SSC Allmänt snack Allmänt småprat Datorspecifikation !!?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    syke
    Blockerad

>Problemet med grafikkorten är att utvecklingen går fort, en
      >värstingsetup med 2 kort i SLI idag, blir frånåkt inom kort av
      >kort med ny teknik som kostar betydligt mindre än den fina
      >dubbelkortsvärstingen (det, och att korten inte sjunker
      >överdrivet mycket i pris talar emot SLI).

Äh, dom slutar snart att utveckla grafikkorten mer, nu är det fysikprofessorerna som gäller! 😀 :+

syke
      Blockerad

>Problemet med grafikkorten är att utvecklingen går fort, en
        >värstingsetup med 2 kort i SLI idag, blir frånåkt inom kort av
        >kort med ny teknik som kostar betydligt mindre än den fina
        >dubbelkortsvärstingen (det, och att korten inte sjunker
        >överdrivet mycket i pris talar emot SLI).

Äh, dom slutar snart att utveckla grafikkorten mer, nu är det fysikprofessorerna som gäller! 😀 :+

Manor
        Deltagare

…hmm, budgetdatorn är nu uppe i 8.700:- då med:

– Antec Chassi 380W Sonata Piano Black
          – Asus – Socket 939 – ATX Nforce4 SLI (A8N-SLI DELUXE)
          – AMD 64 3000+
          – Gigabyte Geforce 6600GT 128MB Silent Pipe DVI (PCI-Express)
          – 1024MB RAM
          – 200GB SATA disk
          – NEC 3520 DVD-brännare

…hur verkar detta vara…någon del som absolut måste bytas mot något annat?

mvh Mats N

Manor
          Deltagare

Tjohej !

Jag måste ju meddela vad det blev för prylar:
            – Asus Extreme GeForce PCX6600GT TOP 128Mb DDR3 PCI Express inkl Doom3
            – Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX
            – Arctic Cooling T2 Miditower Silent 350W ATX
            – 2 st A-DATA 512Mb DDR-DIMM PC3200 400MHz 184pn
            – AMD Athlon64 ”Winchester” 90nm 3200+ 2000MHz/2.0GHz 512kb Boxed
            – NEC ND-3520 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R
            – Microsoft Windows XP Home Svensk OEM
            – Seagate Barracuda ST3160827AS 7200.7 160Gb 7200rpm 8Mb cache NCQ S-ATA
            – Norman Virus Control Antivirus 1 year license OEM

Det var första gången som jag skruvade ihop en hel dator, en det var betydligt lättare än vad jag hade trott. Det tog cirka 2 timmar, men skulle kunna gå betydligt snabbare om jag inte läste igenom manualerna så noga ;). Totalt med installation av operativsystem och drivrutiner till 1000 prylar så tog det väl cirka 4 timmar. Det bästa av allt var att allt fungerade med en gång…hittills har inte en endaste pryl strulat. Dock var det två extra program som följde med grafikkortet som installerades under mappen ”program files”, vilket inte är en höjdare när man kör XP (eller windows överhuvudtaget) på svenska. Jag uppdaterade registret manuellt, men det blev lite tidsödande då det var en massa referenser som var felaktiga.

Slutkostnaden blev 9.150:- utifrån planerade 4.000-6.000:-, men så är det ju alltid :P. Sonen är dock väldigt nöjd då datorn faktiskt är rejält snabb på det mesta. Både grafikkortet och moderkortet är lätt att ”överklocka”, när det behövs lite mer kräm. Datorlådan verkar vara smart uppbyggt och håller nere både ljudet och värmen.

Tack alla kockar för hjälp och stöd / Mats N

Manor
            Deltagare

>eller så köper du a8n sli ej delux så sparar du 200kr ca.
              >tror inte du behöver de exra raid funktionerna deluxkortet har
              >:) Kör själv på ett a8n sli funkade kalas tills chippset
              >fläkten gick på lunch 🙂

…man verkar spara 160:-, men Delux-verionen verkar även stödja AMDi Cool ’n’ Quiet Technology…vilket det inte fanns med i specen för det billigare kortet.

mvh Mats N

Manor
              Deltagare

>Btw seupp för antec chassin har aldrig haft ett chassie med
                >så lite platts som i mit antec. fick knapt platts med nät
                >agget. inte bra ur kylnings synpunkt. Sänkte tempen i burken
                >med 10-20 grader genom att köpa ett chieftec 🙂

Jag ”valde” Antec då deras nätaggregat rekommenderades. Till detta chassi så ingick ett 380W nätaggregat, vilket jag trodde var perfekt. Pust och stön, varför ska det vara så knöligt. Räcker inte ens detta chassi för de delar som jag önskade montera?

