa, tändning och laddtryck.
Med vilket system man gör det är egentligen världsligt – det som är viktigast är att den som pillar i det VET vad han håller på med.Jag skulle kunna skaffa mig något kul från Pectel (det blir inte mycket värre än så) och få bilen att gå riktigt dåligt pga mina obefintliga kunskaper om det systemet – men en grym ecu har jag i alla fall. 😉
EcuTEK har en grym fördel i att mapparen slipper pilla med världsliga saker som tomgång, kallstarter och annat fippel, och det har en jättelik nackdel i luftmassemätaren, och att man tydligen inte kan mappa ”on the run” – utan den måste flashas, och sedan provar man (och det finns en begränsning på 100 ggr).
Jag skall sluta tjöta nu…
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen20 februari, 2003 kl. 11:22 #80583skytiskapilen
DeltagareLAST EDITED ON Feb-20-03 AT 01:20PM (GMT)
….och jag måste fortsätta.Luftmassemätaren måste ju sitta där av flera anledningar än att gå sönder Doktorn 🙂 Är inte den mer exakt tillsammans med orginal ECU eller tex EcuTek än om man kör tex Link utan luftmassemätarens output? Utan LMM måste väl Linken estimera?
EDIT: Konstiga små ord saknades eller va på fel ställe, sorry.
/Andreas
http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –20 februari, 2003 kl. 11:30 #80577SecretAgentMan
DeltagareLMM:en är kalas – om den gör det den skall utan att ramla i bitar. 😉
Linken jobbar med tryck / varv (och det gör i stort sett ALLA eftermarknadssprut) – till och med Prodrive kör så tydligen….
Det jag hängde upp mig på var det inte helt korrekta ”påhoppet” på Unichip, och jag har sett effekter av dylika angrepp på Scoobynet – för ett par år sedan stängdes det forumet ner pga en liknande situation som barkade ur helt.
Nu dräller det ju inte av säljare här, men det är nog bara en tidsfråga.
Moderatorer kommer att behövas snart, dels pga detta lilla fenomen, och att mängden posts ökar – vi har ingen idag (mig veterligen) som flyttar frågor som postas i ”fel” tråd – t.ex den här – den har ju en given plats i ”drivlina”.
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen20 februari, 2003 kl. 11:39 #80579OzO
DeltagareFloppy:
>Själv tycker jag nog att JRM:s inlägg varit sakliga.
>…
>Men jag kanske bara har fallit för reklamen!Saklig reklam? 😉
Med risk för att hi-jacka tråden… det som klubben erbjuder sponsorer är 1) Länkar på 3 ställen 2) Eget kryphål där de kan beskriva vad de gör och erbjuder 3) Nyhetssidor där de kan lägga upp allt nytt de har att erbjuda.
Detta är mer än tillräckligt för cirkus 10% standardrabatt… <- min åsikt. Forumet är främst till för våra medlemmer och inte företag. Företag är givetvis välkomna att göra inlägg men de skall vara sakliga och oberoende (rätt svårt då företag oftast måste vinkla saker och ting för att överleva) och inte innehållande säljande material.
Säljande material är extremt välkommet under sponsorsidorna! 🙂
Banners har vi diskuterat internt och inte kommit fram till nån prisbild och inte heller märkt av nåt större intresse från företag. Därför är banners rätt nedlagt… kanske dyker upp i framtiden vem vet. (Förresten så syns ju ”banners” under sponsorsidorna då man inte är inloggad)
Ett förslag jag bollar med är att ha en separat sponsoravdelning här på forumet, där sponsorer kan bolla med kunder (varför har inte företag egna forum? ;)) och där vi i styrelsen kan lägga upp nyhetsbrev och liknande som kommer in till klubbmailadresserna.
Låter det rimligt JoCCe (och ni andra)?
Maila gärna ssi@impreza.nu med era synpunkter.
Som en parantes kan nämnas att jag har hängt på bilforum i drygt 4 år (och tänker speciellt på Scoobynet) och har extremt dålig erfarenhet av företag på ”privata” forum. Scoobynet höll på att dyka under (vi snackar stämningar, mm) och i mina ögon försvann tjusningen med det efter ett par incidenter.
Så nu kan ni fortsätta dividera om OLW grillchips…
”It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”20 februari, 2003 kl. 12:42 #80584Imp
DeltagareLAST EDITED ON Feb-20-03 AT 02:19PM (GMT) by OzO (admin)
LAST EDITED ON Feb-20-03 AT 01:44 PM (GMT)>Floppy:
>>Själv tycker jag nog att JRM:s inlägg varit sakliga.
>>…
>>Men jag kanske bara har fallit för reklamen!
>
>Saklig reklam? 😉
>
>Med risk för att hi-jacka tråden… det som klubben erbjuder sponsorer
>är 1) Länkar på 3 ställen 2) Eget kryphål där de kan
>beskriva vad de gör och erbjuder 3) Nyhetssidor där de kan
>lägga upp allt nytt de har att erbjuda.
>
>Detta är mer än tillräckligt för cirkus 10% standardrabatt… <- min >åsikt.
