SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dawes …

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2332
    Assazel
    Deltagare

      Tjena! tror jag fick devicen nu.. ringde från posten.

      men en sista fråga i min förvirrade djungel:

      Om jag plockar snorkeln, sätter i Atmosdump och sätter i Devicen, vilket laddtryck kan jag ställa som högst utan att det på ngt sätt skadar bilen?

      (ingen mappning och avgas ännu… måste spara)

      Tack!
      //Staffan

      #51216
      Niklas
      Deltagare

        Oavsett vilken dump, snorkel på eller av, avgassystem, färg på lacken, fälgar, sommar eller vinterdäck så är det värdet som Jerry skriver i sin manual som gäller och inget annat.

        1.1bar eller 16PSI – INGET HÖGRE!

        EDIT: Ställ in värdet till 1.1bar nu, till sommaren då luften är varmare kan det bli lite lägre och bilen blir (marginellt) tröttare av varmare luft men det är bättre det än att du ställer in den då det är varmt och du får över 1.2bar på vintern och motorn stänger av. Alternativt kan du justera den ofta, så att den alltid ligger på 1.1bar för att alltid ha maximal effekt. (OBS: Rätta mig om jag har fel angående varm vs kall luft och hur laddtrycket kan ändras – har försökt lära mig av alla kunniga på forumen)

        /A – som kört på runt 12PSI fram tills nu

        #51215
        Assazel
        Deltagare

          ok.. trodde även att 1.1 bar var skadligt utan att ha sett över tändningen…

          #51217
          Niklas
          Deltagare

            Det känner jag inte till, bäst att Jerry eller någon annan med koll svarar på det.

            #51210
            Allan
            Deltagare

              För att vara *helt* säker så ställer du inte upp laddtrycket någonting. Utan du andvänder din dawes i syfte att förebyyga laddtrycks-svaj samt att du på en snabbare respons.

              /Allan

              #51218
              Niklas
              Deltagare

                Jo, det är väl egentligen det bästa. Man monterar ju Dawes för att förebygga svajjet…även jag. Började nog dagdrömma om 30PSI i mina tidigare inlägg…förlåt! 😀

                #51214
                Rogga
                Deltagare

                  Å vad skönt det ska bli att slipa 8PSI 🙂

                  Rogga ”Kombimaffian”

                  http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556

                  #51201
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    1,1 bar är inga problem alls med standard ecu, har man svaj så går topparna oftast högre än så (elaka toppar är mycket värre än en marginell höjning av trycket).

                    Som jag skrev i ”manualen” – har man strul med bilen, och den går illa så löser man det innan man pillar. 🙂
                    En höjning av trycket med en kass luftmassemätare borde det vara spöstraff på t.ex.. 😉

                    Ni förstår säkert…

                    Det är en kul, ytterst bra pryl som är überpålitlig – missbruka inte den bara.

                    /J

                    #51202
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Naturligtvis finns det alltid en risk att något kan gå snett, och en höjning av trycket innebär ett högre effektuttag.

                      Men inom dessa gränser så är det som sagt en marginell skillnad.

                      /J – kör 1,5 bar på en stor turbo. 😉

                      #51203
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Bara ett hett tips – se till att knuffa på slangbitarna ordentligt på respektive nippel, och det är helt ok att klippa slangen för att det skall passa smidigt (teoretiskt vill man hålla slangen så kort som möjligt).

                        Säkra respektive slang med buntband om du är den oroliga typen. 😀

                        /J

                        #51220
                        Niklas
                        Deltagare

                          Min bil är helt orginal motormässigt om man inte tycker att en Forge återcirk. dump är en modifikation. Är också intresserad av detta. Är det värt bekymret att borra? Planerar inte 300+hk i min kärra.

                          #51211
                          Allan
                          Deltagare

                            Borra?? gahhh

                            Ni tänker inte på restrikorn nu pöjkar ?

                            #51204
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Man får en något lugnare karaktär på spoolen med ett större hål. 🙂 Standard levereras de ”omoddade”.

                              Grejen är att man får högt laddtryck med lite gas, är man en sådan tungfotad snubbe som aldrig kikar på laddtrycksmätaren, och kör med standardturbon – då kan det kanske vara ide.

                              Jag personligen älskar rappt laddtryck, och tar gärna den grejen – iofs är det inte något problem på en större turbo. 😀

                              Lösningen – kom och handla turbos…och jag kan naturligtvis hjälpa till med växellådor senare med. }(

                              /J

                              #51222
                              Niklas
                              Deltagare

                                Du vet hur jag kör…typ. Tycker du att jag skall köra med 0.5mm eller 1.0mm hål? Planerar ju ingen större turbo i min kärra. Inte förrän vi köpt hus varjefall…

                                #51205
                                SecretAgentMan
                                Deltagare

                                  Varför inte prova och se? 🙂

                                  /J

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.