Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5572
    killer
    Deltagare

      Är lite osäker på vad jag ska ha för däcktryck. Däcken jag har nu är 205/50 17. Har 3 bar nu men misstänker att det är för högt. Så jag skulle vara tacksam om nån kunde berätta vad det ska vara för tryck i däcken jag har nu och även när jag har bytt till 205/45 eller 215/45.

      #73765
      killer
      Deltagare

        Har hittat rätt tryck för 215/45. Kan jag köra samma i mina 205/50?

        #73763
        specialized
        Deltagare

          Har hittat rätt tryck för 215/45. Kan jag köra samma i mina 205/50?

          ”Rätt” & ”Rätt ” ???? Testa olika och kör på det som ger bäst egenskaper, men se till att det ligger inom min och max gränsen.

          / Mattias

          #73766
          killer
          Deltagare

            Det är ju iofs rätt tänkt.

            #73767
            Niklas
            Deltagare

              Tror JRM pumpade i 2.9 fram och 2.7 bak på mina, nu kan jag inte däckssiffrorna men men…

              #73764
              specialized
              Deltagare

                Det är ju iofs rätt tänkt.

                Jo, finns nog inget som kan kallas ”rätt” tryck 😉

                / M

                #73760
                bageera
                Deltagare

                  Som andra redan sagt: Jättesvårt att svara på utan att veta din körstil, , underlag, användningsområde, fabrikat, modell mm.

                  Beror ju på körstil, underlaget och en massa annat. Vid bankörning skall du med största sannolikhet börja dagen med ett lägre däcktryck, än vid vardaglig körning till och från jobbet mm.

                  Generellt borde du kunna utgå ifrån vad däckstillverkaren anger eller vad som står på lappen på b-stolpen vid förardörren och ha det som utgångpunkt, och sedan prova dig fram.
                  Själv har jag fått för mig att däckverkstäderna generellt trycker i mer luft än rekommenderat. Om min teori är rätt så skulle ju motivet isf kunna vara att bilen känns lite mer fräscht spänstig och lättstyrd med högre tryck. Om det sen ger optimalt grepp kan ju i så fall vara mera tveksamt, men det är väl å andra sidan relativt få bilägare som verkligen utnyttjar däckens grepp till det yttersta. På bana straffar sig ju dock fel däckstryck rätt ordentligt.

                  #73757
                  FeA
                  Deltagare

                    Vid bankörning skall du med största sannolikhet börja dagen med ett lägre däcktryck, än vid vardaglig körning till och från jobbet mm.

                    Nää, ska du åka bana så gör du bäst i att köra på ett HÖGRE däcktryck. 🙂

                    #73761
                    bageera
                    Deltagare

                      Hej!

                      Kan du utveckla ditt resonemang kring varför man skall höja däckstrycket inför bankörning? Vore intressant att veta. Vad tycker du är ett bra genomsnittligt utgångsvärde(kallt) på däckstrycket vid bankörning? 🙂

                      #73758
                      FeA
                      Deltagare

                        Hej!Kan du utveckla ditt resonemang kring varför man skall höja däckstrycket inför bankörning? Vore intressant att veta. Vad tycker du är ett bra genomsnittligt utgångsvärde(kallt) på däckstrycket vid bankörning? 🙂

                        För att det blir betydligt värre sidokrafter på en bana. Med lite mer luft än vad man i regel anväder för gatan så förhindrar du att däcket ”rullar” i sidled*. Du får alltså en stabilare bil och däcket slits mera ”rätt”

                        Jag kör 2,2 kalltryck på mina r-däck, vilket blir ca 2,6-2,9 varmtryck.
                        Med vanliga gatdäck så hade jag nog kört på 2,7-2,9 kalltryck.

                        *med r-däck behöver man inte ha lika mycket luft, då dom har en grymt hård sidostomme som inte ger vika lika lätt.

                        #73752
                        simo
                        Deltagare

                          Ska det verkligen vara så högt tryck i trippel8orna?

                          Mina Kumho (R-däck) kör jag 2,1 varmtryck, vilket är ungefär 1,7-1,8 kall

                          /U

                          #73749
                          Strat
                          Deltagare

                            Toyo rekommenderar 1,8-2,0 som kalltryck i R888 för bilar över 1000 kg.

                            Logga in under medlemserbjudanden och NDI. Där finns ett dokument med info om toyo r-däck. Nyttigt! 🙂

                            /Claes

                            #73750
                            Strat
                            Deltagare

                              #73755
                              Lefty
                              Deltagare

                                Jag strävade efter 2.2-2.3 i mina R888or när de var tokvarma 🙂

                                #73751
                                Strat
                                Deltagare

                                  Med 1,8 bar kalltryck hade jag ~2,1 efter en sväng i superstage. Mätte aldrig efter två vändor då det är lite läskigt att stå stilla med en apvarm bil.

                                  /Claes

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.