› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › coilovers för åretrunt-bruk
- Detta ämne har 27 svar, 2,569 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
lazerx.
-
FörfattareInlägg
-
21 februari, 2005 kl. 15:56 #67633
pannan
Deltagare>Nja.
>
>Dämparen är det man kan justera på, fjädringen upplevs som
>lite stummare, men egentligen så gör man bilen
>över/underdämpad beroende på exakt hur dämparen är avstämd
>till fjädern.
>
>Att krana på så mycket det går på dämparen *kan* faktiskt
>försämra egenskaperna betydligt.
>
>Att se på en coilover med ställbar dämpning som en möjlighet
>att kunna köra bilen mjuk/hård är inte helt rätt tyvärr,
>dämparen skall vara avvägd mot fjäderkonstanten (som är just
>en konstant).
>
>/JPrecis, mångra tror att de får bättre väghållning bara de sänker bilen och ställer dämparna på det hårdaste. Det märker man rätt fort ifall bilen ”studsar” igenom kurvorna.
A och O vid fjäderbyten är att få bilen invägd på alla 4 hjulen. Likaså att kolla så hjulvinklarna är rätt.
Har kompisar som laborerat i flera år nu med coilovers på sina Porschar när de kör banträffar, och det är inte väldens lättaste sak att få rätt.
21 februari, 2005 kl. 17:19 #67626lazerx
DeltagareBilen har nu rullat ca 18k mil på dämparna som sitter monterade nu så att de ska vara i toppskick är inte att tala om…
Hursomhellst så ska de bytas eftersom missljud har uppstått och då ser jag det som en klar fördel att köpa coilovers.
Att köpa stenhårda dämpare är inte alls något jag vill ha men något lite hårdare fast i samma höjd som orginal är vad jag är ute efter.Jag är övertygad om att jag får bättre fjädring totalt sett om jag kör med AST än med nya orginaldämpare samtidigt som jag får en viss ställbarhet, så jag kan ställa om den för konbana t.ex.
Visst den fjädrar inte lika optimalt som i grundläget men mer anpassat för konbana bör det bli hoppas jag.
>Precis, mångra tror att de får bättre väghållning bara de
>sänker bilen och ställer dämparna på det hårdaste. Det märker
>man rätt fort ifall bilen ”studsar” igenom kurvorna.
>22 februari, 2005 kl. 15:33 #67634pannan
DeltagareDet jag menade med det hela är att hårdast inte alltid är bäst. För att få en optimal väghållning med coilovers får man laborera en del.
22 februari, 2005 kl. 18:49 #67627lazerx
DeltagareDet håller jag helt klart med om!
Är det ett gupp i kurvan så måste man ha fjädring för att inte bilen ska studsa från vägen…En kompromiss är alltid den enda lösningen, tyvärr
Bara att hoppas att dessa går att ställa in för en lämplig kompromiss för min vanliga körning.Nu är dämparna beställda :9
Det ska bli mycket intressant att prova dem om någon vecka, dock med vinterdäck.Engelsmännen verkar ju vara mycket nöjda med dessa dämpare, även på dåliga vägar och det ska jag undersöka snarast…
En rapport kommer senare 🙂
5 mars, 2005 kl. 17:50 #67628lazerx
DeltagareNu är dom monterade och jag är mkt nöjd!
Här är en bild på dom fina dämparna 🙂
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/ssi841/PICT1749
Som nya 😀Som det är nu så håller dom alla förväntningar jag hade på dom.
mvh Erik
7 mars, 2005 kl. 11:07 #67617Kvarnis
Deltagare🙂
29 mars, 2005 kl. 06:44 #67618nisse
Deltagarefortfarande lika nöjd?
30 mars, 2005 kl. 14:06 #67629lazerx
Deltagare>fortfarande lika nöjd?
Jo, det är jag 🙂
Har vinterdäcken på än, men det dröjer väl inte så länge innan jag ska ta å beställa nya sommardäck 🙂är du sugen på nya dämpare eller?
30 mars, 2005 kl. 15:29 #67636STi2000
DeltagareJeg har Bilstein PSS9 på min Impreza MY00 og er svært fornøyd med dem. Jeg klaget på demperene bak og fikk nye. De kitene som blir solgt nå skal være i orden.
30 mars, 2005 kl. 18:08 #67619nisse
Deltagaremer sugen på en bil då jag just sålt min gt.
men man kan ju inte hålla sig från att smida planer för det nya inköpet!
31 mars, 2005 kl. 08:20 #67630lazerx
DeltagareÄr du ute efter nya dämpare sen, så rekomenderar jag AST.
Om du vill ha en provtur är det bara höra av dig, då du är längre upp i norr 🙂/Erik – Som vill ha på sommardäcken
31 mars, 2005 kl. 09:11 #67635Fancy
DeltagareTjena läste igenom tråden lite och dom verkar ju vara kalas vad fick du betala för hela kalaset? 12000?? levtid??
Patrik
31 mars, 2005 kl. 21:09 #67631lazerx
DeltagareHej!
Jag betalade 14 225kr inkl. frakt.
Leveranstiden var inte fullt en vecka från det jag beställde till jag hade dom i garaget. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.