SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Dags för nya belägg…och skivor?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Tycker att min bromspedal går att trycka på en bit innan det börjar ta emot. Jag antar att det är förslitning av belägg och skivor som är anledningen till detta…eller?

Hur är det nu, om man köper nya skivor så skall man byta belägg. Men om du köper nya belägg så behöver du väl inte köpa nya skivor? Dock har slitsarna i mina Pagid-skivor börjat sjunga på sista versen, inte mycket djup kvar i dem. Skall man byta innan slitsarna är försvunna eller kan man fortsätta att köra med dem ett tag till med lite sämre bromsverkan?

Funderar på cryobehandlade orginalskivor från PEAN när jag byter eller finns det något lite billigare alternativ som är gott nog åt mig. Kör ju mest landsväg men händer att bilen får smaka bana och aktiv körning på mindre vägar. 🙂

Hur är det med belägg? Nu har jag Pagid blå på bilen, skall man fortsätta med dessa eller välja något annat?

I semptember blir det ett besök på Mantorp för att rasta lite inför vintern, skulle vara skönt att ha friska prylar i bilen då.

SecretAgentMan
      Deltagare

Pedalen kan åka ned för att det är luft i systemet med. Ut och kika på beläggen istället! 🙂

Skivans tjocklek spelar roll med, men är inte slitsarna borta är det inte överdrivet mycket slitet.

/J

P.S. …kolla bak med… 😉

Niklas
        Deltagare

Borde byta bak, där har jag inte bytt sedan jag köpte bilen och de var inte nya då heller. 😛

Skivor och belägg bak, eventuellt belägg fram och ny vätska i systemet får det bli då. Nya skivor fram tar vi nästa år…eller nått.

Hur ser jag att det är dags att köpa nya belägg? Är det när de små (ja, jag har inte bytt till modell större ok!) klossarna på beläggen är helt borta eller finns det någon form av markering?

SecretAgentMan
          Deltagare

Det är ungefär en centimeter material på beläggen (tjockleken), jag brukar anse mindre än 5 mm som slut…eller dags att skaffa hem nya grejer. 🙂

Kika innan du byter, bak sliter det betydligt mindre än fram.

Men innan det handlas, kika vad som behöver bytas. 😉

/J

Niklas
            Deltagare

Självklart tittar man först, blir väl till att få av däcken för så smalt huvud har jag inte att jag kommer in i fälgen för att se. 😉

Vem säljer bra och billig 220V (helt ok om den även kan köras på 12V) mutterdragare? 😛

/N – lat it-groda

Pasi_k
              Deltagare

Självklart tittar man först, blir väl till att få av däcken för så smalt huvud har jag inte att jag kommer in i fälgen för att se. ;)Vem säljer bra och billig 220V (helt ok om den även kan köras på 12V) mutterdragare? :P/N – lat it-groda

Räkna med att du måste anväda dragskaft om du ska ha av dom ändå.
                FÖr att lossa på muttern.
                Sen kostar batteridrivna mellan 3-6000:-
                Batteridrivna är inte bra.

SecretAgentMan
                Deltagare

Försök mygla genom en liten kompressor och en vanlig muttersmällare, det rockar betydligt mycket mer (inte är det överdrivet dyrt heller, jag har en liiiiiten kompressor – 25 l tank – som gör sitt jobb riktigt bra, och en snikdragare från bilbutterix*).

/J

*Biltema 😀

Mats
                  Deltagare

Jag har använt en batteridriven en gång och den funkade alldeles lysande trots -20 grader. Två batterier räckte precis till två bilar med av och påmontering av isdäck. Men den var iof sig inte billig heller.
                    Fick låna den av den lokala däck-krängaren. Ja minnns dock inte vad den hette.

Mats GBG
                    Regionsansvarig Göteborg

pannan
                    Deltagare

Har för mig att Pean Sweden slutat med att kryobehandla skivor.

Fast älgen 😀 Du behöver ju inte värstingskivor 😀 Du glider ju mest omkring med din Subaru jacka och låter bilen stå i en hangar 😛

Pasi_k
                      Deltagare

Jag har använt en batteridriven en gång och den funkade alldeles lysande trots -20 grader. Två batterier räckte precis till två bilar med av och påmontering av isdäck. Men den var iof sig inte billig heller.Fick låna den av den lokala däck-krängaren. Ja minnns dock inte vad den hette.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Polare var över i USA förra sommaren.
                        Köpte en värsting Knackare (batteridriven) , fick inte av fälgar som var dragna med 10-13Nm.
                        Skillnad på Plåtfälgar och Alufälgar.

Bättre använda dom fåå muskler man har.

Fast flest prylar när han dör vinner juh 😀 😀 😀

Niklas
                        Deltagare

Tänker inte lägga flera tusen på detta, då får det bli kompressor och mutterknackare…och då får det blir om ett tag. Prioriterar bromsar och krängare mer än detta lyxredskap. 😛

Desen
                          Deltagare

Nu blir jag förvånad….
                            Trodde att lata IT miljonärer aldrig mekade själva.
                            Trodde att servicekillen kom hem och hämtade bilen och lämnade en lånebil. 😛 😛 😛

Niklas
                            Deltagare

Desen: Det är skillnad på IT och IT. Jag får meka själv, MatsN lämnar iväg sin bil.

Manor
                              Deltagare

Desen: Det är skillnad på IT och IT. Jag får meka själv, MatsN lämnar iväg sin bil.

Japp, det är korrekt :-). Däremot så är jag en jäkel på att tvätta och putsa, även om jag är en amatör jämfört med Desen.

Däremot så har jag gjort några vassare meck på bilen…en gång sa t.o.m Jerry ”släng dig i väggen Alien” och ”vart är världen på väg…”.

mvh Mats N – pengar och muskler är ingen trång sektor 😀

Niklas
                                Deltagare

en gång sa t.o.m Jerry ”släng dig i väggen Alien” och ”vart är världen på väg

Jasså, har du reglerat läget på stolsryggen? 😛

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.