SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Dålig centrering av ratt.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Fancy
    Deltagare

Tjena!
      har ett litet annorlund problem ratten drar åt vänster. Har både provat sommardäck och vinterdäck ingen skillnad. har även gjort en hjulinställning ingen skillnad. det påverkar inte min körning så mycket men det är väldigt irreterande. Servicepersonalen på 10 000 mila servicen sa inte heller något. Någon som har något tips på vad det kan vara???

Patrik

Strat
      Deltagare

Dom måste ha slarvat på hjulinställningen då. Åk tillbaka och säg att du vill ha ratten rak (självklart).

Beror på att toe-vinklarna är olika vä hö.

Fancy
        Deltagare

OK tackar för svaret skall man poängtera att den driver på alla fyra när du gör en hjulinställning verkar som att många inte vet om det.

Patrik

b20mannen
          Deltagare

>Beror på att toe-vinklarna är olika vä hö.

Va? Är det sant?
            Är inte det en udda lösning?

Jag vet att en Volvo 740 med sin stela bakvagn brukar ha 2-3 centimeter offset mellan framvagn och bakvagn, för att kompensera för vridningen i bakaxeln/kardan.

Men varför har Subarun olika TOE hö/vä?

Förresten: Var hittar man rekommenderade hjulvinklar på bilen?
            (MY98)

En kommentar angående ocentrerad ratt: Om man har lite kraftigare TOE-out så brukar det generellt leda till att centreringen av ratten påverkas mer av viktfördelning i bilen, tryck i däcken, och lutning på vägbanan.

Kan löna sig att vänta med hjulinställningen innan man har kört bilen på helt plant underlag. Typ räcerbana, flygplats, övningsbana.
            För landsvägen är ju oftast konvex. Och lutar en del. Tror det har med vattenavrinning att göra.

Strat
            Deltagare

>>Beror på att toe-vinklarna är olika vä hö.
              >
              >Va? Är det sant?
              >Är inte det en udda lösning?
              >

Dom ska naturligtvis vara lika på båda sior 😉 Om dom inte är det sitter ratten snett då bilen går rakt. Det var det jag menade, men när jag läser igen så börjar jag undra om jag missförstod problemet?

b20mannen
              Deltagare

>Dom ska naturligtvis vara lika på båda sior 😉 Om dom inte är
                >det sitter ratten snett då bilen går rakt. Det var det jag
                >menade, men när jag läser igen så börjar jag undra om jag
                >missförstod problemet?

Pust! Blev rädd där ett tag. 🙂

Andra orsaker till att det drar snett då: Fjäderbrott, trasig bussning, snett chassi, böjda stag…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.