› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Chiptrim
- Detta ämne har 8 svar, 1,386 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2002 kl. 14:35 #1952WandererDeltagare
Exakt vad innebär det att chiptrimma en impreza ?
Och var?, hur? gör man det och är det något annat som man helst ska uppgradera före ?//B
6 november, 2002 kl. 16:06 #48197dlehtihetDeltagareJag har hällt en påse OLW under passagerarstolen, innebär det att den är chipstrimmad då??
(* Garv *)
Nej, finns massor att läsa. Enda rådet som egentligen finns rakt igenom alla inlägg är att till varje pris undvika ”SuperChips” vilken har en förmåga att blåsa motorer till höger och vänster.
M v h
Danne
6 november, 2002 kl. 17:25 #48199WandererDeltagareOkey …
Ska ta och söka lite i forumet då 🙂Tackar!
//B
6 november, 2002 kl. 17:49 #48194SecretAgentManDeltagareSuperchips har fått lite hård kritik ja…och kanske inte helt rättvis sådan heller. Vad det ”chippet” gör är att ta bort laddtrycksspärren (ingen bra ide) och så smäller man dit en blödventil för att höja laddtrycket…
Det är inga problem att knuffa upp laddtrycket lite, bara det görs inom rimliga gränser (mao hålla sig under 1,2 bar) – det viktigaste av allt är att se till att topparna hålls i schack, man kan med fel prylar få en schysst höjning, men sanslösa trycktoppar som kan leda till spikning och hålade kolvar.
Absolut bäst är det att mappa om styrsystemet , antingen det befintliga (ecutek), eller stoppa i en ny box (link, motec, autronic) – då ser man nämligen till att soppa finns i tillräcklig mängd till det nya trycket, och att tändningen står rätt.
Som jag ser på saken…skall man ta ut mer effekt skall det göras ordentligt – och vill man få ett bra resultat skall man mappa om den, byta turbo oc soppapump (helst IC med)….men dyrt blir det.
Har man inte de ambitionerna räcker det fint med ett byte av avgassystem, och kanske en liten blödventil från Dawes för en mindre justering.
Man skall i alla fall börja med att bestämma ett slutmål med sina moddar…
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
6 november, 2002 kl. 18:09 #48198SubbaristDeltagare>Man skall i alla fall börja med att bestämma ett slutmål med sina
>moddar…Och var exakt ligger Silverpilens slutmål 😛
Subbarist javisst!
6 november, 2002 kl. 18:13 #48195SecretAgentManDeltagareWRC….fast utan restriktor?
😉
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
7 november, 2002 kl. 04:59 #48200WandererDeltagareHade tänkt mig att byta ut- och in-blåsen först.
För att sedan t.ex. fixa ECU’n …Har väl egentligen inget mål förutom att piffa till den när plånboken godtycker och med stabiliteten som första plats i prio-listan 🙂
//B
21 november, 2002 kl. 21:30 #48201lunkanDeltagareni som vet kan mappa om ECU´n? ni vet ju hur det är, man är nöjd nån vecka sen börjar man kolla efter större o roligare grejer. är ju inte så kul att köpa nya chip efter varje modifering.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #48196ExOrdisDeltagareSök på forumet på ECU, LINK och trim. Kolla i FAQ´n.
Det här är inte någon direkt ny fråga, de flesta svar finns redan.
Du måste dock ta dig tid en stund och läsa en hel del redan skrivet material. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.