SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor dags för ny turbo? uppgradering?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25619
    LinkanGBG
    Deltagare

      Hej, märkt de senaste att bilen skickat iväg lite rökmoln när ja startar den och igår kom det ett riktigt stort ett när kompisen var med, vi var då påväg till hans jobb (verkstad) så vi plockade bort intercoolern och fann en del olja. Så nu känns det som det är dags för en ny turbo.

      Bilen i fråga är en 05 subaru impreza wrx wagon import med EJ205DW7BE Motor. har ej lyckats se vad det är för turbo som sitter i nu mer än att det är en Td04, det ända ja kan få fram när ja kollar i lista om japanska motorer är koden gällande turbon är ”14411AA522″ Kan tillägga att bilen hade tryckkoppling till skillnad mot svensk/europasålda som har annan typ.

      om jag ändå ska byta turbo funderar jag nu på att skaffa en aningen större och samtidigt då mappa om osv,

      för tillfället är det bara 3” avgas från turbon + Uppipe som är gjort vad jag vet. har även en boschpump fårn JRM liggandes som ej är isatt innan. sitter även exedy stage 1 koppling i bilen.

      Det ni rekkomenderar vad ja läst är en td05 turbo? alternativt VF34?

      vill ha en bil jag inte behöver mecka onödigt mycket med utan oljebyte var 500e mil osv men ska gärna ha bra register osv. En trevlig gatbil helt enkelt.

      tacksam för svar och lite tips på vad jag i övrigt borde lägga till i inköpslistan osv.

      MVH
      //Henrik

      #222472
      Fricke.w
      Deltagare

        En del olja i intercoolern och plenum mm, kan du vanligt viss få en då, då vevhus ventilationen kan kassta ur sig rätt bra när du gasar ur grejerna, du har inte bytt olja nyligen då? och kannske över fyllt lite.

        #222477
        LinkanGBG
        Deltagare

          bytt olja nyligen ja men inte fyllt över, utan la mig på lagom nivå. + att den har haft problemet med rökningen ett tag innan. men kan ta och kolla en extra gång.

          #222471
          Adam K
          Deltagare

            Att det är olja i IC’n är som sagt standard på en bil utan catchtank.

            #222478
            LinkanGBG
            Deltagare

              det var nog inte konstigt att de pressade in mkt olja här då jag nu när ja tömde bilen på olja här hemma fick ut betydligt mer än 4 liter! hur i helv*te det har kunnat bli så mycket olja i bilen förstår jag dock inte! skandal!!!

              Finns det något sätt att göra rent intercoolern från oljan eller ska ja bara låta det försvinna av sig självt?

              ni får gärna svara på frågan i övrigt gällande uppgradering av motorn:)

              STORT tack för svar!! besparat mig mkt vånda nu!

              #222483
              JohanSTI
              Deltagare

                Tänkte bara flika in och säga att jag tycker en VF34 kullagrad är en extremt trevlig turbo och den hade jag valt alla dagar i veckan mot en TD05.

                #222476
                LinkanGBG
                Deltagare

                  Tänkte bara flika in och säga att jag tycker en VF34 kullagrad är en extremt trevlig turbo och den hade jag valt alla dagar i veckan mot en TD05.

                  motivera gärna:)

                  #222484
                  JohanSTI
                  Deltagare

                    motivera gärna:)

                    Snabbare än TD05 i spool tycker jag, sen är det ett förjävla gött ljud i den iom att den är kullagrad (lite extra vin/tjut)

                    VF34 kommer bra tidigt i spoolup dessutom, och har ett bra tryck längre upp mot varvstoppet än TD05.

                    Jag har testat bägge, började med TD0518G och satte sedan på VF34.

                    #222479
                    LinkanGBG
                    Deltagare

                      okej:D tackar låter bra!

                      håller på att vädra intercoolern efter rengöring nu iaf får hoppas de är slut på rökpuffar nu:P

                      #222485
                      JohanSTI
                      Deltagare

                        Ok så det blir ingen ny turbo för kärran då?

                        #222480
                        LinkanGBG
                        Deltagare

                          Ok så det blir ingen ny turbo för kärran då?

                          ska se lite på det:) är riktigt sugen på det, samma med FMIC . men det plockar la på med spridare med då gissar ja på? sen mappning osv.

                          #222473
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            det var nog inte konstigt att de pressade in mkt olja här då jag nu när ja tömde bilen på olja här hemma fick ut betydligt mer än 4 liter! hur i helv*te det har kunnat bli så mycket olja i bilen förstår jag dock inte! skandal!!!

                            Finns det något sätt att göra rent intercoolern från oljan eller ska ja bara låta det försvinna av sig självt?

                            ni får gärna svara på frågan i övrigt gällande uppgradering av motorn:)

                            STORT tack för svar!! besparat mig mkt vånda nu!

                            Vill inte oroa dig i onödan, men du säger att du fyllde korekt mängd olja i bilen, men fick ut mer, nu när du hällde ur den, + att bilen ger i från sig rök puffar, har du kollat hur de står till med din kylar vätska? ja menar så inte någon av dina topp packningar gått, kolla så de inte har försvunit vatten där bara, så de är de som fylts på i oljan.
                            Hoppas ju så klart på att så inte är fallet 🙁

                            #222481
                            LinkanGBG
                            Deltagare

                              Vill inte oroa dig i onödan, men du säger att du fyllde korekt mängd olja i bilen, men fick ut mer, nu när du hällde ur den, + att bilen ger i från sig rök puffar, har du kollat hur de står till med din kylar vätska? ja menar så inte någon av dina topp packningar gått, kolla så de inte har försvunit vatten där bara, så de är de som fylts på i oljan.
                              Hoppas ju så klart på att så inte är fallet 🙁

                              kollade vattnet såg fint ut. på nåt sätt har nog inte all gammal olja runnit ur när den byttes bara. förstår ej hur men bara de ja kan tänka mig.

                              ska montera dit ICn osv imorrn å märker vi hur det ligger till:)

                              #222474
                              Fricke.w
                              Deltagare

                                Gött 😀

                                #222482
                                LinkanGBG
                                Deltagare

                                  Intercoolern på plats igen och inga rökmoln hittils iaf:) även stabilare ladd osv.

                                  Hur mkt ska en EJ205 ladda ochippad egentligen?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.