- Detta ämne har 11 svar, 1,842 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av Simon.x.
-
FörfattareInlägg
-
10 juli, 2014 kl. 10:30 #32604IggeDeltagare
Hej!
Funderar på att skaffa en kylväska för stundande tysklandsresa och det skulle vara smidigt med ett uttag i skuffen.
Mina sökningar har funnit att vissa bilar har fördraget, är det bara wagon eller finns det på sedaner också?
Var hittar man kablarna i så fall?Om det inte finns fördraget kanske det finns något lämpligt att sno ifrån. Väskan i fråga drar 4A och jag vill ha den kopplad så att den inte får ström när bilen är avstängd.
Vad säger ni? 🙂
10 juli, 2014 kl. 11:29 #270986abacusDeltagareBara en snabb fundering men borde det inte kunnas bond lösas med ett heljusrelä dock så får man dra en tjockare kabel till bagaget… Tänkte mig snabbt styrström på via ignition ger flöde från plus till relä och vidare. När tändningen är av stänger relät. En extra säkring innan relät på 5 amp.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
10 juli, 2014 kl. 13:13 #270987TomKDeltagareEnklast är väl bara att dra en sån här inför resan.
http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kontakter/12-v-kontakter/ciggforlangningskabel-5-0-m-p39058
Sen är det bara att bygga något permanent.10 juli, 2014 kl. 13:19 #270989IggeDeltagareAbsolut enklast, men skönt att slippa massa sladdar vid växelspaken och så vill jag kunna ladda telefonen också 🙂
10 juli, 2014 kl. 14:59 #270994zanoiiDeltagareJag har fixat det på min och jag hade el fördragen. Om sedaner har det eller ej vet jag inte men om du sticker in handen innanför inredningen på höger sida i bagaget så känner du rätt snabbt om du har fördraget eller inte. Om det är fördraget så ligger där ett likadant uttag som sitter i ciggtändaruttaget fram.
Sen får du ev. komplettera med relä och/eller säkring.
Om det inte är fördraget så har jag för mig att man kan ta elen från kabelhärvan som stolsvärmen sitter på. Det är där det går original. (Om jag inte minns helt fel, som sagt. Läste inte så noga då det inte var aktuellt för mig.)
Uttag köper du antingen original (ebay?) för några hundra eller ett på Kjell & Co för en åttiolapp. Installeras på en grisblink.
10 juli, 2014 kl. 15:24 #270995zanoiiDeltagareDIY för Wagon: http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=1102677
Enligt denna tråd verkar det ju vara som du säger att kontakten (R32) saknas för sedan. Se även länkade kopplingsscheman. http://www.westernsubaruclub.com/smf/index.php?topic=21319.0
Har för mig att jag hade en till tråd med en DIY för sedan men hittar den inte just nu.
10 juli, 2014 kl. 16:23 #270988t1heroDeltagareBit i det sura och dra en fet kabel direkt från batteriet. Då blir följande tre projekt som du inte visste att du ville göra enkla: slutsteg till baslådan; bakmonterat batteri; Växelriktare så att du kan ladda datorn.
/alla projekt är enkla om jag slipper göra dem i den här värmen.
10 juli, 2014 kl. 16:31 #270996zanoiiDeltagarealla projekt är enkla om jag slipper göra dem i den här värmen.
Vi kan ta ett snack om det när jag står och försöker byta positionsljus i minusgrader nästa gång. 😉
I övrigt håller jag med dig. Har man inte elen fördragen så är nog din lösning det smartaste att göra.
10 juli, 2014 kl. 18:09 #270990IggeDeltagareHar redan slutsteg så matning bak är inga problem, funderar mer på var jag ska ta styrströmmen ifrån
10 juli, 2014 kl. 18:40 #270992Simon.xDeltagareHar redan slutsteg så matning bak är inga problem, funderar mer på var jag ska ta styrströmmen ifrån
Hej
Du kan ju ta styrströmmen från slutsteget använd ett relä.
Sedan tar du matarströmen från steget till ditt uttag. 😉 detta är nog det enklaste. d—0.o—b säkra av bara.. 😀Eller så kopplar du in dej på reg belysningen (om denna går på tändning på din mod) Dvs tillslag inte matning.
//Simon
10 juli, 2014 kl. 18:56 #270991IggeDeltagareDå måste jag antagligen ha stereon på för att kyla
Får kolla det, kan vara värt att veta.
Det är en tidigare ägare som dragit matning och remote så jag vet inte hur den är kopplad 😛10 juli, 2014 kl. 20:23 #270993Simon.xDeltagareDå måste jag antagligen ha stereon på för att kyla
Får kolla det, kan vara värt att veta.
Det är en tidigare ägare som dragit matning och remote så jag vet inte hur den är kopplad 😛Hej
Det är bara och testa med en multimeter eller en test penna så ser du detta (mät på steget)
Om tidigare ägare har kopplat steget så att denna har ström hela tiden detta ska den inte ha (remote) (det brukar finnas en lite led på steget som visar då den är på)
Då jag tävlade i bil ljud förr så va detta no no (separator + styrning via generator kondingar, mm) 😀
Detta vet du om du kan spela musik utan nyckel i radioläge :p
Du kan ta lastströmen från matar kabel på steg och tillslag från lysen bak (använd relä + säkringar)antar du kör med lyset på 😀
//Simon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.