› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Dåliga CO-avgasvärden
- Detta ämne har 11 svar, 1,248 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 3 månader sedan av
MittX.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2005 kl. 12:01 #2759
backfeed
DeltagareJag var in på 11.250-milaservice med min -99 GT idag och på min begäran kollade de även avgasvärden (jag ska besikta om en vecka). CO-värdena visade sig vara dåliga, de tog ut kärran på en sväng men efteråt var det inte så hemskt mycket bättre.
Tomgången låg väl uppåt 1.0 och 2500 rpm på 0.5+, varpå de sa åt mig att antingen piska kärran riktigt ordentligt innan besiktningen eller montera tillbaka originalavgassystemet.
Jag har ett 3″-system hela vägen från turbon, med en högflödeskat i mitten.
Vad göra? Kat:en utbränd? Den är bara 1-2 år gammal (förra ägaren monterade).
Fick tipset att köra tanken någotsånär tom och sedan hälla i en liter etanol (t-röd) för att höja förbränningen och få riktigt bra värden, men det känns lite riskabelt, kan inte insprut eller annat ta stryk av t-röd?
3 februari, 2005 kl. 12:04 #54486Kvarnis
Deltagare>Jag var in på 11.250-milaservice med min -99 GT idag och på
>min begäran kollade de även avgasvärden (jag ska besikta om en
>vecka). CO-värdena visade sig vara dåliga, de tog ut kärran på
>en sväng men efteråt var det inte så hemskt mycket bättre.
>
>Tomgången låg väl uppåt 1.0 och 2500 rpm på 0.5+, varpå de sa
>åt mig att antingen piska kärran riktigt ordentligt innan
>besiktningen eller montera tillbaka originalavgassystemet.
>
>Jag har ett 3″-system hela vägen från turbon, med en
>högflödeskat i mitten.
>
>Vad göra? Kat:en utbränd? Den är bara 1-2 år gammal (förra
>ägaren monterade).
>
>Fick tipset att köra tanken någotsånär tom och sedan hälla i
>en liter etanol (t-röd) för att höja förbränningen och få
>riktigt bra värden, men det känns lite riskabelt, kan inte
>insprut eller annat ta stryk av t-röd?Tanak i nån liter E85 så är det nog lungt 😀
3 februari, 2005 kl. 12:06 #54491backfeed
DeltagareE85 = etanol att använda som motorbränsle? Finns att få tag på var? 🙂
3 februari, 2005 kl. 12:25 #54489jeppe
Deltagareokq8.se
Här är en intressant sida om Etanol
Etanol.nu
3 februari, 2005 kl. 13:38 #54492backfeed
DeltagareOki, tackar! Verkar finnas på den mack jag tankar hos, har lustigt nog bara aldrig sett nån E85-logga. 🙂
Vad är en bra blandning för bra avgasvärden? 10% E85? 15%? Mer?
3 februari, 2005 kl. 13:40 #54484SecretAgentMan
DeltagareEller så ser man över katten, alternativt lånar ett standardsystem över besiktningen. 🙂
/J – kan tänka sig att hyra ut ett komplett standard aga…i nyskick. 😀
3 februari, 2005 kl. 13:55 #54493backfeed
DeltagareJag fick med det gamla avgassystemet när jag köpte kärran, men jag har varken kunskap, verktyg, plats att hålla till på, ork eller lust att byta inför besiktningen. 🙂
Och byta katalysator är nog inte så skoj, antar att en ny högflödeskat kostar kring 7 k eller mer? Hinner dessutom knappast få hem en, och så var det det där med kunskap och verktyg och yadayada… 🙂
Så jag har väl två spår:
1. Gör inget, förutom ordentlig varmkörning och tumhållning
2. Tanka E85 och flina elakt inombords :9
3 februari, 2005 kl. 15:34 #54487Kvarnis
DeltagareMax 10% ca 5liter på en tank lyft sedan av batteri polen så ecu får resta.
annars är det risk att du får för högt lambda värd om du åker på besiktningen direkt.
11 februari, 2005 kl. 13:32 #54494backfeed
DeltagareJag tankade 5 liter E85 + resten vanlig 98, resettade ECU:n, körde några dagar och sedan besiktning. Fortfarande dåliga värden, men bättre än de jag fick hos meken förra torsdagen iaf. Tomgångsvärdet var ganska ok, lite under 0.5, men 2500-rpm-värdet låg på 0.7+.
Efter 2 minuters kontinuerligt gasande av besiktningsmannen gick det ned under 0.3-gränsen, varpå han ropade åt sin kollega att dra ut mätarslangen innan värdet skulle kunna hinna stiga igen. På protokollet står det 0.0 respektive 0.0, så de var rätt justa. 😀
Hursomhelst känns det som antingen katalysatorn är dålig (högflödeskat från MRT, bara 1,5 år gammal, kanske 4000 mil) eller så får motorn för mycket soppa? Skulle den kunna få det av att montera 3″ avgas utan att justera ECU:n, eller är det mer troligt att LMM:en håller på att jucka tupp?
Övriga värden är helt ok, både HC och lambda som var på 1.0.
11 februari, 2005 kl. 13:37 #54485SecretAgentMan
DeltagareLambdavärdet pekar på korrekt soppa (och LMM), jag lägger en röst på att se över stift först (om det inte redan är gjort) och katten. 🙂
/J
11 februari, 2005 kl. 14:04 #54488nisse
Deltagareen kompis här i stan har samma problem med sin legacy. han har satt ett spjäll bakom katten som han stänger till hälften för att få upp ordentlig temperatur på katten. det funkar kanon.(han har också 3″ och racekatt) sen han satte dit det så har den alltid gått igenom besiktningen.
12 februari, 2005 kl. 12:41 #54490MittX
Deltagarefunkar d inte att labba i lite K-Sprit i tanken då?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.