Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    söder
    Deltagare

Var och besiktade bilen idag och det gick inte så bra, COn vid 2500 varv var 2.3 någon som har ide vad det kan bero på?

Puggen
      Deltagare

Tips är att ändra din Rubrik på tråden, så blir det lättare att få napp, om det står mer info.

Sen , vad är det för bil/modell/motor?

Generellt vad CO är och vad de innebär.

Kolmonoxid

CO bildas när syret inte räcker till under förbränningen. Höga kolmonoxidnivåer (mätt i procent av avgaserna) kan förorsakas av för fet blandning, lågt tomgångvarv, felaktig flottörnivå, igensatt luftfilter, dåligt fungerande PCV-ventil eller felaktigt inställd förgasning eller insprutning. Låga syrgasnivåer tyder på att det finns mer bränsle än som kan förbrukas med det syre som är tillgängligt. Detta kan kallas syrebrist. Lösningen är att minska mängden bränsle.

http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

adrenalin
        Deltagare

Du har väl 400hk i den? Kör du catless?
          Skriv gärna vad du fick för andra värden.

söder
          Deltagare

Jupp runt 400, mina värden var CO(0.3), CO2500 2.3(0.2)HC 100, Lambda 095

zacke
            Deltagare

Lambda värdet tyder ju på för fet blandning

söder
              Deltagare

Så mycket har jag oxå kommit fram till är en orsak som är intressant. Fel på lamda eller syresensorn, läckage?

zacke
                Deltagare

läckage eller dålig lambda, har du ingen du kan låna o testa med kanske ?
                  Vad har du för symptom på bilen ? ryker det mycket ? svarar den dåligt på gas ?

Vet inte om LMM kan ställa till det på det sättet

söder
                  Deltagare

Ska börja att kolla läckage både avgass och tryck sidan, tycker den ryker lite väl mycket men svarar inte dåligt på gas men eftersom den har tappat en del i ladd så kanske det är läckage, efter det får jag mäta upp lambdan, har kontakter så jag kan kolla värdena.

söder
                    Deltagare

Hittade en slang som inte satt fast på insuget plus en bult fattas mellan turbo och uppipen, ska fixa bulten sen blir det provmätning av avgaserna.

zacke
                      Deltagare

Trevligt, hoppas att det löser problemet d—0.o—b

söder
                        Deltagare

Har fixat ett läckage som jag såg, var in och mäte men fortfarande för hög co mekanikern sa att syrehalten var för hög, även lamda värdet var lite för högt,tycker mig höra ett läckage nere vid grenröret när jag varvar litte lätt fast jag såg inga tecken på läckage, ska nog byta tillbaka till det gammla grenröret.

Kan Lmm ställa till det om den är smutsig?

csjovold
                          Deltagare

Kolla i spjället om det är olja där. Isf kan det vara turbon som trycker ur sig olja. Eller vevhusventilationen. Olja kan ge märkliga avgasvärden.

söder
                            Deltagare

Min vevhusvent går till en separat tank.

csjovold
                              Deltagare

Ok, men kolla ändå. Turbon kan vara slut ändå!

söder
                                Deltagare

Ok tackar för tipset.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.