Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27266
    epoxxy
    Deltagare

      Vågar jag använda en mutterdragare? (+ 14mm 12-kantshylsa)

      Enl. manualen så ska bultarna lossas enl. en specifik ordning, men det står inget om dom ska lossas lite i taget? (jag ska ända plana topparna)

      #232908
      LegacyLarsa
      Keymaster

        Jag har inte gjort något sådant tidigare, men jag skulle försöka lätta på dem en i taget innan jag skulle skruva ur dom.

        /Larsa

        #232921
        epoxxy
        Deltagare

          Japp. Ska införskaffa en splitterny hylsa imorgon + kraftdragskaft (dom sitter som f*n)

          Tappade dock ur 2st “hattar” (Valve shim + valve lifter enl. manualen) ner i betonggolvet (50cm fallhöjd) 🙁 hade dock en handduk under så jag hoppas dom inte blev ovala nu bara :S

          Uppdaterar projekttråden och bilder senare ikväll/imogon förmiddag.

          #232922
          epoxxy
          Deltagare

            Gisses va bultarna satt! Men nu är dom väck!

            Dock är en lite misshandlad i skallen så den bör bytas ut.

            #232909
            FeA
            Deltagare

              Alla ska bytas då det är sträckbultar.

              #232923
              epoxxy
              Deltagare

                Alla ska bytas då det är sträckbultar.

                Konstigt att en Subarumekaniker säger att han aldrig bytt när han lyft toppar. (om inte bultarna gått sönder eller blivit skadade)

                #232913
                Turbovin
                Deltagare

                  Sträckbultar bör alltid bytas oavsett motor.

                  #232924
                  epoxxy
                  Deltagare

                    Sträckbultar bör alltid bytas oavsett motor.

                    Suck. Då kan man ju inte ens lita på en subarumek med nära 30 års certifierad erfarenhet . Längre.

                    #232917
                    TomK
                    Deltagare

                      Det är tyvärr allmänt känner att man byter alltid sträckbultar.
                      Jobbigt att vara mekaniker i 30 år och inte veta det.

                      Visst jag kom undan en gång med att återanvända bultar dock inte på en Subaru.
                      Men det är nog inget att rekomendera om man inte vill göra jobbet två gånger.

                      #232925
                      epoxxy
                      Deltagare

                        Det är tyvärr allmänt känner att man byter alltid sträckbultar.
                        Jobbigt att vara mekaniker i 30 år och inte veta det.

                        Visst jag kom undan en gång med att återanvända bultar dock inte på en Subaru.
                        Men det är nog inget att rekomendera om man inte vill göra jobbet två gånger.

                        Å där sprack troligen budgeten. Har för mig att dom kostar sin vikt i guld?

                        #232918
                        TomK
                        Deltagare

                          Vet ej vad Subaru tar för orginal.
                          ARP kostar ca 3000:- från ultramotors
                          Eller ca 170$ från importimageracing.com

                          #232911
                          GT99
                          Deltagare

                            Vet att jag läst flera trådar om detta på scoobynet och att det inte är sträck bultar och går att använda igen så länge dom inte är skadade.
                            Om det sen stämmer är en annan femma men en subaru mek bör ju veta.

                            #232919
                            TomK
                            Deltagare

                              Vet att jag läst flera trådar om detta på scoobynet och att det inte är sträck bultar och går att använda igen så länge dom inte är skadade.
                              Om det sen stämmer är en annan femma men en subaru mek bör ju veta.

                              Det kanske är vanliga bultar på sugis motorn?

                              #232912
                              GT99
                              Deltagare

                                Det kanske är vanliga bultar på sugis motorn?

                                Sökning på reuse head bolts på sn gav bland annat detta.

                                “Re-use unless there is damage on the threads, Light oil under the head to allow ease of torquing
                                Do not exceed stated figures like give them an extra 1/4 turn or +ten ft lbs; they do their job best at the correct setting.

                                Anyone who sells you a head bolt change on a Subaru engine is just running the bill up – IF they actually fit them – how would you tell?

                                Unless of course you are substantially increasing the expected power output – in which case studs every time.

                                David APi Engines / APi Impreza”

                                #232916
                                matte555
                                Deltagare

                                  Jösses… Har man jobbat som mekaniker på subaru i flera år så vet man nog vad som funkar och ej.

                                  Jag hade aldrig funderat en sec på att inte återanvända bultarna.
                                  Blir det inte tätt har du köpt billiga skit packningar eller så är inte ytorna plana.

                                  Det är tyvärr allmänt känner att man byter alltid sträckbultar.
                                  Jobbigt att vara mekaniker i 30 år och inte veta det.

                                  Visst jag kom undan en gång med att återanvända bultar dock inte på en Subaru.
                                  Men det är nog inget att rekomendera om man inte vill göra jobbet två gånger.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.