› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Dags för nya belägg…och skivor?
- Detta ämne har 18 svar, 863 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
MickeM.
-
FörfattareInlägg
-
15 juni, 2006 kl. 09:03 #5570
Niklas
DeltagareTycker att min bromspedal går att trycka på en bit innan det börjar ta emot. Jag antar att det är förslitning av belägg och skivor som är anledningen till detta…eller?
Hur är det nu, om man köper nya skivor så skall man byta belägg. Men om du köper nya belägg så behöver du väl inte köpa nya skivor? Dock har slitsarna i mina Pagid-skivor börjat sjunga på sista versen, inte mycket djup kvar i dem. Skall man byta innan slitsarna är försvunna eller kan man fortsätta att köra med dem ett tag till med lite sämre bromsverkan?
Funderar på cryobehandlade orginalskivor från PEAN när jag byter eller finns det något lite billigare alternativ som är gott nog åt mig. Kör ju mest landsväg men händer att bilen får smaka bana och aktiv körning på mindre vägar. 🙂
Hur är det med belägg? Nu har jag Pagid blå på bilen, skall man fortsätta med dessa eller välja något annat?
I semptember blir det ett besök på Mantorp för att rasta lite inför vintern, skulle vara skönt att ha friska prylar i bilen då.
15 juni, 2006 kl. 11:02 #73686SecretAgentMan
DeltagarePedalen kan åka ned för att det är luft i systemet med. Ut och kika på beläggen istället! 🙂
Skivans tjocklek spelar roll med, men är inte slitsarna borta är det inte överdrivet mycket slitet.
/J
P.S. …kolla bak med… 😉
15 juni, 2006 kl. 11:16 #73699Niklas
DeltagareBorde byta bak, där har jag inte bytt sedan jag köpte bilen och de var inte nya då heller. 😛
Skivor och belägg bak, eventuellt belägg fram och ny vätska i systemet får det bli då. Nya skivor fram tar vi nästa år…eller nått.
Hur ser jag att det är dags att köpa nya belägg? Är det när de små (ja, jag har inte bytt till modell större ok!) klossarna på beläggen är helt borta eller finns det någon form av markering?
15 juni, 2006 kl. 12:21 #73687SecretAgentMan
DeltagareDet är ungefär en centimeter material på beläggen (tjockleken), jag brukar anse mindre än 5 mm som slut…eller dags att skaffa hem nya grejer. 🙂
Kika innan du byter, bak sliter det betydligt mindre än fram.
Men innan det handlas, kika vad som behöver bytas. 😉
/J
15 juni, 2006 kl. 12:30 #73700Niklas
DeltagareSjälvklart tittar man först, blir väl till att få av däcken för så smalt huvud har jag inte att jag kommer in i fälgen för att se. 😉
Vem säljer bra och billig 220V (helt ok om den även kan köras på 12V) mutterdragare? 😛
/N – lat it-groda
15 juni, 2006 kl. 13:14 #73695Pasi_k
DeltagareSjälvklart tittar man först, blir väl till att få av däcken för så smalt huvud har jag inte att jag kommer in i fälgen för att se. ;)Vem säljer bra och billig 220V (helt ok om den även kan köras på 12V) mutterdragare? :P/N – lat it-groda
Räkna med att du måste anväda dragskaft om du ska ha av dom ändå.
FÖr att lossa på muttern.
Sen kostar batteridrivna mellan 3-6000:-
Batteridrivna är inte bra.15 juni, 2006 kl. 13:15 #73688SecretAgentMan
DeltagareFörsök mygla genom en liten kompressor och en vanlig muttersmällare, det rockar betydligt mycket mer (inte är det överdrivet dyrt heller, jag har en liiiiiten kompressor – 25 l tank – som gör sitt jobb riktigt bra, och en snikdragare från bilbutterix*).
/J
*Biltema 😀
15 juni, 2006 kl. 13:24 #73693Mats
DeltagareJag har använt en batteridriven en gång och den funkade alldeles lysande trots -20 grader. Två batterier räckte precis till två bilar med av och påmontering av isdäck. Men den var iof sig inte billig heller.
Fick låna den av den lokala däck-krängaren. Ja minnns dock inte vad den hette.Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg15 juni, 2006 kl. 13:35 #73694pannan
DeltagareHar för mig att Pean Sweden slutat med att kryobehandla skivor.
Fast älgen 😀 Du behöver ju inte värstingskivor 😀 Du glider ju mest omkring med din Subaru jacka och låter bilen stå i en hangar 😛
15 juni, 2006 kl. 13:38 #73696Pasi_k
DeltagareJag har använt en batteridriven en gång och den funkade alldeles lysande trots -20 grader. Två batterier räckte precis till två bilar med av och påmontering av isdäck. Men den var iof sig inte billig heller.Fick låna den av den lokala däck-krängaren. Ja minnns dock inte vad den hette.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Polare var över i USA förra sommaren.
Köpte en värsting Knackare (batteridriven) , fick inte av fälgar som var dragna med 10-13Nm.
Skillnad på Plåtfälgar och Alufälgar.Bättre använda dom fåå muskler man har.
Fast flest prylar när han dör vinner juh 😀 😀 😀
15 juni, 2006 kl. 13:41 #73701Niklas
DeltagareTänker inte lägga flera tusen på detta, då får det bli kompressor och mutterknackare…och då får det blir om ett tag. Prioriterar bromsar och krängare mer än detta lyxredskap. 😛
15 juni, 2006 kl. 14:43 #73697Desen
DeltagareNu blir jag förvånad….
Trodde att lata IT miljonärer aldrig mekade själva.
Trodde att servicekillen kom hem och hämtade bilen och lämnade en lånebil. 😛 😛 😛15 juni, 2006 kl. 14:53 #73702Niklas
DeltagareDesen: Det är skillnad på IT och IT. Jag får meka själv, MatsN lämnar iväg sin bil.
15 juni, 2006 kl. 18:30 #73689Manor
DeltagareDesen: Det är skillnad på IT och IT. Jag får meka själv, MatsN lämnar iväg sin bil.
Japp, det är korrekt :-). Däremot så är jag en jäkel på att tvätta och putsa, även om jag är en amatör jämfört med Desen.
Däremot så har jag gjort några vassare meck på bilen…en gång sa t.o.m Jerry ”släng dig i väggen Alien” och ”vart är världen på väg…”.
mvh Mats N – pengar och muskler är ingen trång sektor 😀
16 juni, 2006 kl. 05:07 #73703Niklas
Deltagareen gång sa t.o.m Jerry ”släng dig i väggen Alien” och ”vart är världen på väg
Jasså, har du reglerat läget på stolsryggen? 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.