mvh Mats N

Manor
                Deltagare

>Japp, men du sjunger för kören nu. Ett normalt 300 watts
                  >aggregat
                  >
                  >( +5V – 30A
                  > +12V – 10A
                  > +3.3V – 14A )
                  >
                  >kan komma väldigt långt. Dock så vet jag inte hur många HD
                  >Mats tänker köra på sin spelburk (hårddiskar gillar att suga
                  >must ur 12v linan). Vilken CPU väljer han? Grafikkort? Jag har
                  >själv haft ett skumt aggregat av tvivelaktigt märke där det
                  >visade sig att det inte kunde leverera tillräcklig mängd
                  >ampere och där fick jag vissa bieffekter med stabilitet, etc
                  >(4 drivar + 1 scsi hd).
                  >
                  >Det jag tycker är att han nog ska satsa på ett välkänt märke
                  >som ger kvalitet (även om det kostar säg 2-300 spänn extra)
                  >för att ha denna marginal i säkerhet 🙂
                  >
                  >//Danne

Jag kommer ha en 160-200Gb disk i sonens dator. Jag har själv 2 x 250Gb SATA i min, men känns lite onödigt i den nya burken som förhoppningsvis ska bli lite budget… I barebone lösingen ingår ett nätaggregat, men köper jag något i delar så ska jag ha ditt tips i åtanke :).

Stort tack för alla tips. Jag ska räkna ihop ett totalpris med Jerrys budgettips, det ganske inte blir så mycket dyrare än vad jag hade tänkt mig från början.

mvh Mats N

Manor
                  Deltagare

Hej igen alla kockar :).

Stort tack för alla svar. Ja, det verkar onekligen svårt att plocka ihop en hyfsad dator för en rimlig peng :-(. Det blir väl till att bestämma hur mycket datorn får kosta, och därefter plocka ihop en så bra dator som möjligt med den budgeten. Jag är ju smärtsamt medveten om att en ”värsting” idag (för 20′-30′) inte är så vass om bara ett halvår. Däremot så brukar man kunna spela de mest krävande spelen ett längre tag än så, men kanske inte i den högsta upplösningen.

Om vi tar Halflife 2 som ett exempel så kräver den en 1.2Ghz processor som minimum (rekommenderat är 2.2Ghz). Detta spel verkar kräva mest av de spel som vi har hemma nu…och då borde ju en Celeron 2.8-3.0Ghz räcka!!?

Känner ni till något annat spel som kräver mer än Halflife 2?

Andelningen till Barbone-alternativet är att man fick en massa pryttlar till en rimlig peng. Den bygger givetvis inte på de senaste moderniteterna, utan 478-sockeln, IDE och AGP mm. Detta innebär då att man sparar lite pengar på varje komplement då ingenting är ”värst”…men alltså förhoppningsvis ”good enough”. Allt är ju bättre än min 3,5 år gamla ”värsting” som han kör nu ;).

mvh Mats N

Manor
                    Deltagare

Tack Jerry !

Ett förtydligande behövs nog ;). Det får inte kosta allt för mycket. Sonen fyller 12 år, och istället för att bygga vidare på denna dator i ett senare skede så får dottern ärva den om cirka 3 år. En sak som jag den hårda vägen har lärt mig är att det inte går att investera för framtiden. Det kommer nya standards för alla prylar hela tiden, vilket innebär att man bara kan ligga på topp en månad…typ.

Denna dator ska fungera bra till nuvarande spel, och inte behöva bytas ut på cirka 3 år (förhoppningsvis). Jag har fått ihop några olika ”plocka-ihop-delar” paket i prisklassen 4500 – 6000:- (skärm etc. har vi redan).

Min egen nuvarande dator är också en AMD som fungerar perfekt, i den sitter det ett 9800XT 256MB samt ett rejält ljudkort (som helt ärligt är overkill för mig). Så det är inte AMD som är fel…utan att barebone-lådan, som jag har hittat, baserar sig på 478-sockeln (Celeron och P4).

mvh Mats N

dlehtihet
                      Deltagare

Japp, men du sjunger för kören nu. Ett normalt 300 watts aggregat

( +5V – 30A
                        +12V – 10A
                        +3.3V – 14A )

kan komma väldigt långt. Dock så vet jag inte hur många HD Mats tänker köra på sin spelburk (hårddiskar gillar att suga must ur 12v linan). Vilken CPU väljer han? Grafikkort? Jag har själv haft ett skumt aggregat av tvivelaktigt märke där det visade sig att det inte kunde leverera tillräcklig mängd ampere och där fick jag vissa bieffekter med stabilitet, etc (4 drivar + 1 scsi hd).

