› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Coilovers (bästa, för rimlig budget?)
- Detta ämne har 46 svar, 5,935 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
Street Perform..
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2009 kl. 22:33 #4972
Janne248
DeltagareOK, det finns en miljarderrrrrs trådar om detta, har kollat och läst lite.
Tänkte handla lite annat på Gruppe-S och såg de hade rea på Prodrive saker, och det märket inger ju lite förtroede, kanske jag är dum, men det känns bättre att lägga pengar på ett ”känt” märke än ”okänt”…
http://www.gruppe-s.com/Ben/Suspension/prodrive_coilovers/prodrive_coilovers.jpg
Prodrive Coilovers
– Inverted Shock with pillow ball mounts
– 200mm Spring length, Front 12kg Rear 10kg
– 16 Way Adjustable Dampening02-07 WRX/04 STI FREE SHIPPING $1199.00
$1199+frakt+moms+tull+?? blir väl en 15-16kkkr känns inte så farligt.
Men är tex de omåttligt populära D2 ett bättre köp, den billigare modellen för 10000:-?
Tips råd?De skall användas 99,9% i snöfritt före, på landsväg, SS och bana…
9 januari, 2009 kl. 06:43 #69574Mats
DeltagareSer ut som att det står ”Manufactured by HKS” längst ner på dem.
Är det månne så att Prodrive lånat ut sitt namn till en HKS serie? Därmed inte sagt att detta e skit men jag har lite svårt o tro att man kan få tag i ”riktiga” prodrive ben för 16.000 kr. Dessa kan säkert vara riktigt fina HKS ben men jag tror de skall jämföras med HKS och liknande märken istället för Reiger, Öhlins och andra som spelar i samma liga som Prodrives ”egna” ben.Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson9 januari, 2009 kl. 10:02 #69589specialized
DeltagareSkulle tro det är ungefär som Mats säger, de har väl lejt ut tillverkningen till HKS, som de förmodligen känner har tillräcklig nivå och kvalitet på sina prylar.
HKS gör ju även de bra ben, i prisklass upp på 30-40 K om jag inte minns fel.Min första tanke är att dessa benen är gjorda mer för mestadels aktiv körning såsom bana,gymfkhana osv. Jämfört med D2 orna.
En del av det antagandet baserar jag på springrate´n som är drygt 3 kg hårdare både bak och fram.D2: orna till motsvarande bilmodell (new age STI) kör 8.7 kg/mm fram och ~ 7 Kg bak
Att åka med 12/10 på gatan kan nog bli jobbigtJag åker med 8.9 /6.5 kg/mm i en ca 200 kg lättare GT och det är ganska stötigt bland 🙂
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg9 januari, 2009 kl. 12:43 #69597TKarlsson
DeltagareFor dom som vill köra året runt då, vad ska vi ha för ben? 🙂
Förstår att salt inte är så skoj på benen..9 januari, 2009 kl. 13:36 #69556Strat
DeltagareFor dom som vill köra året runt då, vad ska vi ha för ben? :)Förstår att salt inte är så skoj på benen..
KW Inox-line. Pallar risigt väder 😉
Jag kör bara 6/4 kg och tycker det är en bra kompromiss. 12/10 är nog bara roligt på bana…
9 januari, 2009 kl. 13:43 #69583Ubbe
DeltagareKolla så att prodrivebenen har justerbara toppmonteringar, helst även bak. Om det följer med hade jag slagit till på dom.
”Man får vad man betalar för” gäller det mesta, även fjäderben från D2 tyvärr. Vi fick läck på en dämpare efter ca. en månad/200 mil. Visserligen var supporten från streetperformance suverän och vi hade en ny dämpare hemma bara några dagar senare men mitt intryck av dämparna är att dom är just billiga.
Problemet om du handlar prodrivebenen kan ju vara om något krånglar att du blir tvungen att skicka saker fram & tillbaks över Atlanten….
Edit – sen kan man väl inte jämföra fjädertalen rakt av mellan gammel-GT och new-age? Skiljer väl en 200kg i tjänstevikt? Jag tycker standard D2 fjädrar kunde vara hårdare…
//Ubbe – Har också börjat handla igen…:9
9 januari, 2009 kl. 15:45 #69593Fransson
DeltagareKanon Janne att du tog upp detta. :* Jag är också på jakt efter liknande.
Jag mailade lite med Street Performans idag ang. D2.or så jag tänkte fylla på lite vad som sagts.Årets generation ska vara en Sport modified dämpare. Den är en uppdaterad version, mer följsam samt något tystare i dämparen.
Pris: 8995
Med klubb rabatt: 8095/Nicke
9 januari, 2009 kl. 19:09 #69557Janne248
DeltagareLite sugen på bättre grejor än orginal med prodrive fjädrar är man, och nu när bilen är avställd på vintern och används väldigt mycket till just hobby körning så känns det som det är rätt tid att kosta på coilovers, men frågan är vad man skall lägga pengarna på och om nu Ubbe säger att D2 är för mjuka och är just ”billiga” ja…. då kanske man skall öka budgeten lite och kolla på något bättre.
