- Detta ämne har 3 svar, 1,800 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
3 november, 2012 kl. 22:33 #29453Jimmy STI 2012Deltagare
Hej!
Har en Subaru STI 2012 och dax för dess första vintersäsong.
Skaffade en uppsättning prodrive 18 tums fälgar och Nokian Hakka R – R18 245-40 – 97R XL däck.
Efter jag slängt på dessa blev bilen tämligen ormig/slingrig – när den körs på barytor som asfalt.
Googlade lite och fick reda på att XL är för extra load och de hårda däcksidorna på dessa köra däcken mer slingriga och att denna tendens förstärktes med för högt däcktryck.
Rekommenderat i intruktionsboken är 2.3 bar fram och 1.9 bar bak vid ej fulllastad bil. Vid check låg samtliga däck från verkstaden på 2,7.
När däcktrycket sänktes till rekommenderade nivåer försvann lite av slingrigheten. Vad som framstod mer då var hur lätt framvagnen med dessa däck blir under acceleration. Vid acceleration är framvagnen extremt okänslig på rattrörelser. Att snurra ratten till höger och vänster under acceleration är framvagnen så “lätt” att det inte ger så mycket utslag utan känns som att den blir så lätt framtill att den bara vill fortsätta framåt. Likaså känns den ganska understyrd i kurvorna.
Hur gör jag för att minska dessa tendenser? Kan detta rättas upp genom att laborera med däcktrycket. Mer eller mindre däck tryck, fram? bak?
För högt generellt däcktryck både fram och bak gav ju en väldigt slingrig bil, som blev lite bättre när jag kom ner till rekommenderat däcktryck – men hur gör jag för att korrigera för en den nu lätta framvagnen och understyrningen – genom att ändra lufttryck?
Vad kör ni själv för vinterdäck och hur uppför dem sig på asfalt när det inte är snö? Liknande beteende?
Tack på förhand!
Mvh
JImmy7 april, 2013 kl. 08:37 #250060tbearDeltagareJag har sti 2011, samma däck, samma dimensioner och samma problem… Bilen känns orolig och dåligt grepp där fram. Inte testat att minska däcktrycket (nu nästan för sent när det snart är dags för sommardäck)
Förresten upplever framvagnen som “studsig” i högre hastighet, känns som minsta sänka, gupp o högre hastighet får fronten att gunga. Värre med vinterdäck men även original sommardäck. Har du känt det?
/Torbjörn
Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
12 oktober, 2013 kl. 08:33 #250059Jimmy STI 2012DeltagareHej!
Jag känner inte någon stutsighet i framvagnen med originaldäcken. Däremot som vi pratat om så tar inte dessa vinterdäcken fram det bästa i bilen. Har du bytt till nått annat märke på vinterdäck till denna säsongen? Märker du stor skillnad så fall?
Om bättre vad heter modellen på dina nya däck?Mvh
Jimmy12 oktober, 2013 kl. 11:57 #250058IggeDeltagarePå mina 225/35-18 blev jag rekommenderad minst 3 bar i tryck för att inte slita så mycket på mitten, förvisso sommardäck
Testat högre tryck än 2,7?
Du har ju bredare däck, fast iofs inte lika låg profil -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.