Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35858
    ledan
    Deltagare

      Hej forummedlemmar,

      Nygammal medlem här (ifrån tiden då det hette imprezaforum) som dessvärre inte varit online på ett tag (sålde min STI 03 då första barnet kom och barnvagnen inte gick in i skuffen och ersatte den med en Legacy ;)).

      Har kvar samma Legacy (my05) och har på senare tid märkt att den gungar lite väl mycket vad gäller fjädringen.

      Det är en “lågmilare” (9500 mil) som jag bytt avgassystem på eftersom orginalet bestämde sig för att rosta sönder (ersatt med ett tysktillverkat dito).

      Hursomhelst, på senare tid så har jag börjat känna att bakpartiet börjat “slå igenom” vilket fått mig att fundera på om det inte är dags att byta ut stötdämparna (eller fjädrarna??). Det jag funderar på är egentligen hur jag kan få en lagom stum fjädring och dämpning, utan att behöva sänka bakvagnen på köpet? Är det möjligt?

      Det får gärna vara relativt stumt, men helst inte kräva njurbälte. Vad är bäst att sikta på (tillverkare/modell)?

      #288433
      Pubbe
      Deltagare

        Jag bytte till Sachs dämpare och förstärkta Lesjöfors fjädrar i vår Legacy -04 för ett antal år sedan och det blev stor skillnad, inga genomslag längre. Vill minnas att jag köpte det ifrån Autoexperten, men det borde gå lika bra att beställa via någon av de “tyska” nätbutikerna.

        Skickat från min F3112 via Tapatalk

        #288435
        ledan
        Deltagare

          Tusen tack för det tipset. Har en Autoexperten-verkstad nära där jag ändå brukar lämna in bilen så de får ta en kik på detta också.

          d—0.o—b

          #288434
          Impreza99
          Deltagare

            Vad gick ett sådant kalas på? Har samma problem.

            #292204
            ledan
            Deltagare

              Hej,

               

              långa ledtider här (har inte varit inloggad på ett par år) men i mitt fall så landade det i att jag bytte till en uppsättning KYB Excel-G dämpare + KYB K-Flex spiralfjädrar som enligt diverse insatta i princip skulle motsvara vad Subaru själva sätter sin “stämpel” på ifrån fabrik. Dämparna kostade ~800 styck och fjädrarna ~500 styck och det blev ett rejält lyft (både bildligt och bokstavligt). Riktigt nöjd numera. Känns lagom stumt men ändå med komfort 🙂

              Köpte på autodoc.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.