- Detta ämne har 17 svar, 3,570 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av annala.
-
FörfattareInlägg
-
25 mars, 2012 kl. 19:08 #27936LegacyLarsaKeymaster
Vad kör folk på för däcktryck resp. storlek?
Har inhandlat en uppsättning eltejp a´ 18″ 225/40
och sökt lite på nätet, och hittat att audi-raggarna kör med allt från 2,5-3,5..Så vad kör ni andra med?
/Larsa
25 mars, 2012 kl. 19:11 #240026challeDeltagare225/35-18 2,8 runt om
25 mars, 2012 kl. 19:42 #240028VinceKeymaster225/40/18 — 2,9 runt om
25 mars, 2012 kl. 21:03 #240027Christian SDeltagareVad kör folk på för däcktryck resp. storlek?
Har inhandlat en uppsättning eltejp a´ 18″ 225/40
och sökt lite på nätet, och hittat att audi-raggarna kör med allt från 2,5-3,5..Så vad kör ni andra med?
/Larsa
har den storleken på min V70 och jag kör med 2,8 runt om.
mer än 3 ska du defenitivt inte ha.25 mars, 2012 kl. 21:52 #240022LegacyLarsaKeymasterHur funkar det med den dimensionen på Legacyn (om det är till den?), jag velar själv mellan 225 eller 215 i 40 profil i 18″, men var osäker på om 225 var för brett?
Det märker vi snart..
får mina däck i veckan så förhoppningsvis vet jag i slutet av veckan..25 mars, 2012 kl. 22:46 #240029fjarDeltagaretänkte på det när ja skulle ställa på bilen vad ska det va på
215/40-17 Dunlop SP Sport Maxx TT ? är det mycket med 2.9 runt om ?26 mars, 2012 kl. 08:42 #240032adam.b.wDeltagaremen kan överlag seja att folk kör med för mycke tryck i sina däck dom kör med på gata. gällande bana så lär de ju vara lägre tryck som gäller för att få så optimalt gräpp som möjligt då man kör hårt med bilen och däcken bli änu varmare.
kör du tex med 17 tum så är 2,4
2,5 aldeless lagom då våra bilar inte väget någonting.annars är 2,4 vad man brukar köra i en störa bil typ volvo v70 med 17″ org fälgar.
men sen är de ju en smak sak du kan ju smaksa på 3 bar om du vill. men då kan man inte förvänta sig att du kommer ha kvar egenskaperna.
gällande väghållning osv.sen får ni tänka på att trycket stiger när däcken blir varma
26 mars, 2012 kl. 12:25 #240031ArsonDeltagarePå ett par 245/40 -18 då?
26 mars, 2012 kl. 14:05 #240033adam.b.wDeltagarePå ett par 245/40 -18 då?
2,7 – 2,8
annars för er som är osäkra kan vi göra de lite enklare.
ta fälgens tum och lägg på 2 kilo altså ialla fall på 17″ 18″ det är väll vad dom flästa kör med antar jag.
detta gällande 17 samt 18 är ientligen för mcyket det med.
men de är absolut inga problem att köra med.
Detta är vad man brukar ha på en normal familjebil typ volvo eller saab kombi model sen kan man ju ta bort 0,2-0,3 beroende på vad bilen väger körsätt osv.16= 2,3
17= 2,7
18= 2,8men som sakt det står i handboken vilket tryck de ska vara i orginal = 16″
och då är de ju olika över bak och fram axel.sen ska man ju ha lägre tryck i vinter däcken än sommar.
27 mars, 2012 kl. 12:41 #240023abacusDeltagare2,7 – 2,8
annars för er som är osäkra kan vi göra de lite enklare.
ta fälgens tum och lägg på 2 kilo altså ialla fall på 17″ 18″ det är väll vad dom flästa kör med antar jag.
detta gällande 17 samt 18 är ientligen för mcyket det med.
men de är absolut inga problem att köra med.
Detta är vad man brukar ha på en normal familjebil typ volvo eller saab kombi model sen kan man ju ta bort 0,2-0,3 beroende på vad bilen väger körsätt osv.16= 2,3
17= 2,7
18= 2,8men som sakt det står i handboken vilket tryck de ska vara i orginal = 16″
och då är de ju olika över bak och fram axel.sen ska man ju ha lägre tryck i vinter däcken än sommar.
Jag kör med 215/40/17 2.6 känns sladdrigt och 2.9 blir riktigt hårt, brukar lägga mig på 2.8 men mycket beror på körstil och hur mycket man väljer för att väja för brunnslocks som är nerfällda i asfalten….
27 mars, 2012 kl. 13:42 #240034adam.b.wDeltagareJag kör med 215/40/17 2.6 känns sladdrigt och 2.9 blir riktigt hårt, brukar lägga mig på 2.8 men mycket beror på körstil och hur mycket man väljer för att väja för brunnslocks som är nerfällda i asfalten….
vad kör du för bil? jag har en Gt och kör med 2,3 fram och 2,2 bak med samma dimension som du.
då vet jag att mina däck slits i rätt takt och att bilen verkligen stannar när jag bromsar. sen att jag har fäste om man behöver väja.27 mars, 2012 kl. 13:44 #240035adam.b.wDeltagareni får ursäkta om jag rör till det för er.
jag har inte stavning eller läsning som min starka sida.
så när de gäller att förklara mig i text är inte jag den bästa. 🙁29 mars, 2012 kl. 13:08 #240024abacusDeltagarevad kör du för bil? jag har en Gt och kör med 2,3 fram och 2,2 bak med samma dimension som du.
då vet jag att mina däck slits i rätt takt och att bilen verkligen stannar när jag bromsar. sen att jag har fäste om man behöver väja.Jag kör en GT -97 kombi, om du har 215/40/17 och bara ha 2.3 och 2.2 så tycker jag att du ligger runt lägsta laget gällande däcktryck…
Testa att höja trycket till 2.8 både bak å fram, ta en runda med bilen låt däcken bli varma (som tidigare sa så stiger trycket lite när dom blir varma) Nu pratar jag inte bana utan vanlig vardagskörning och kanske någon liten snabbare kurvtagning av en rondell, men absolut inget exteremt eller våldsam hantering av bilen.
Om du kör med 215/40/17 och har 2.3 fram så kommer du nog att nöta ner däcken rätt fort på in och utsidan…..
29 mars, 2012 kl. 16:02 #240036adam.b.wDeltagareJag går efter att i en volvo v70 som väger 1700 kg och inte 13 som min gt. på volvon är de lagom med 2,7 vilket blir för hårt i min bil;-)
29 mars, 2012 kl. 16:06 #240037adam.b.wDeltagareJag går efter att i en volvo v70 som väger 1700 kg och inte 13 som min gt. på volvon är de lagom med 2,7 vilket blir för hårt i min bil;-)
gällande vilvon rekomenderas absolut inte mer.
detta lärde jag mug när jag jobbade på däck verksta.
om det tex va en s70 eller liknande sedan så körde man i max 2,6 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.