› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Co
- Detta ämne har 15 svar, 1,879 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av
söder.
-
FörfattareInlägg
-
6 februari, 2014 kl. 13:11 #31798
söder
DeltagareVar och besiktade bilen idag och det gick inte så bra, COn vid 2500 varv var 2.3 någon som har ide vad det kan bero på?
6 februari, 2014 kl. 17:13 #264619Puggen
DeltagareTips är att ändra din Rubrik på tråden, så blir det lättare att få napp, om det står mer info.
Sen , vad är det för bil/modell/motor?
Generellt vad CO är och vad de innebär.
Kolmonoxid
CO bildas när syret inte räcker till under förbränningen. Höga kolmonoxidnivåer (mätt i procent av avgaserna) kan förorsakas av för fet blandning, lågt tomgångvarv, felaktig flottörnivå, igensatt luftfilter, dåligt fungerande PCV-ventil eller felaktigt inställd förgasning eller insprutning. Låga syrgasnivåer tyder på att det finns mer bränsle än som kan förbrukas med det syre som är tillgängligt. Detta kan kallas syrebrist. Lösningen är att minska mängden bränsle.
6 februari, 2014 kl. 17:25 #264610adrenalin
DeltagareDu har väl 400hk i den? Kör du catless?
Skriv gärna vad du fick för andra värden.7 februari, 2014 kl. 06:12 #264611söder
DeltagareJupp runt 400, mina värden var CO(0.3), CO2500 2.3(0.2)HC 100, Lambda 095
7 februari, 2014 kl. 13:12 #264620zacke
DeltagareLambda värdet tyder ju på för fet blandning
7 februari, 2014 kl. 13:50 #264612söder
DeltagareSå mycket har jag oxå kommit fram till är en orsak som är intressant. Fel på lamda eller syresensorn, läckage?
7 februari, 2014 kl. 22:56 #264621zacke
Deltagareläckage eller dålig lambda, har du ingen du kan låna o testa med kanske ?
Vad har du för symptom på bilen ? ryker det mycket ? svarar den dåligt på gas ?Vet inte om LMM kan ställa till det på det sättet
8 februari, 2014 kl. 07:22 #264613söder
DeltagareSka börja att kolla läckage både avgass och tryck sidan, tycker den ryker lite väl mycket men svarar inte dåligt på gas men eftersom den har tappat en del i ladd så kanske det är läckage, efter det får jag mäta upp lambdan, har kontakter så jag kan kolla värdena.
13 februari, 2014 kl. 17:05 #264614söder
DeltagareHittade en slang som inte satt fast på insuget plus en bult fattas mellan turbo och uppipen, ska fixa bulten sen blir det provmätning av avgaserna.
13 februari, 2014 kl. 23:33 #264622zacke
DeltagareTrevligt, hoppas att det löser problemet d—0.o—b
21 februari, 2014 kl. 09:01 #264615söder
DeltagareHar fixat ett läckage som jag såg, var in och mäte men fortfarande för hög co mekanikern sa att syrehalten var för hög, även lamda värdet var lite för högt,tycker mig höra ett läckage nere vid grenröret när jag varvar litte lätt fast jag såg inga tecken på läckage, ska nog byta tillbaka till det gammla grenröret.
Kan Lmm ställa till det om den är smutsig?
21 februari, 2014 kl. 09:42 #264608csjovold
DeltagareKolla i spjället om det är olja där. Isf kan det vara turbon som trycker ur sig olja. Eller vevhusventilationen. Olja kan ge märkliga avgasvärden.
21 februari, 2014 kl. 11:09 #264616söder
DeltagareMin vevhusvent går till en separat tank.
21 februari, 2014 kl. 11:34 #264609csjovold
DeltagareOk, men kolla ändå. Turbon kan vara slut ändå!
21 februari, 2014 kl. 11:36 #264617söder
DeltagareOk tackar för tipset.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
