Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    nukem
    Deltagare

Besiktigade nyligen min bil. SBP killen sa att fram däcken (sommardäcken) hade slitet ojämnt där fram och han rekomenderade mig en framvagnsinställning eller vad det heter. När jag förra veckan bytade till vinterdäck så märkte jag att sommardäcken var lika sletna på inner-kanten som dom var på ytterkanten.

Fixar en framvagnsinställning detta ?

Eller är min egna tanke rätt att det bara handlar om körstil ?

GrizzlyBear
      Deltagare

Har precis samma fenomen på min bil. Fick höra av en däckkille att det troligen beror dels på min körstil 😛 och dels för högt lufttryck. Lågprofildäck slits tydligen mer på utsidorna när man har för högt tryck… Trodde det var tvärt om men det gäller bara på ”ballong-däck” fick jag lära mig.

kamikaze
        Deltagare

Ja antingen är det körstilen eller så kör du med lite dåligt tryck, däcket trycks ihop och sliter då mer på ytterkanterna eftersom sidorna är hårdare än mitten på däcket.

Edit: Grizzly verkar mer påläst än mig, jag resonerade bara lite logiskt och det va nog fel då

challe
          Deltagare

Visst kan det bero på körstil, men då hade inte däcken blivit slitna på både in och utsidan,
            mina sommarpjuks va redigt slitna i ytterkant efter en del konbanor och annat skoj i sommar, så mitt tips är att det handlar om fel däckstryck 😉

nukem
            Deltagare

Har precis samma fenomen på min bil. Fick höra av en däckkille att det troligen beror dels på min körstil 😛 och dels för högt lufttryck. Lågprofildäck slits tydligen mer på utsidorna när man har för högt tryck… Trodde det var tvärt om men det gäller bara på ”ballong-däck” fick jag lära mig.

jag vet inte riktigt vad som räknas som ”lågprofil”. Jag har orginalfälgar och ett par däck som säkerligen motsvarar orginaldäcken. Dom är inga lågprofil enligt mig. Men de är ju inga volvodäck heller med 20 centimeter gummi ut från fälgen till marken.

Säg att jag har orginaldäck ungefär på mina 17 tums sommarfälgar. Var ska däcktrycka ligga då ? Kommer ihåg jag följde anvisningarna på baksidan av Subaru manualen. Mina bakdäck sliter helt jämnt. E rätt säker på ja har olika däcktryck fram och bak (enligt manualen).

Annars kan det Mycket väl bero på körstilen 😀

nukem
              Deltagare

ska jag ha däcken hårdare eller mjukare ?

har jag lågprofil däck eller har jag inte lågprofildäck ?

challe
                Deltagare

Om du nu har org däck så bör väl det vara 215/45-17 ???? (rätta mig om jag är ute och cyklar). 🙂

Isf hade jag nog lagt mig på 2,4-2,6 fram och 2,2-2,4 bak
                  det beror lite på, en del däck kan vara hårda som hejsan i kanterna en del inte

Hoppas det kanske blir lite klarare så jag inte sölade till det ännu mer för dig 😉

rickey
                  Deltagare

Jag hade nog lagt 2,6 både fram och bak, men det är min personliga uppfattning.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.