>
>Forumet är främst till för våra medlemmer och inte företag. Företag är
>givetvis välkomna att göra inlägg men de skall vara sakliga och
>oberoende (rätt svårt då företag oftast måste vinkla saker och ting
>för att överleva) och inte innehållande säljande material.
>
>Säljande material är extremt välkommet under sponsorsidorna! 🙂
>
>Banners har vi diskuterat internt och inte kommit fram till nån
>prisbild och inte heller märkt av nåt större intresse från företag.
>Därför är banners rätt nedlagt… kanske dyker upp i framtiden vem
>vet. (Förresten så syns ju ”banners” under sponsorsidorna då man inte
>är inloggad)
>
>Ett förslag jag bollar med är att ha en separat sponsoravdelning här
>på forumet, där sponsorer kan bolla med kunder (varför har inte
>företag egna forum? ;)) och där vi i styrelsen kan lägga upp
>nyhetsbrev och liknande som kommer in till klubbmailadresserna.
>
>Låter det rimligt JoCCe (och ni andra)?
>
>Maila gärna ssi@impreza.nu med era synpunkter.
>
>Som en parantes kan nämnas att jag har hängt på bilforum i drygt 4 år
>(och tänker speciellt på Scoobynet) och har extremt dålig erfarenhet
>av företag på ”privata” forum. Scoobynet höll på att dyka under (vi
>snackar stämningar, mm) och i mina ögon försvann tjusningen med det
>efter ett par incidenter.
>
>Så nu kan ni fortsätta dividera om OLW grillchips…
>
>________________________________________
>The Blue Pile Of… Cr@p!Tror nog iofs att ett eget forum för sponsorer skulel vara värre en dom enstaka inläggen i våra posts. där kan dom ju bråka fritt å villt med varandra osv osv. skulle va iofs om man hadde regler där sponsor 1 inte får komentera inlrgg av sponsor2 osv annars skulle det bara urarta i. Sponsor 1 har fel hans företag är bara blah blah blha men vi sponsor 2 har denna lösning som blah blah ..
tycker personligen att det är trevligt om sponsorer komenterar och hjälper till med svar på frågor bara dom inte svarar.
Vi på sponsor 1 tycker att sponsor1 gör bra saker med sponsor1’s produkt. sponsor 1 produkt fungerar följande att sponsor1 gör si och så så fungerar sponsor1’s produkt såhär.. you get the point:)
Tycker JoCCe har hållt sig med god marginal innanför mina gränser.. jag kanske är partisk iofs eftersom jag blev mer eller mindre förälskad i ehm sponsor3 he he:)edit oops he he menar inte att jag blev förälskad i personen utan företaget he he.
ehm hela min text råkade bli klickbar som en länk oooooops:)20 februari, 2003 kl. 13:27 #80580OzO
Deltagare>Tror nog iofs att ett eget forum för sponsorer skulel vara värre en
>dom enstaka inläggen i våra posts. där kan dom ju bråka fritt å villt
>med varandra osv osv.
—-Egen avdelning för sponsorer/företag/nyhetsavd. skulle rensa medlemsforumet från säljande material, mm. Medlemsforumet ser jag helst som en slags FAQ och en möjlighet att växla ord med likasinnade. Det är inte en marknadsplats för företag. Däremot som jag skrev så är sakliga inlägg välkomna.
Om det skulle uppstå ”bråk” i den avdelningen, skulle berörda åka ut direkt. Webbpolisen är orubblig å sådana fall. 😉
”It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”20 februari, 2003 kl. 13:46 #80585Imp
Deltagareiofs fri konkurans lägre priser he he he:)
själva ideen med ett sponsor forum är ju inte dum dock.
21 februari, 2003 kl. 18:48 #80586Plogen
DeltagareIntressant debatt!
Tycker det är ok med leverantörer på BBS:en, så länge det hålls på en
seriös nivå utan Påhopp på andra leverantörer som inte finns på
forumet. Kan dock vara väldigt intressant och se olika företag
debattera sina produkter mot varandra. För alla som håller på med
sina bilar vill ju att det ska bli ett bra resultat. Och vad kan vara
bättre då än att kunna fråga olika företag direkt på forumet? Tror också att det går att utröna vilka som är mer eller mindre seriösa. Detta ska dock givetvis ske under en separat avdelning, så vi medlemmar vet
skillnaden mellan vad som är ”reklam” och imprezaägares egna
erfarenheter.
/Plogen
_________________________________________Subba till salu! 451 mil.. över 300 BHP..
http://bbs.impreza.nu/dcforum/DCForumID20/136.html#
_________________________________________24 februari, 2003 kl. 17:45 #80581OzO
DeltagareSom vanligt kommer det in alldeles för lite synpunkter när det väl gäller. 🙁 Tack till er som ändå har hört av er!
Ny avdelning -> &l;Sponsorer och nyheter&r;
Ni som har läst hela denna tråd vet vad som gäller för denna avdelning och vad som gäller i övriga forumet.
”It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”10 maj, 2003 kl. 16:19 #80591Todos
Deltagare>vilket är det bästa man kan göra om man vill chippa subban??
Todos
< Läs det här först.Todos Post: May-10-03 06:12 PM10 maj, 2003 kl. 16:20 #80592Todos
DeltagareTodos
Läs det här först. Todos Post May-10-03 06:12 PM -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.