› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Cobb tuning till Forester XT
- Detta ämne har 6 svar, 2,303 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
30 mars, 2005 kl. 10:39 #2845
Boltz
DeltagareTjenare!
Nja ja, jag vet. Man är ju ingen fullärad medlem om man inte har impreza, men jag har ju en impreza fast med lite högre frigång 🙂
Har börjat vänja mig med att bilen (forester 2.5xt -05) går bra, men nu vill man liksom ha lite mer 🙂 Läste på americanska Cobb tuning att dom har ett kit till min xt ( steg 1 skulle tydligen göra 270+ Hk på US segsoppa 93 oktan, och en jädrans massa vrid ) till min kärra.
Är det nån som vet om Cobb saluförs i sverige? Vill inte köpa nåt från staterna då deras XT inte har samma el. utrustning (navi mm ).
Verkar ganska vettigt annars, med en liten handenhet som man kan lagra upp till 10 olika mappar… ska man köra bus lägger man in den, ska man köra svärmor så lägger man in ekonomivarianten
Nån som vet? Erfarenheter?:-)
30 mars, 2005 kl. 11:06 #55094Boltz
DeltagareSkillnaden mellan EU och US WRX STi är väl att USA har 2.5 liters motor? Men det är kanske 2.5 liters versionen som du menade.
Vad jag förstår så är min motor i forestern en nertrimmad version av WRX STi alá USA. ( det som ska skillja förutom programvara är: intercooler, ljuddämpare, uppipe och downpipe och vxl låda- vxl i forester är ingen rolig sak, tokutväxling i 1an och 2an)
Rent motormässigt skiljer inget mellan min svenska och jänkarnas forester xt- Det är kanske lite som DVD spelare, med olika regioner och trams x(
30 mars, 2005 kl. 11:14 #55090SecretAgentMan
Deltagare…nu är ju den prylen inställd för amerikanska förhållanden (rent teoretiskt borde det bli rätt bra med marginal mao), jag skulle hellre få bilen mappad här hemma, men jag är generellt emot färdiginställt postordertrim.
Finns inte ecutek som alternativ?
/J
30 mars, 2005 kl. 11:47 #55092LOScooby
DeltagareHej,
Lite info ang. postorder-trim och Cobb…
Cobb har ju oxa släppt en ny produkt som gör det möjligt att själv mappa bilen. Det bygger pa Access-port + en programvara som kallas StreetTuner.
Du kan da själv mappa(under förutsättning att man kan teoring om ECU-tuning) och kunna ändra efterhand som man moddar bilen.Finns ännu endast för USDM-bilar men Cobbs Europa distr. jobbar med Euro-spec subarus och kommer snart att ha StreetTunern till försäljning.
/L-O
30 mars, 2005 kl. 13:50 #55091SecretAgentMan
DeltagareEn liten brasklapp bara – att mappa själv är lurigt, det krävs en hel del förståelse för hur saker hänger ihop, och lite speciella prylar (bredbandslambda är ett måste, knocklinken räddar motorer, etc).
Men är man villig att ta risken (en motorrenoveringssnota landar utan problem på >30′)så är det klart givande.
/J
6 april, 2005 kl. 11:01 #55095Boltz
DeltagareHej igen!
Kollade lite med folket på andra sidan pölen och det är tydligen inte så vanligt med uppskrämning med Ecutec på forestern där. Men i Australien så har en firma MRT gjort en del.
Ett litet stycke trevlig läsning
http://www.mrtrally.com.au/performance/docs/MRT-Power-Kits-Forester-XT-MY04-on.pdf
:7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7
Hur skulle deras XC-kitt ställa sig emot en WRX STi? Nästan 300 kusar på hjulen och 560 Nm
Och den eviga frågan, finns det nån i Sverige som kan hjälpa en med detta? I så fall har man ju den optimala sleepern
😛
19 december, 2005 kl. 06:19 #55093Manor
DeltagareVad skiljer modellen i USA? Jag läste en annan tråd om en AEM styrenhet (tror jag det var) som inte fungerade till en svensksåld STi-05 (men USA-versionen)…så det kanske är samma problem med Forresten!!?
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.