› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › CO 2500.. Då var det dags igen…
- Detta ämne har 12 svar, 1,610 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
15 juli, 2011 kl. 11:57 #26319
FiddeFuling
KeymasterHej på er alla glada..
Var inne hos bilprovningen på efter kontroll av avgasvärden idag.. har läst ganska mycket på forumet om tips och trix, men känner att det inte skadar att fråga en gång till =)
Värden:
CO: 0,2 (0,5)
HC: 095(100)
CO2500: 0,6(0,3)
LAMBDA: 1,01 (0,90-1,10)Och då har jag helt nytt system med 100cell race i bp från scoobyworld och nya stift.
Bilen skall annars vara original så jag är lite tveksam till att tanka E85, om det skulle vara något ”riktigt” fel, typ Lambda eller LMM. jag hoppas på att nya filter och ny olja kan fixa biffen.
Men några goa råd från er som har pillat Impreza lite mer än mig skadar inte. Är man i Göteborgs trakten så kan man få kika på den, alltid kul att pilla bil med likasinnade =)
\\ Mathias
15 juli, 2011 kl. 12:49 #226425FiddeFuling
Keymasterfasen.. glömde även nämna att jag körde på V-Power och det gjorde ingen skillnad jämfört med 95. samma värden. 🙁
15 juli, 2011 kl. 13:25 #226418nilsson
Deltagarehej jag hade samma problem med min.
sätt på original avgas hela vägen så lovar jag att den går igenom.
catten blir förmodlingen inte tillräckligt varm.15 juli, 2011 kl. 13:50 #226422Steewe
Deltagare… eller så har du inte varmkört ordentligt.. 😉
15 juli, 2011 kl. 14:55 #226420Fricke.w
Deltagare… eller så har du inte varmkört ordentligt.. 😉
Precis en 100 cellare kräver sin värme för att ens ha en chans att funka korrekt.
Men var vell gilarski här på forumet har jag för mig, som skrev att besiktningens avgasvärdes station utom hus, var på dygnet runt, så i sådana fall är de ju bara att köra en riktig rally runda på kvällen natten och värma upp allt, för att sedan åka för bi och kicka på värdena.
15 juli, 2011 kl. 15:14 #226426FiddeFuling
KeymasterJo, kan vara en ide. dock tyckte jag besiktnings killen låg på gasen en bra stund och varvade innan han läste av.. kunde jag också sagt tidigare 😛
kollade på luftfiltret idag, och det är ser långt ifrån nytt ut.
känns lite surt att behöva jaga org system när man just köpt ett helt nytt. blir nytt luftfilter och rally körning på V-power, annars får jag bita i det sura äpplet och fixa org system.
Jag borde inte oroa mig om Lambdasond eller LMM då? 😮
\\ Mathias
15 juli, 2011 kl. 16:36 #226419.zip
DeltagareJag borde inte oroa mig om Lambdasond eller LMM då? 😮
Så länge bilen känns tipp topp så borde det inte vara det som felar.
Som sagt så är en 100 cellare inte så rackarns bra då vi har rätt så stränga regler. Själv så byter jag till org. vid varje besiktning för att slippa allt onödigt.
Något som kan hjälpa att få bättre värden är att byta motorolja om den börja på bli gammal. Även en catchtank kan sänka värdet lite.15 juli, 2011 kl. 17:42 #226417Kvarnis
DeltagareEnligt övriga värden gissar jag på en banzai tur löser det ev +ny motor olja.
15 juli, 2011 kl. 18:00 #226424Gilarski
DeltagareStationen i Tagene/gbg var ’på’ men proben man sticker in i avgassystemet
gav inget utslag så jag tror de ’enablar’ den innifrån på nåt sätt 🙁Jag hade dp från scoobyworld (100 cells) På min GT och den gick igenom
utan problem (kärran stod max 10 min innan mätningen) men visst bör man
Blåsa ur systemet innan man åker in.Jag satte dit en extra cat när första besiktningen
sket sig på min Type-R + att jag körde i 10% E85 men det va samma skit.
HC hade gått ned från 225 till 170 medan co var tom sämre.
Vart rätt förbannad vi detta laget kan jag säga. Vid nästa
inreggningsförsök hade jag ökat till 25% E85, därtill körde
besiktningsmannen en runda om 2 minuter och blåste på
Som om det gällde livet, eller 0-150 km/h och sen direkt
In på mätning, alla värdena var då i princip noll.När lambda börjar åldras så kommer detta medföra att motorstyr
Får information så att bilen kommer gå fett, lambda lurar helt enkelt motorstyr.
Detta funkar inomvissa gränser innan motorlampan tänds. Så, låt oss säga
att din Lambda sensor börjat driva lite, du får nu en fet blandning vilket
Innebär att du har oförbränt bränsle i avgaserna. Stopp & belägg säger nån
nu, lambda var ju bra!! Ja så sant, men det kan bero på att du inte lyckats
få tätt när du bytte dp, dvs det sugs in syre i skarven mellan dp och avgassystemet
dp ansluter till vilket får till följd att syrehalten går upp och i sådan ’lagom’ mängd att
SBP’s prob mäter ett fint lambda men egentligen går bilen lite fett, vilket syns på
dina lite höga avgasvärden.15 juli, 2011 kl. 19:27 #226423Christian S
Deltagaredock tyckte jag besiktnings killen låg på gasen en bra stund och varvade innan han läste av..
stod han bara och torr gasade eller köre han? för det hjälper inte att bara stå och gasa utan man måste köra en sväng för att den ska bli riktigt varm, har själv råkat ut för det så därför säger jag numera alltid till dom att det sitter en racekat på den och att dom får köra ensväng för att värma upp den.
16 juli, 2011 kl. 09:43 #226427FiddeFuling
KeymasterTack alla för fin input 😀
Jo, han stod still o gasade, så man måste ”rally” köra lite då 🙂 skall lägga det på minnet.
Det skulle inte förvåna mig om den drar lite tjuv luft innan Lambdan i skarven, var ju trots allt jag själv som monterade 😛
så jag börjar med att kolla över systemet och fixa alla läckor, samt byta till nytt och fint luftfilter. fungerar inte detta så blir det ny lambda och org cat.
\\ Mathias
27 juli, 2011 kl. 12:11 #226428FiddeFuling
Keymasterbara lite info, den är nu OK! 😀
Nytt luft filter och några lite E85 + några mil motorväg innan så.
CO2500 = 0,1
\\ Mathias
27 juli, 2011 kl. 12:47 #226421Fricke.w
DeltagareGrattis 😀 hoppas du inte muttrar ur den allt för mycket bara om du kör mycket e85 in blandning, har varit med om en insident med en kompis som gjorde så, och de resulterade i 0 komp på 5ans cylinder på en BMW M3 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.