SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dåliga CO-avgasvärden

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    backfeed
    Deltagare

Jag var in på 11.250-milaservice med min -99 GT idag och på min begäran kollade de även avgasvärden (jag ska besikta om en vecka). CO-värdena visade sig vara dåliga, de tog ut kärran på en sväng men efteråt var det inte så hemskt mycket bättre.

Tomgången låg väl uppåt 1.0 och 2500 rpm på 0.5+, varpå de sa åt mig att antingen piska kärran riktigt ordentligt innan besiktningen eller montera tillbaka originalavgassystemet.

Jag har ett 3″-system hela vägen från turbon, med en högflödeskat i mitten.

Vad göra? Kat:en utbränd? Den är bara 1-2 år gammal (förra ägaren monterade).

Fick tipset att köra tanken någotsånär tom och sedan hälla i en liter etanol (t-röd) för att höja förbränningen och få riktigt bra värden, men det känns lite riskabelt, kan inte insprut eller annat ta stryk av t-röd?

Kvarnis
      Deltagare

>Jag var in på 11.250-milaservice med min -99 GT idag och på
        >min begäran kollade de även avgasvärden (jag ska besikta om en
        >vecka). CO-värdena visade sig vara dåliga, de tog ut kärran på
        >en sväng men efteråt var det inte så hemskt mycket bättre.
        >
        >Tomgången låg väl uppåt 1.0 och 2500 rpm på 0.5+, varpå de sa
        >åt mig att antingen piska kärran riktigt ordentligt innan
        >besiktningen eller montera tillbaka originalavgassystemet.
        >
        >Jag har ett 3″-system hela vägen från turbon, med en
        >högflödeskat i mitten.
        >
        >Vad göra? Kat:en utbränd? Den är bara 1-2 år gammal (förra
        >ägaren monterade).
        >
        >Fick tipset att köra tanken någotsånär tom och sedan hälla i
        >en liter etanol (t-röd) för att höja förbränningen och få
        >riktigt bra värden, men det känns lite riskabelt, kan inte
        >insprut eller annat ta stryk av t-röd?

Tanak i nån liter E85 så är det nog lungt 😀

backfeed
        Deltagare

E85 = etanol att använda som motorbränsle? Finns att få tag på var? 🙂

jeppe
          Deltagare

okq8.se

Här är en intressant sida om Etanol

Etanol.nu

backfeed
            Deltagare

Oki, tackar! Verkar finnas på den mack jag tankar hos, har lustigt nog bara aldrig sett nån E85-logga. 🙂

Vad är en bra blandning för bra avgasvärden? 10% E85? 15%? Mer?

SecretAgentMan
              Deltagare

Eller så ser man över katten, alternativt lånar ett standardsystem över besiktningen. 🙂

/J – kan tänka sig att hyra ut ett komplett standard aga…i nyskick. 😀

backfeed
                Deltagare

Jag fick med det gamla avgassystemet när jag köpte kärran, men jag har varken kunskap, verktyg, plats att hålla till på, ork eller lust att byta inför besiktningen. 🙂

Och byta katalysator är nog inte så skoj, antar att en ny högflödeskat kostar kring 7 k eller mer? Hinner dessutom knappast få hem en, och så var det det där med kunskap och verktyg och yadayada… 🙂

Så jag har väl två spår:

1. Gör inget, förutom ordentlig varmkörning och tumhållning

2. Tanka E85 och flina elakt inombords :9

Kvarnis
                  Deltagare

Max 10% ca 5liter på en tank lyft sedan av batteri polen så ecu får resta.

annars är det risk att du får för högt lambda värd om du åker på besiktningen direkt.

backfeed
                    Deltagare

Jag tankade 5 liter E85 + resten vanlig 98, resettade ECU:n, körde några dagar och sedan besiktning. Fortfarande dåliga värden, men bättre än de jag fick hos meken förra torsdagen iaf. Tomgångsvärdet var ganska ok, lite under 0.5, men 2500-rpm-värdet låg på 0.7+.

Efter 2 minuters kontinuerligt gasande av besiktningsmannen gick det ned under 0.3-gränsen, varpå han ropade åt sin kollega att dra ut mätarslangen innan värdet skulle kunna hinna stiga igen. På protokollet står det 0.0 respektive 0.0, så de var rätt justa. 😀

Hursomhelst känns det som antingen katalysatorn är dålig (högflödeskat från MRT, bara 1,5 år gammal, kanske 4000 mil) eller så får motorn för mycket soppa? Skulle den kunna få det av att montera 3″ avgas utan att justera ECU:n, eller är det mer troligt att LMM:en håller på att jucka tupp?

Övriga värden är helt ok, både HC och lambda som var på 1.0.

SecretAgentMan
                      Deltagare

Lambdavärdet pekar på korrekt soppa (och LMM), jag lägger en röst på att se över stift först (om det inte redan är gjort) och katten. 🙂

/J

nisse
                        Deltagare

en kompis här i stan har samma problem med sin legacy. han har satt ett spjäll bakom katten som han stänger till hälften för att få upp ordentlig temperatur på katten. det funkar kanon.(han har också 3″ och racekatt) sen han satte dit det så har den alltid gått igenom besiktningen.

MittX
                          Deltagare

funkar d inte att labba i lite K-Sprit i tanken då?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.