SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dålig idé att koppla bort batteriet en stund??

• Detta ämne har 12 svar, 1,113 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av Vio.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Vio
    Deltagare

Hej allihopa!

Har en dum fråga, igår kopplade jag bort batteriet i min Impreza GT -99, för en lättare rengöring av kabelskor samt kylarvattens-indikator-tratt (eller vad det heter), idag gick bilen som en påse nötter.. Kan detta bero på att ECUn blivit nollställd så jag måste koppla ur batteriet igen och göra en inställning av ECUn? (En sån där man låter den stå på tomgång tills den är varm, sedan råkör med den i uppförsbacke)

Kan en atmosfärisk dump ställa till problem i det här läget?
      (Alla planer i världen på att byta tillbaka till original inom den närmaste framtiden..)

Tacksam för svar!! /Vio

Palm
      Deltagare

Jag hade min stående utan batteriet inkopplat i en vecka nyligen utan minsta problem efteråt, min är även unichippad om det nu spelar någon roll i sammanhanget.

Manor
        Deltagare

Ja, inte ska bilen gå dåligt för att du kopplar bort batteriet…det måste vara något annat som strular.

IMPREZA FOREVER
          Deltagare

Hej allihopa!Har en dum fråga, igår kopplade jag bort batteriet i min Impreza GT -99, för en lättare rengöring av kabelskor samt kylarvattens-indikator-tratt (eller vad det heter), idag gick bilen som en påse nötter.. Kan detta bero på att ECUn blivit nollställd så jag måste koppla ur batteriet igen och göra en inställning av ECUn? (En sån där man låter den stå på tomgång tills den är varm, sedan råkör med den i uppförsbacke)Kan en atmosfärisk dump ställa till problem i det här läget?(Alla planer i världen på att byta tillbaka till original inom den närmaste framtiden..)Tacksam för svar!! /Vio

Vatten fungerar alltid bra vid rengöring men man kan få lite konsekvenser då det leder ström.
            Har du kompressor och tryck luft så blås ur tändhattarna och alla andra kontakter å don och kör motorn varm så ordnar det sig med blommorna & fukten under din motorhuv 🙂
            Tryckluft fixar det mesta med olika verktyg!

BACKTÄVLING I JÄRVSÖ 2007
            http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album669

Vio
            Deltagare

Det kan inte vara så att om ECUn nollställs och man sedan kör snällt och försiktigt så kan det bli som det blivit?

Vio
              Deltagare

Använde inget vatten alls, utan T-röd, för att det avdunstar snabbt.. Dessutom var det juh typ 100 grader ute i solen häromdagen..;)

Ska jag blåsa ur ALLA kontakter med tryckluft???

Niklas
                Deltagare

Om bilen varit strömlös mer än 30min så gäller följande vid uppstart: låt bilen stå på tomgång i 15 minuter för att tomgången skall ställa in sig. Därefter, ut och gasa som vanligt.

Vio
                  Deltagare

Okay… 🙂

Då får jag göra om det där en gång till då.. Har dock hört att tomgången ska börja på runt 2000 rpm, och stabilisera sig allteftersom? Min började på runt 1400…

Niklas
                    Deltagare

Min brukar börja runt 1500 och vandra neråt till strax under 1000. Man hör tydligt när ECUn sänker tomgångsvarvet, brukar bli några 100rpm per gång. Är väl 2-4 sänkningar innan den stabiliseras på rätt.

Som jag skrev, rör INTE gaspedalen eller något sånt. Vrid om nyckel och gå därifrån.

Vio
                      Deltagare

Okay.. Läste ju också det i den där tråden, men dock inte förrän EFTER jag hade haft batteriet urkopplat och startat bilen och allt det där, så jag gjorde ju självklart fel första gången, i och med att det inte var meningen att nollställa ECUn..

Förresten, det är ingen som har en bild på hur den där kabelhärvan och det där under mattan på passagerarsidan SKA se ut om det inte är något chip i den?
                        Vill kontrollera så det inte sitter något obehörigt i den..

Vio
                        Deltagare

Då vart ECUn nollad och inkörd igen och bilen går som innan.. 🙂

Dock fortfarande inte helt bra, men hon ska ju in på verkstad.. 😉

Tack för alla goda råd och all hjälp allihopa! :7

Nano
                          Deltagare

skönt det ordnade sig.

Jag hade ju oxå nått liknande skummt problem efter min service:

http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=16430&mesg_id=16430&listing_type=search

Har även hänt nån gång att jag nollat datorn, men inte haft möjlighet att stå med bilen på i tomgång en stund. Det har inte varit några som helst problem. Så varför det kan spöka ibland är ju lustigt?

MVH

Mårten

Vio
                            Deltagare

Det är därför man säger att alla bilar är en hon..

Det är omöjligt att låta bli att pilla med Henne..

Hon kräver att se bra ut..

Hon reagerar inte likadant varje gång..

Hon är otroligt krävande, i tid, pengar och omtanke..

Och det spelar ingen roll om man gör allting precis rätt, Hon kan få för sig att bråka med en ändå..

Jag är glad att jag är kvinna, så det anses helt normalt att jag är ihop med en man.. 😉

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.