› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Coilovers (bästa, för rimlig budget?)
- Detta ämne har 46 svar, 5,935 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
Street Perform..
-
FörfattareInlägg
-
10 januari, 2009 kl. 00:54 #69586
alrik
Deltagare[k] Vi vill poängtera att det går att få dämparna custom inställda för olika användningsområden från 1000Kr inkl. moms. Hör av er för mer information angående detta.[/k]
Det är detta Alrik pratar om gissar jag….
Den sista raden var det jag pratade om. Ska springa ner i källaren och kolla på fjädertalen.
/Mikael
Edit:
fram 12 bak 8,910 januari, 2009 kl. 13:27 #69561Janne248
DeltagareKolla så att prodrivebenen har justerbara toppmonteringar, helst även bak. Om det följer med hade jag slagit till på dom.
Mailade och frågade!
10 januari, 2009 kl. 14:17 #69599tIIMMY
DeltagareJag köpte K-sport control pro coilisar och dem kör jag nu på vinter med och har haft stenkoll på dem och inte sett nåt farligt. Dem är i ungefär samma stuk som D2orna. Köpte mina för 8 tusen inkl frakt. Det var kampanj på dem så man slog ju till direkt utan att tänka efter! jag är iaf riktigt nöjd fungerar hur bra som helst 🙂
10 januari, 2009 kl. 16:05 #69590specialized
DeltagareKanon Janne att du tog upp detta. :* Jag är också på jakt efter liknande.Jag mailade lite med Street Performans idag ang. D2.or så jag tänkte fylla på lite vad som sagts.Årets generation ska vara en Sport modified dämpare. Den är en uppdaterad version, mer följsam samt något tystare i dämparen.Pris: 8995Med klubb rabatt: 8095/Nicke
Om man kikar på deras hemsida så står följande:Subaru IMPREZA STI (Årsm.02~04)Höjd och dämpjusterbara coilovers Fjädertal Kg/mm: Fram: 8,7, Bak: 4,5 Är det inte väl stor skilland på fram och bak om HKS/Prodrive har 12/10kg?8,7/4,5 är ju nästan 2:1 förhållandeDessa coilovers finns att få i s.k. inverterad utförande. Antingen bara fram eller bara bak, eller både fram och bak. Skriv ett meddelande vid beställning vilken typ du vill ha.Prispåslag för inverterat endast fram eller bak = 1800krPrispåslag för inverterat både fram och bak = 2500krDetta sänker den ofjädrade vikten, men för en vanlig dödlig, är det värt något?D2 Racingsport Coilovers Generation 3!Efter önskemål från kunder runt om i världen har följande modifieringar skett med stötdämparna:Framdämparna är nu 15% mjukare, bakdämparna är 25% mjukare. Fjädertalen har sänkts 15-20%. I samband med detta har justeringen ändrats så det är större skillnad mellan det mjukaste och hårdaste läget på dämparen. Kolven i dämparen har ökats i dimension och är nu 44mm i diameter. Detta har medfört att hela dämparen i sig är grövre och mer pålitlig. NOK i Japan som bl.a. gör oljespärrar till HKS gör nu även oljespärrar enligt samma specifikationer till alla D2 racingsports dämpare.Vi vill poängtera att det går att få dämparna custom inställda för olika användningsområden från 1000Kr inkl. moms. Hör av er för mer information angående detta. Det är detta Alrik pratar om gissar jag….
Den finns väl nästan lika många uppfattningar som utövare angående optimalt förhållande mellan fram/bak i fjäderhårdheten.
Samma gäller huruvida man ska minimera krängningen mha.stenhårda fjädrar/dämpare eller om man ska göra det med stenhårda krängare.
Finns i alla fall en bra tråd om detta på http://www.rejsa.nu
MEN de allra flesta kitten brukar väl komma med 2-3 kg hårdare fram, varvid så lågt som 4,5 bak till STI verkar konstigt.Behovet av ställbara camberplattor bak, finns det verkligen ??
Jag kan få 2-3 grader bak UTAN ställbara camberplattor.
Detta beror ju givetvis på hur utformningen av benen är gjord, men ett visst spel får man alltid.Åker själv på omshimsade D2-ben med hårdare fjädrar och är helt nöjd
Dock ska jag säga, att hade jag haft budget på 15-18 k och nästan enbart skulle använt bilen på bana,konbana mm så hade jag nog valt Prodrive/HKS-benen 🙂
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg11 januari, 2009 kl. 14:51 #69591MariaimprezaGT
Deltagarejag rekommenderar tein monoflex, där ingår top mounts!
