› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Dåliga avgasvärden
- Detta ämne har 15 svar, 1,304 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Gystompa.
-
FörfattareInlägg
-
20 juli, 2010 kl. 14:57 #23763
Gystompa
DeltagareHar som sagt knepiga avgasvärden och får 2:or på besiktning pga detta. Var in idag och gjorde efterkontroll men den gick ej igenom. Men ska börja från början.
Besiktning den 22/6
Avgasvärden:
CO=3,5 (0,5) HC= 239 (100) CO 2500= 0,0 (0,3) LAMBDA= 1,07 (0,90-1,10)Då körde jag med Simtek och tänkte att det hade säkert med mappens inställningar att göra så jag bytte tillbaka till Org ECU och kör med det tills vidare.
Besiktning idag den 20/7
CO=0,0 (0,5) HC= 066 (100) CO 2500= 2,8 (0,3) LAMBDA= 0,92 (0,90-1,10)
Alltså, tomgånsvärdena blev bra av att byta tillbaka till Org ECU men istället så blev CO 2500 åt pipan istället som i sin tur var ok med Simtek.
Har någon haft nå liknande probs eller kan tro sig veta vad det kan va?
Avgas systemet jag har är 3 tums eftermarknads från England, minns ej fabrikat, däremot är racekatten inköpt i Sverige och det är en 100 cells.
Kan tillägga att jag kör med öppen dumpventil.
Och bilen är en sen 96as Sti med EJ20K motorn
23 juli, 2010 kl. 12:24 #205495Gystompa
DeltagareHar vart i kontakt med dom som sålde racekissen till mig nu. Då jag tänkte försöka reklamera den.
Dom tyckte jag skulle kontrollera så det verkligen är katalysatorn som är paj.Hur fasen gör man det på nåt annat vis än att mäta avgasvärden så som dom gör på bilprovningen?
23 juli, 2010 kl. 12:29 #205492Turbovin
DeltagareDu har inte provat att byta till originaldump? Och du har provat byta lambdasond antar jag? Jag fick heldåliga avgasvärden när den gav upp. Och universal funkar bara skit.
23 juli, 2010 kl. 12:40 #205496Gystompa
DeltagareSka prova det med först. Får jag en 3:e ombesiktning blir det definitivt nya pipor. Och köra upp besiktningsprotokollen i rööva på firman som sålde katten 🙂
23 juli, 2010 kl. 15:44 #205489Kvarnis
DeltagareByt motor olja, kolla efetr avgas läkage, spetsa me e85.
0.92 i lambda är hyfsat rikt vilket soppa tryck kör du med?
Blanda i en 10-20% E85 och ny olja så är du nog grön, alt så är din lambda sond fubar.
Vill minnsa nå liknnade på en av mina bilar för några år sedan.23 juli, 2010 kl. 20:57 #205497Gystompa
DeltagareOljan har gått ca 150 mil sen service. Avgasläckage har jag tittat efter utan att hittat nåt.
Soppatrycket antar jag är vad det ska va original, soppapumpen är dock utbytt.
Lamda värdena varierade mellan juni – juli besiktningarna. Ska montera på org dump + stoppa in en insats jag har med till systemet + lite E85. Går den inte igenom då lär det börja inhandlas grejjer 🙂
23 juli, 2010 kl. 21:01 #205490Kvarnis
DeltagareBytt pump med org.regulator är inte alltid lcykat…org.fpr kan få fnat pga ökat flöde/tryck.
Men luktar lambda sond lång väg om jag ska vara ärlig23 juli, 2010 kl. 21:10 #205498Gystompa
DeltagareOK. tittade lite på en engelsk sida vad en sån där jäkel går lös på
Undra om det är lika lamda på samtliga versioner eller om dom skiljer sig åt. Enligt sidan har dom till v5+v6 och jag har ju naturligtvis en v3 🙂
Fast nu när jag kikar på Graham Goode så ska det va lika från 9/96.. vad är mest trovärdigt?
23 juli, 2010 kl. 22:01 #205493Turbovin
DeltagareVerkar va samma V3-V6
http://www.rogerclarkmotorsport.co.uk/shop_detail.asp?productID=2429
23 juli, 2010 kl. 22:12 #205499Gystompa
DeltagareOk. är det en betrodd säljare? Det står lite olika lite här o där nämligen 🙂
23 juli, 2010 kl. 22:23 #205494Turbovin
DeltagareRoger Clark Motorsport är garanterat en av de mest seriösa aktörerna i Subaru-branschen. Du har väl inte missat gobstoppern 😉
23 juli, 2010 kl. 22:28 #205500Gystompa
Deltagarehehe ok. det har jag nog missat isf. Anledningen att man blir osäker är för att det står ett artikelnr på ena stället och på nästa står det ett helt annat. Men det kan va att dom ersätts av varandra.
Men då borde denna pass även en v3 alltså?
2 augusti, 2010 kl. 07:32 #205501Gystompa
Deltagarehmm så vad ska man tro då gott folk?
gambla lite o köpa den som jag länkat till eller ska man köra på roger clarks som Turbovin länkat?
Need some assistance 🙂2 augusti, 2010 kl. 07:37 #205491Kvarnis
DeltagareSkulle nog köp en ersättning lambda via bosch klar billigare vill jag minnas.
Men det är mer mek etc.Är nog inga problem att handla den du länkat till men är det billigare?
2 augusti, 2010 kl. 07:41 #205502Gystompa
DeltagareHar för mig den jag länkade till va runt 40 pund billigare.
Ska va Subaru Org bägge av dom enligt sidornaFrågan är ju om det ska va lika ändå eftersom det står på japanese imports car att det är specifikt till v5-v6, men det kan ju va att dom skrivit fel med?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.