Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    bageera
    Deltagare

Intressant och lärorikt med sådana här jämförelser 🙂

FeA:
      Borde du inte få en onödigt hård förslitning på ytan, dvs ytan överhettas, samtidigt som du har en för kall stomme med sådana däckstryck på bana?
      Mina RE070 fick en helt felaktig förslitning (På bana) med sådana däckstryck som du nämner, åtminstone för mig. Jag är medveten om att RE070:orna inte är bandäck, men samtidigt har dom en väldigt hård stomme i jämförelse med de flesta andra gatdäck.

För mig har det funkat bättre att gå ner till runt 2.2 kallt, köra ett lugnt förstapass och långsamt arbeta upp värmen i stommen, och sedan pausa en liten stund. Därefter har jag kört fullt och i princip sett till att hålla ett däckstryck på ca 2.2 – 2.4(Varmt) under dagen. Jag tycker att däcken håll bättre, slits ”snyggare”, och jag får bättre varvtider med denna metod.

På gata har jag rätt mycket mer tryck då det känns ”goare” och man uppnår inte samma värmeutveckling/påfrestning ändå.

simo
      Deltagare

När jag körde vanliga gatdäck på bana körde jag precis som FEA skriver 2,7-2,9 kalltryck. (Detta var Eagle F1 sulor.)

/U

FeA
        Deltagare

Ska det verkligen vara så högt tryck i trippel8orna?Mina Kumho (R-däck) kör jag 2,1 varmtryck, vilket är ungefär 1,7-1,8 kall/U

Det beror på hur mycket jag kör. När jag tex var upp till Mittsverigebanan och körde så var det för mycket med 2,2, då över hettade slitbanan. Men då körde jag oxå 4 varv i stöten.

Men för en kortare bana/konbana så vart dom alldeles för mjuk med 2 i kalltryck. Passa mej betydligt bättre med 2,2.

Enligt Toyos så ska man köra 26 – 32psi, vilket blir 1,79 – 2,21bar, på en bil som väger 1000 – 1400kg.
          Då är det ”very short, max 3 laps”.

Vi får se hur det blir nu när man får på coilovers och krängare, när bilen blir styvare så kanske man får släppa lite på däcktrycket.
          De e ba å känna sej för, vad som passar bäst.

Lefty
          Deltagare

Kör ni likadant tryck fram och bak?

simo
            Deltagare

Försöker att ha 0,1bar mindre bak

/U

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.