Som Mats skriver, såg också att det står HKS på dem, så ”äkta” Prodrive saker kansek det inte är.
Andra tips då i 15kkr klassen?
9 januari, 2009 kl. 21:47 #69575andreaswrx
DeltagareLite sugen på bättre grejor än orginal med prodrive fjädrar är man, och nu när bilen är avställd på vintern och används väldigt mycket till just hobby körning så känns det som det är rätt tid att kosta på coilovers, men frågan är vad man skall lägga pengarna på och om nu Ubbe säger att D2 är för mjuka och är just ”billiga” ja…. då kanske man skall öka budgeten lite och kolla på något bättre.Som Mats skriver, såg också att det står HKS på dem, så ”äkta” Prodrive saker kansek det inte är.Andra tips då i 15kkr klassen?
här är ett tips dock lite över 15000 men det är bra grejer och det finns delar till dom och kanon service!
ring till dom och hör står inte att det finns till subaru men han bygger om du vill ha! http://www.sellholm.se/ sen fjädring och sen coilover ben9 januari, 2009 kl. 22:06 #69558Janne248
DeltagareSellholm vet vi alla om men en budget där börjar väl på 50kkr?
Rikigt sååå rik är jag inte….än :+9 januari, 2009 kl. 22:11 #69576andreaswrx
DeltagareSellholm vet vi alla om men en budget där börjar väl på 50kkr?Rikigt sååå rik är jag inte….än :+
runt 18-20 skulle han ha för ben till en evo! så inga 50 precis…
9 januari, 2009 kl. 22:26 #69559Janne248
DeltagareAha! Kanske skall kolla läget där då…
9 januari, 2009 kl. 22:42 #69579gotte51
DeltagareHejsan!
Jag har mejlat runt till en massa företag i uk de senaste dagarna ang. Tein superstreet coilovers med upper mounts! Detta till en Sti -07Har fått massa mejl och idag fick jag det bästa erbjudandet. 11500:- inkl. frakt och moms!
Den 23:e denna månad beställer jag min uppättning:7 🙂
/Johan
9 januari, 2009 kl. 23:48 #69585alrik
DeltagareKanon Janne att du tog upp detta. :* Jag är också på jakt efter liknande.Jag mailade lite med Street Performans idag ang. D2.or så jag tänkte fylla på lite vad som sagts.Årets generation ska vara en Sport modified dämpare. Den är en uppdaterad version, mer följsam samt något tystare i dämparen.Pris: 8995Med klubb rabatt: 8095/Nicke
För 1000kr extra så får du annan skimsning på dämparna och hårdare fjädrar. Jag har en uppsättning såna som ska på bilen. Ska titta vad det är för hårdhet på grejerna.
/Mikael
10 januari, 2009 kl. 00:11 #69560Janne248
DeltagareKanon Janne att du tog upp detta. :* Jag är också på jakt efter liknande.Jag mailade lite med Street Performans idag ang. D2.or så jag tänkte fylla på lite vad som sagts.Årets generation ska vara en Sport modified dämpare. Den är en uppdaterad version, mer följsam samt något tystare i dämparen.Pris: 8995Med klubb rabatt: 8095/Nicke
Om man kikar på deras hemsida så står följande:
Subaru IMPREZA STI (Årsm.02~04)
Höjd och dämpjusterbara coilovers
Fjädertal Kg/mm: Fram: 8,7, Bak: 4,5
Är det inte väl stor skilland på fram och bak om HKS/Prodrive har 12/10kg?
8,7/4,5 är ju nästan 2:1 förhållande
Dessa coilovers finns att få i s.k. inverterad utförande. Antingen bara fram eller bara bak, eller både fram och bak. Skriv ett meddelande vid beställning vilken typ du vill ha.
Prispåslag för inverterat endast fram eller bak = 1800kr
Prispåslag för inverterat både fram och bak = 2500kr
Detta sänker den ofjädrade vikten, men för en vanlig dödlig, är det värt något?
D2 Racingsport Coilovers Generation 3!
Efter önskemål från kunder runt om i världen har följande modifieringar skett med stötdämparna:
Framdämparna är nu 15% mjukare, bakdämparna är 25% mjukare. Fjädertalen har sänkts 15-20%. I samband med detta har justeringen ändrats så det är större skillnad mellan det mjukaste och hårdaste läget på dämparen. Kolven i dämparen har ökats i dimension och är nu 44mm i diameter. Detta har medfört att hela dämparen i sig är grövre och mer pålitlig. NOK i Japan som bl.a. gör oljespärrar till HKS gör nu även oljespärrar enligt samma specifikationer till alla D2 racingsports dämpare.Vi vill poängtera att det går att få dämparna custom inställda för olika användningsområden från 1000Kr inkl. moms. Hör av er för mer information angående detta.
Det är detta Alrik pratar om gissar jag….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.