› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › dags för ny turbo? uppgradering?
- Detta ämne har 15 svar, 1,502 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
TomK.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2011 kl. 14:49 #25619
LinkanGBG
DeltagareHej, märkt de senaste att bilen skickat iväg lite rökmoln när ja startar den och igår kom det ett riktigt stort ett när kompisen var med, vi var då påväg till hans jobb (verkstad) så vi plockade bort intercoolern och fann en del olja. Så nu känns det som det är dags för en ny turbo.
Bilen i fråga är en 05 subaru impreza wrx wagon import med EJ205DW7BE Motor. har ej lyckats se vad det är för turbo som sitter i nu mer än att det är en Td04, det ända ja kan få fram när ja kollar i lista om japanska motorer är koden gällande turbon är ”14411AA522″ Kan tillägga att bilen hade tryckkoppling till skillnad mot svensk/europasålda som har annan typ.
om jag ändå ska byta turbo funderar jag nu på att skaffa en aningen större och samtidigt då mappa om osv,
för tillfället är det bara 3” avgas från turbon + Uppipe som är gjort vad jag vet. har även en boschpump fårn JRM liggandes som ej är isatt innan. sitter även exedy stage 1 koppling i bilen.
Det ni rekkomenderar vad ja läst är en td05 turbo? alternativt VF34?
vill ha en bil jag inte behöver mecka onödigt mycket med utan oljebyte var 500e mil osv men ska gärna ha bra register osv. En trevlig gatbil helt enkelt.
tacksam för svar och lite tips på vad jag i övrigt borde lägga till i inköpslistan osv.
MVH
//Henrik10 april, 2011 kl. 15:34 #222472Fricke.w
DeltagareEn del olja i intercoolern och plenum mm, kan du vanligt viss få en då, då vevhus ventilationen kan kassta ur sig rätt bra när du gasar ur grejerna, du har inte bytt olja nyligen då? och kannske över fyllt lite.
10 april, 2011 kl. 16:25 #222477LinkanGBG
Deltagarebytt olja nyligen ja men inte fyllt över, utan la mig på lagom nivå. + att den har haft problemet med rökningen ett tag innan. men kan ta och kolla en extra gång.
10 april, 2011 kl. 17:12 #222471Adam K
DeltagareAtt det är olja i IC’n är som sagt standard på en bil utan catchtank.
10 april, 2011 kl. 18:00 #222478LinkanGBG
Deltagaredet var nog inte konstigt att de pressade in mkt olja här då jag nu när ja tömde bilen på olja här hemma fick ut betydligt mer än 4 liter! hur i helv*te det har kunnat bli så mycket olja i bilen förstår jag dock inte! skandal!!!
Finns det något sätt att göra rent intercoolern från oljan eller ska ja bara låta det försvinna av sig självt?
ni får gärna svara på frågan i övrigt gällande uppgradering av motorn:)
STORT tack för svar!! besparat mig mkt vånda nu!
11 april, 2011 kl. 08:17 #222483JohanSTI
DeltagareTänkte bara flika in och säga att jag tycker en VF34 kullagrad är en extremt trevlig turbo och den hade jag valt alla dagar i veckan mot en TD05.
11 april, 2011 kl. 14:30 #222476LinkanGBG
DeltagareTänkte bara flika in och säga att jag tycker en VF34 kullagrad är en extremt trevlig turbo och den hade jag valt alla dagar i veckan mot en TD05.
motivera gärna:)
11 april, 2011 kl. 14:56 #222484JohanSTI
Deltagaremotivera gärna:)
Snabbare än TD05 i spool tycker jag, sen är det ett förjävla gött ljud i den iom att den är kullagrad (lite extra vin/tjut)
VF34 kommer bra tidigt i spoolup dessutom, och har ett bra tryck längre upp mot varvstoppet än TD05.
Jag har testat bägge, började med TD0518G och satte sedan på VF34.
11 april, 2011 kl. 15:14 #222479LinkanGBG
Deltagareokej:D tackar låter bra!
håller på att vädra intercoolern efter rengöring nu iaf får hoppas de är slut på rökpuffar nu:P
11 april, 2011 kl. 15:30 #222485JohanSTI
DeltagareOk så det blir ingen ny turbo för kärran då?
11 april, 2011 kl. 18:25 #222480LinkanGBG
DeltagareOk så det blir ingen ny turbo för kärran då?
ska se lite på det:) är riktigt sugen på det, samma med FMIC . men det plockar la på med spridare med då gissar ja på? sen mappning osv.
11 april, 2011 kl. 21:02 #222473Fricke.w
Deltagaredet var nog inte konstigt att de pressade in mkt olja här då jag nu när ja tömde bilen på olja här hemma fick ut betydligt mer än 4 liter! hur i helv*te det har kunnat bli så mycket olja i bilen förstår jag dock inte! skandal!!!
Finns det något sätt att göra rent intercoolern från oljan eller ska ja bara låta det försvinna av sig självt?
ni får gärna svara på frågan i övrigt gällande uppgradering av motorn:)
STORT tack för svar!! besparat mig mkt vånda nu!
Vill inte oroa dig i onödan, men du säger att du fyllde korekt mängd olja i bilen, men fick ut mer, nu när du hällde ur den, + att bilen ger i från sig rök puffar, har du kollat hur de står till med din kylar vätska? ja menar så inte någon av dina topp packningar gått, kolla så de inte har försvunit vatten där bara, så de är de som fylts på i oljan.
Hoppas ju så klart på att så inte är fallet 🙁11 april, 2011 kl. 21:42 #222481LinkanGBG
DeltagareVill inte oroa dig i onödan, men du säger att du fyllde korekt mängd olja i bilen, men fick ut mer, nu när du hällde ur den, + att bilen ger i från sig rök puffar, har du kollat hur de står till med din kylar vätska? ja menar så inte någon av dina topp packningar gått, kolla så de inte har försvunit vatten där bara, så de är de som fylts på i oljan.
Hoppas ju så klart på att så inte är fallet 🙁kollade vattnet såg fint ut. på nåt sätt har nog inte all gammal olja runnit ur när den byttes bara. förstår ej hur men bara de ja kan tänka mig.
ska montera dit ICn osv imorrn å märker vi hur det ligger till:)
12 april, 2011 kl. 09:43 #222474Fricke.w
DeltagareGött 😀
13 april, 2011 kl. 16:57 #222482LinkanGBG
DeltagareIntercoolern på plats igen och inga rökmoln hittils iaf:) även stabilare ladd osv.
Hur mkt ska en EJ205 ladda ochippad egentligen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.