SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Dåliga avgasvärden

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23763
    Gystompa
    Deltagare

      Har som sagt knepiga avgasvärden och får 2:or på besiktning pga detta. Var in idag och gjorde efterkontroll men den gick ej igenom. Men ska börja från början.

      Besiktning den 22/6

      Avgasvärden:
      CO=3,5 (0,5) HC= 239 (100) CO 2500= 0,0 (0,3) LAMBDA= 1,07 (0,90-1,10)

      Då körde jag med Simtek och tänkte att det hade säkert med mappens inställningar att göra så jag bytte tillbaka till Org ECU och kör med det tills vidare.

      Besiktning idag den 20/7

      CO=0,0 (0,5) HC= 066 (100) CO 2500= 2,8 (0,3) LAMBDA= 0,92 (0,90-1,10)

      Alltså, tomgånsvärdena blev bra av att byta tillbaka till Org ECU men istället så blev CO 2500 åt pipan istället som i sin tur var ok med Simtek.

      Har någon haft nå liknande probs eller kan tro sig veta vad det kan va?

      Avgas systemet jag har är 3 tums eftermarknads från England, minns ej fabrikat, däremot är racekatten inköpt i Sverige och det är en 100 cells.

      Kan tillägga att jag kör med öppen dumpventil.

      Och bilen är en sen 96as Sti med EJ20K motorn

      #205495
      Gystompa
      Deltagare

        Har vart i kontakt med dom som sålde racekissen till mig nu. Då jag tänkte försöka reklamera den.
        Dom tyckte jag skulle kontrollera så det verkligen är katalysatorn som är paj.

        Hur fasen gör man det på nåt annat vis än att mäta avgasvärden så som dom gör på bilprovningen?

        #205492
        Turbovin
        Deltagare

          Du har inte provat att byta till originaldump? Och du har provat byta lambdasond antar jag? Jag fick heldåliga avgasvärden när den gav upp. Och universal funkar bara skit.

          #205496
          Gystompa
          Deltagare

            Ska prova det med först. Får jag en 3:e ombesiktning blir det definitivt nya pipor. Och köra upp besiktningsprotokollen i rööva på firman som sålde katten 🙂

            #205489
            Kvarnis
            Deltagare

              Byt motor olja, kolla efetr avgas läkage, spetsa me e85.
              0.92 i lambda är hyfsat rikt vilket soppa tryck kör du med?
              Blanda i en 10-20% E85 och ny olja så är du nog grön, alt så är din lambda sond fubar.
              Vill minnsa nå liknnade på en av mina bilar för några år sedan.

              #205497
              Gystompa
              Deltagare

                Oljan har gått ca 150 mil sen service. Avgasläckage har jag tittat efter utan att hittat nåt.

                Soppatrycket antar jag är vad det ska va original, soppapumpen är dock utbytt.

                Lamda värdena varierade mellan juni – juli besiktningarna. Ska montera på org dump + stoppa in en insats jag har med till systemet + lite E85. Går den inte igenom då lär det börja inhandlas grejjer 🙂

                #205490
                Kvarnis
                Deltagare

                  Bytt pump med org.regulator är inte alltid lcykat…org.fpr kan få fnat pga ökat flöde/tryck.
                  Men luktar lambda sond lång väg om jag ska vara ärlig

                  #205498
                  Gystompa
                  Deltagare

                    OK. tittade lite på en engelsk sida vad en sån där jäkel går lös på

                    Undra om det är lika lamda på samtliga versioner eller om dom skiljer sig åt. Enligt sidan har dom till v5+v6 och jag har ju naturligtvis en v3 🙂

                    Fast nu när jag kikar på Graham Goode så ska det va lika från 9/96.. vad är mest trovärdigt?

                    #205493
                    Turbovin
                    Deltagare
                      #205499
                      Gystompa
                      Deltagare

                        Ok. är det en betrodd säljare? Det står lite olika lite här o där nämligen 🙂

                        #205494
                        Turbovin
                        Deltagare

                          Roger Clark Motorsport är garanterat en av de mest seriösa aktörerna i Subaru-branschen. Du har väl inte missat gobstoppern 😉

                          #205500
                          Gystompa
                          Deltagare

                            hehe ok. det har jag nog missat isf. Anledningen att man blir osäker är för att det står ett artikelnr på ena stället och på nästa står det ett helt annat. Men det kan va att dom ersätts av varandra.

                            Men då borde denna pass även en v3 alltså?

                            http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=5637&cat=96&sub=97&sec=142&var=47&dc=y&gen=&searchKey=

                            #205501
                            Gystompa
                            Deltagare

                              hmm så vad ska man tro då gott folk?
                              gambla lite o köpa den som jag länkat till eller ska man köra på roger clarks som Turbovin länkat?
                              Need some assistance 🙂

                              #205491
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Skulle nog köp en ersättning lambda via bosch klar billigare vill jag minnas.
                                Men det är mer mek etc.

                                Är nog inga problem att handla den du länkat till men är det billigare?

                                #205502
                                Gystompa
                                Deltagare

                                  Har för mig den jag länkade till va runt 40 pund billigare.
                                  Ska va Subaru Org bägge av dom enligt sidorna

                                  Frågan är ju om det ska va lika ändå eftersom det står på japanese imports car att det är specifikt till v5-v6, men det kan ju va att dom skrivit fel med?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.