Description:
The MONO FLEX coilover kit has been developed for entry-level competition motorsports and advanced street driving. Features include 16-way damping force adjustability (combined compression and rebound), a mono-tube internal design, pillowball upper mounts, and EDFC compatibility. There are independent adjustments for ride-height and spring pre-load settings for increased suspension tuning. The new Mono Flex also includes TEIN’s latest technological innovation, Micro Speed Valving (MSV) system, which allows the driver to feel a greater difference in damping force adjustments. Designed and developed for consumers seeking aggressive handling on the street and at the track.Additional Features:
• Steel Construction
• Mono Tube internal construction
• Inverted design for strut type front and rear
• Ride Height adjustable via threaded body and spring seats
• 16 way adjustable dampers, compression and rebound combined
• M.S.V. Technology for improved damping force adjustability
• Pillow ball upper mounts for increased steering feel
• Upper camber adjustment on front for strut type vehicles
• EDFC (Electronic Damping Force Controller) compatible
• Anodized brackets with Teflon coated shock body for heavy duty rust preventionContents of Damper Kit:
Adjustable Shock Absorber × 4 Bump Rubber × 4
Main Spring × 4 Hook Spanner × 2
Some applications include helper springs Dust Cover × 4
Pillow ball Upper Mount × 4 Instruction Manual × 1
Lower Spring Seat ×4 Sticker Sheet × 1här finns mer teknisk info om monoflex på sti 05:
http://www.tein.co.uk/installation_manual/subaru/s28.html
Kostar ca 23-24k för just den modellen. Kan bli en liten fraktkostnad till sverige med..
Manuell kör med monoflex både på bana å till vardags, åkt med han en hel del och tycker de beter sig riktigt bra!
Dock är dem lite dyrare än vad du hade tänkt dig. MEN om man jämför med dem Gotte ska köpa så är de helt klart värda de extra kronorna!
Maria
Skylifting is teh #### 😉
11 januari, 2009 kl. 14:58 #69592MariaimprezaGT
DeltagareFor dom som vill köra året runt då, vad ska vi ha för ben? :)Förstår att salt inte är så skoj på benen..
KW Inox-line. Pallar risigt väder ;)Jag kör bara 6/4 kg och tycker det är en bra kompromiss. 12/10 är nog bara roligt på bana…
hehe… kommer fortfarande ihåg när jag åkte med dig på superstage å vi skulle kyla bilen… försökte prata men gav upp för de enda jag gjorde ifrån mig var de vibrerande ljuden som man absolut inte kunde tyda till några ord 😛
Maria
Skylifting is teh #### 😉
11 januari, 2009 kl. 18:41 #69580gotte51
DeltagareKostar ca 23-24k för just den modellen. Kan bli en liten fraktkostnad till sverige med.. Dock är dem lite dyrare än vad du hade tänkt dig. MEN om man jämför med dem Gotte ska köpa så är de helt klart värda de extra kronorna!MariaSkylifting is teh #### 😉
Ja de kostar juh BARA 12.000 kronor extra mer än de jag köper 😉
12 januari, 2009 kl. 08:35 #69584Ubbe
DeltagareDen finns väl nästan lika många uppfattningar som utövare angående optimalt förhållande mellan fram/bak i fjäderhårdheten.Samma gäller huruvida man ska minimera krängningen mha.stenhårda fjädrar/dämpare eller om man ska göra det med stenhårda krängare.Finns i alla fall en bra tråd om detta på http://www.rejsa.nuMEN de allra flesta kitten brukar väl komma med 2-3 kg hårdare fram, varvid så lågt som 4,5 bak till STI verkar konstigt.Behovet av ställbara camberplattor bak, finns det verkligen ??Jag kan få 2-3 grader bak UTAN ställbara camberplattor.Detta beror ju givetvis på hur utformningen av benen är gjord, men ett visst spel får man alltid.Åker själv på omshimsade D2-ben med hårdare fjädrar och är helt nöjd Dock ska jag säga, att hade jag haft budget på 15-18 k och nästan enbart skulle använt bilen på bana,konbana mm så hade jag nog valt Prodrive/HKS-benen 🙂 Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Angående justerbara toppmonteringar bak eller inte på new-age så beror detta på vilka fälgar man kör med. Med D2-benen och orginalfälgar är det problem att få till någon vettig camber utan att det tar i fjäderbenen. Spacers är en lösning på problemet som vi kör men en snyggare lösning skulle givetvis vara att kunna ställa max camber i toppmonteringen.