Det jag tycker är att han nog ska satsa på ett välkänt märke som ger kvalitet (även om det kostar säg 2-300 spänn extra) för att ha denna marginal i säkerhet 🙂

//Danne

>Daniel – Det som är viktigt är att nätagget har en stabil
                        >12V-lina (och mitt gamla 360W Chieftech hade inte mer än 16A
                        >om jag minns rätt, och det lirade klockrent), effekten är inte
                        >så intressant egentligen.
                        >
                        >/J

Imp
                        Deltagare

Håller med. Celeron ska man hålla sig borta ifrån om man planerar att spela på datorn. Dessutom har dom en förmåga att vara regält ostabila. Bätre att köpa en amd64/xp eller en p4 med lägre klock frekväns en celeron.

Kolla på tex datorbutiken.com dom har ett flertal färdiga paket man kan köpa.

jag är helt beroende av minst 1gb ram men 512 duger ett tag till om du inte planerar att köra halflife2 i 1600×1200 🙂

Imp
                          Deltagare

eller så köper du a8n sli ej delux så sparar du 200kr ca. tror inte du behöver de exra raid funktionerna deluxkortet har 🙂 Kör själv på ett a8n sli funkade kalas tills chippset fläkten gick på lunch 🙂

Imp
                            Deltagare

Btw seupp för antec chassin har aldrig haft ett chassie med så lite platts som i mit antec. fick knapt platts med nät agget. inte bra ur kylnings synpunkt. Sänkte tempen i burken med 10-20 grader genom att köpa ett chieftec 🙂

Manor
                              Deltagare

Hej alla spel- och/eller datorfantaster :).

Sonen fyller år i maj och jag hade tänkt att plocka ihop en ny dator till honom. Han är väl lite av ett spelfreak, och spelar väl de mesta (Halflife 2, Counter Strike, Sims 2…samt annat som jag inte ens vet namnen på). Vad bör man satsa på för att datorn inte ska ”lagga” så mycket?

Räcker det med:
                                – Pentium Celeron 2.8Ghz
                                – 512 MB RAM
                                – Sapphire Radeon 9250 128MB DDR – TV-Ut / VGA / DVi (64-Bit)

eller det dyrare alternativet:
                                – Pentium Celeron 3.0Ghz
                                – 1024 MB RAM
                                – Sapphire Radeon 9600 Pro Advantage 256MB DDR – TV-Ut / DVi

…om inte, vad bör helst uppgraderas processor, minne, grafikkort?

Räcker det med en Celeron överhuvudtaget, eller ska man gå på Pentium 4 med ”dubbla kärnor”…vilket låter bra men kanske inte används av spel!!?

Han kör just nu med min gamla hemPC från 2001 med en Pentium III 1Ghz, 256MB RAM samt ett för den tiden hyfsat grafikkort på 64MB…men det räcker inte långt i dagsläget (speciellt inte med HalfLife 2).

Tips tages tacksamt emot.

mvh Mats N

SecretAgentMan
                                Deltagare

Grafikkort ger absolut mest – jag skulle nog bygga något som går att uppgradera senare (mao, pci-e-graffekort).

Processor är jag AMD-frälst på (en AMD64:a av lämplig modell, bra med ork till rätt pengar)…minnet behöver du inte lasta ned slantar i (512 Mb räcker gott).

En socket 939 AMD 64 3000 är vad jag kör med, och den går som tåget.
                                  http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304045&cks=PLC

MSI’s nforce4-kort för 939 är en bra grundkomponent..
                                  http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307784&cks=PRL

Minne till det, här är det en djungel med massor av skum information, men twinmos gick i min burk innan rödeloxerade, kylflänsförsedda A-data hittade ner i socklarna, DDR400 räcker gött, då mera snurr inte ger något alls om det klockas (man kan köra minnena asynkront mot bussen).

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=113518&cks=PRL – köp en 512:a nu, komplettera med en till senare?

Grafikkort är lurigare, och man kan lugnt säga att det är här slantarna gör skillnad.

”Budgetalternativet”
                                  http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302678&cks=PRL

alt.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303928&cks=PRL

Hårdrock
                                  http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305563&cks=PRL

alt.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306997&cks=PRL

…det finns massor med kombinationer, och synpunkter – men det är något i det stuket jag skulle handla idag. 🙂

Ett bra nätaggregat är rätt viktigt, men jag har kört med Chieftech ett tag (nätaggens Volvo), och det lirade det med.

/J

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.