Läste min tidigare post igen och den kanske är lite överdrivet negativ 🙂 Det ska sägas att vi kapade 1-2 sek. på Emmaboda efter bytet till D2’orna… Kan väl sammanfatta det såhär:
+
Bang för the bucks!
Mycket bra service från Streetperformance om man handlar där.
Funkar hyfsat på bana
Funkar hyfsat på väg
–
Kvalitet? (fick byta en dämpare efter ~200 mil, oljeläckage)
Ej justerbar toppmontering bak (vet inte hur vanligt detta är…?)
Slamrar (löses enligt Piff&Puff med smörjining, ska testa detta i vår)
Lite för mjuka (kan lösas via specialbeställning… bannar mig själv att vi inte gjorde detta)//Ubbe
12 januari, 2009 kl. 14:00 #69562Janne248
DeltagareDen sista raden var det jag pratade om. Ska springa ner i källaren och kolla på fjädertalen. /MikaelEdit:fram 12 bak 8,9
12/8,9 för en old age….. då lär det bli JÄKLIGT härt då om man får tro Strat som som 12/10 på en New age STi blir hårt.. med tanke på Type r’en är lite lättare än en new Age STi…
Kanske man skall gå på Inverted D2 custom…. då så har man service nära och ett pris på 7500+2500+1000=11kkr! Inte så farligt.
Vad är vettigt fjädertal då? 9/7?? Eller 10/8….
12 januari, 2009 kl. 15:39 #69563Janne248
DeltagareHar pratat med Streetperformance idag och den generation 3 som de har nu på hemsdain av D2’or för 7500:- finns inte längre, nu kommer en uppdaterad variant (dock ej gen 4, utan typ 3,5) som kommer att kosta 8995:- men då har vi SSI rabatt på 10%.
De skall återkomma till mig med mer info ang. 1000:- kr tillägget för dessa samt inverterade vad det kan bli att kosta.13 januari, 2009 kl. 02:51 #69587alrik
DeltagareDen sista raden var det jag pratade om. Ska springa ner i källaren och kolla på fjädertalen. /MikaelEdit:fram 12 bak 8,9
12/8,9 för en old age….. då lär det bli JÄKLIGT härt då om man får tro Strat som som 12/10 på en New age STi blir hårt.. med tanke på Type r’en är lite lättare än en new Age STi…Kanske man skall gå på Inverted D2 custom…. då så har man service nära och ett pris på 7500+2500+1000=11kkr! Inte så farligt.Vad är vettigt fjädertal då? 9/7?? Eller 10/8….
Vi får se hur hårt det blir. Men skoj kommer det nog bli när man får använda dom fullt ut. Om det blir outhärdligt att köra med eller ej får vi se om några månader 🙂
/Mikael
14 januari, 2009 kl. 09:32 #69566jeppe
DeltagareJag tycker även att man ska kolla in STD & XYZ
http://www.std.com.tw/
http://www.xyz-racing.com/Jag kommer att köpa en uppsättning till min blåa GT
Jag har inte riktigt bestämt mig men det lutar mot STD som verkar vara mycket bra grejer
Har själv klämt och känt på dessa produkter, Deras R5 dämpare med Front & Rear Pillow
Ball Top Mount verkar vara mycket bra,
Jag har mailat och frågat om Springrate på den fram och bakXYZ har 2 varianter som är intressant enligt mitt tycke
Super Sport: http://www.xyz-racing.com/coiloverkit.php?kit=coilover&class_id=0
Som är mer för gata men för race på helgerna
Racing Spec: http://www.xyz-racing.com/coiloverkit.php?kit=coilover&class_id=1
som är den hårdaste dämparen
Jag har mailat även XYZ och väntar på svar om SpringrateBåda dessa fabrikat kommer jag att börja ta in så om någon är sugen på ett
Mycket bra pris på någon av dom så skicka mig pm eller maila/ Ring14 januari, 2009 kl. 10:04 #69567jeppe
DeltagareXYZ Super Sport Springrate är Fram 8 Bak 5
Får svar på Racing Spec imorgon 🙂14 januari, 2009 kl. 14:48 #69564Janne248
DeltagareJag tycker även att man ska kolla in STD & XYZhttp://www.std.com.tw/http://www.xyz-racing.com/
Får nog kolla dem också då!
15 januari, 2009 kl. 09:39 #69568jeppe
DeltagareSTD R5 har Springrate 8 fram och 6 Bak
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.